Zal ik jullie vertellen wat gunstiger is dan het hebben van een knecht?

Alle lof behoort toe aan Allah, en moge Allah de rang van de Profeet Moehammed (Arabisch: محمَّد), sallallahoe ^alayhi wasallam ﷺ, verhogen, en zijn gemeenschap beschermen tegen datgene dat hij  voor hen vreesde.

Beste broeders en zusters in de islam, laten we eerst de juiste intentie in het hart hebben om deze les voor Allah Subhanahoe wa Ta^alaa (Arabisch: سبحانه وتعالى) bij te wonen.

Ayah 17 van Soerat El-A^la (Arabisch: سورة الاعلى):

﴿ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ﴾

Betekent: [Het Hiernamaals is gunstiger en eeuwigdurend].

Er bestaat geen twijfel over het feit dat de beloningen in het Hiernamaals voor de gelovigen prachtig en eeuwigdurend zullen zijn. Dit betekent dat de beloningen in het Hiernamaals superieur zullen zijn in hoeveelheid en in kwaliteit in vergelijking met de geneugten van het wereldse leven. Laten we, met dit in ons achterhoofd, eens kijken naar een overlevering. Er is overgeleverd dat Imam ^Aliej (Arabisch: عليّ), moge Allah hem rijkelijk belonen, heeft gezegd, wat betekent: “Fatima (Arabisch: فاطمة) klaagde over de onaangename sporen die het voorbereiden en het kneden van deeg op haar handen achterlieten. Dus ging zij naar de Boodschapper van Allah, haar vader, om hem om toestemming te vragen om een knecht te nemen. Maar zij trof hem niet thuis aan, waarna ze over haar probleem heeft verteld aan ^A’iesha (Arabisch: عائشة), moge Allah haar rang verhogen. Toen de Profeet, sallallahoe ^alayhi wasallam ﷺ, weer thuis kwam heeft ^A’iesha hem over het probleem van Fatima verteld. De Profeet ging toen naar haar het huis van ^Aliej, maar ^Aliej en Fatima lagen al op bed. Toen ^Aliej de Profeet opmerkte, wilde hij opstaan, maar de Profeet vertelde hem om op zijn plaats te blijven. De profeet ging toen tussen hen beide inzitten en zei: “Zal ik jullie vertellen wat gunstiger is dan het hebben van een knecht? Iedere nacht als jullie naar bed gaan, reciteer 33 maal SoebhanAllah (Arabisch: سبحان الله) (wat betekent; Allah is Verheven en vrij van alle imperfectie), dan 33 maal Alhamdoelillah (Arabisch: الحمد لله) (wat betekent; alle lof behoort toe aan Allah) en daarna 34 maal Allahoe akbar (Arabisch: الله اكبر) (dit betekent letterlijk; Allah is de Grootste, maar dit houdt niet in dat Allah een afmeting heeft, maar er wordt bedoeld dat Allah de hoogste status heeft). Dit zal gunstiger voor jullie zijn dan het hebben van een knecht. Dit is overgeleverd door El-Boegariej (Arabisch: البخاري), Moeslim (Arabisch: مسلم) en El-Beijhaqiej (Arabisch: البيهقي).

De Hadieth (حديث) is zonder twijfel in overeenstemming met de Koran. Het hebben van een knecht is een werelds voordeel, maar het prijzen en verheerlijken van Allah op de manier die hier beschreven wordt, zal de Moslim een groter en eeuwigdurend voordeel geven in het Hiernamaals. Dit word ook aangetoond door de Ayah waarmee we de les zijn begonnen, die betekent: 'Het Hiernamaals is gunstiger en eeuwigdurend.'

In de tijd van de Profeet waren de mensen gewoon om zelf thuis hun eigen tarwe te malen en het deeg te kneden om hun brood te maken. Het was toen niet zo gemakkelijk als vandaag de dag. Zelfs Fatima, de dochter van de Profeet, klaagde over de effecten die het malen van tarwe en het kneden van het deeg op haar handen hadden. De geleerden hebben de genoemde Ayah uitgelegd in de context van deze Hadieth. En zij hebben het zo beschreven dat Fatima als het gevolg van het regelmatig uitspreken van deze woorden een fysieke kracht zou krijgen die haar in staat zou stellen om deze taken efficiënter uit te voeren dan dat een knecht dat zou kunnen doen. In het verlengde hiervan is een andere overlevering die betekent: “De rechtvaardige, standvastige Moslim zal door de gunst van zijn vroomheid geen honger voelen op het moment van de hongersnood die zal komen tijdens de tijd van Ad-Dadjdjaal” (Arabisch: الدجال). Er bestaat dan ook geen enkele twijfel over de goedheid die schuilt in de aanbeveling van Profeet Moehammed,  sallallahoe ^alayhi wasallam ﷺ.

In deze tijd is het voor bijna alle mannen onmogelijk geworden om een knecht in te huren voor hun vrouwen. Er zit niets anders op voor de vrouw om geduldig haar dingen te doen zonder de hulp van een knecht. Dus is het erg toepasselijk voor deze tijd voor de man om zijn vrouw te herinneren aan het advies dat de Profeet gaf aan zijn dochter over wat van meer waarde zou zijn voor haar in het Hiernamaals.

Zelfs de Profeet Suleijmaan (Arabisch: سليمان), die niet gewend was om veel te slapen gedurende de nacht, kreeg een advies over de betere daden, zoals in een overlevering aan ons wordt verteld. De Profeet heeft in een Hadieth gezegd, wat betekent: “De moeder van Suleijmaan de zoon van Dawoed (Arabisch: سليمان بن داود) zei tegen hem; “O zoon, slaap niet urenlang in de nacht, omdat dit een persoon arm maakt op de Dag des Oordeels. (Overgeleverd door En-Nasa'iej (Arabisch: النسائي), Ibn Madjah (Arabisch: ابن ماجه) en El-Beijhaqiej) (Arabisch: البيهقي) Dus wordt wakker in de nacht, en wek je partner, om gebeden te verrichten. De Profeet heeft gezegd, wat betekent: “Allah zal genade schenken aan de man die in de nacht wakker wordt om het gebed te verrichten en die ook zijn vrouw wekt om het gebed te verrichten. En als zij wordt overvallen door slaap, sprenkelt hij water over haar gezicht. Op dezelfde manier zal Allah genade schenken aan de vrouw die in de nacht wakker wordt om het gebed te verrichten en die ook haar man wekt om het gebed te verrichten. En als hij wordt overvallen door slaap, sprenkelt zij water over zijn gezicht.” (Overgeleverd door Ahmad (Arabisch: احمد), Aboe Dawoed (Arabisch: أبو داود), An-Nasa'iej (Arabisch: النسائي), Ibn Hibban (Arabisch: ابن حبان) en El-Hakim (Arabisch: الحاكم).

O Allah, help ons om er een gewoonte van te maken om u te prijzen, Amien.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN