Het waarschuwen tegen het vervloeken van God, Allah

Ik begin met de naam van Allah. Degene Die veel genade geeft in ons dagelijks leven aan de gelovigen en de ongelovigen. Degene Die veel genade geeft in het Hiernamaals alleen aan de gelovigen.

Wij danken Allah en prijzen Hem voor al Zijn weldaden die Hij ons heeft gegeven. De Heer en de Schepper der werelden en aarden.

Ik getuig dat er geen andere God is dan Allah, De Enige God, Hij Die geen partner in de Goddelijkheid heeft, Degene Die geen gelijke heeft. En ik getuig dat Moehammed Zijn Dienaar en Boodschapper is.

Wij vragen Allah om de eer en de rang van onze Profeet Moehammed te verhogen. En de status van zijn El-Èl (Moslim Familie) en de Metgezellen te verhogen. En zijn volk te beschermen tegen datgene waarvoor hij vreesde.

O Allah, geef ons de kennis die voor ons gunstig is, begunstig ons met de kennis die U ons heeft gegeven en vergroot onze kennis.

Vervolgens broeders en zusters in het geloof, ik beveel jullie aan om alle verplichtingen te verrichten en de zonden te vermijden. Ik beveel jullie ook aan om gehoorzaam aan Allah te zijn.

Allah heeft in de Koran een aantal weldaden genoemd die Hij in de mens heeft geschapen. Zoals de ogen waarmee de mens kan zien. Allah heeft ook de tong geschapen waarmee de mens kan praten. En de twee lippen waarmee de mens zijn mond kan dicht doen. De mens gebruikt zijn tong en lippen ook om te eten, drinken, blazen en andere dingen waar hij behoefte aan heeft.

Broeders en zusters in het geloof, de tong is een grote weldaad die Allah in ons heeft geschapen. Wij moeten Allah dankbaar zijn dat Hij ons deze weldaad heeft gegeven. Dankbaar zijn betekent dat wij onze tong niet voor iets gebruiken wat verboden of ongeoorloofd is. Er zijn mensen die Allah niet danken voor deze weldaad. Omdat ze hun tong gebruiken voor het uitspreken van wat verboden of ongeoorloofd is om te zeggen. Zoals het liegen, een moslim onterecht uitschelden, het roddelen, moslims tegen elkaar opstoken, moslims kwetsen met kwetsende woorden en dergelijke zonden van de tong. En er zijn veel van dit soort mensen.  

Broeders en zusters in het geloof, sommige mensen gaan ook te ver met hun uitspraken, waardoor zij God vervloeken, moge Allah ons hiertegen beschermen. In plaats van dat ze God danken en prijzen voor de gunst van de tong die Hij ons heeft gegeven, gaan ze God vervloeken. Ze gebruiken hun tong om God te vervloeken, moge Allah ons hiertegen beschermen. Sommige van hen vervloeken God als ze boos of blij zijn en beweren valselijk dat ze moslims zijn. Dat is niet waar.

Degene die God vervloekt, is geen moslim. Want een moslim is iemand die gelooft in God, Allah. Hij gelooft dat Allah De Enige God is Die de aanbidding verdient. Allah is De Enige Die de absolute nederigheid verdient. Dat wil zeggen het uiterste van onderdanigheid en onderworpenheid. Hij gelooft ook dat Moehammed de Boodschapper van Allah is. De moslim moet alles vermijden wat hem uit de Islam kan laten treden en wat in strijd is met de islam. De moslim moet met zijn hart standvastig blijven in het geloven in Allah, de Enige God. Allah lijkt nergens op en heeft niets en niemand nodig.

Degene die God vervloekt, is gelijk geen moslim meer. Hij is dan een ongelovige. Zelfs als de persoon boos is, is het geen excuus voor hem voor het vervloeken van God. Boos of kwaad zijn, is geen reden om God te vervloeken, moge Allah ons hiertegen beschermen. Zodra iemand opzettelijk God vervloekt vanwege zijn boosheid, dan is hij gelijk geen moslim meer en is een afvallige geworden.

Imam En-Nawawiej (Arabisch: النووي) heeft bevestigd en overgeleverd dat de Hanafietische geleerden hebben gezegd, wat betekent: “Als een man boos wordt op zijn zoon en hem met geweld slaat en als een ander tegen hem zegt: “Hoe kon je dat doen, jij bent toch een moslim?” En als hij opzettelijk “nee” antwoordt, dan is hij gelijk geen moslim meer”. Imam En-Nawawiej (Arabisch: النووي) heeft deze uitspraak van de Hanafietische geleerden goedgekeurd. Als de vader boos op zijn zoon wordt, dan is dat geen excuus voor hem om God te vervloeken. Hij moet ook zijn zoon niet met geweld slaan. De moslim hoort eigenlijk genadig te zijn met zijn kinderen.

Let goed op broeders en zusters in het geloof, onder godslastering valt niet alleen het vervloeken van God. Er zijn veel uitspraken die godslastering bevatten, moge Allah ons hiertegen beschermen. Iedere uitspraak die een minachting bevat ten opzichte van Allah is godslastering. Iedere uitspraak die aan Allah toeschrijft wat onmogelijk om aan Hem toe te schrijven is, is godslastering. Zoals het zeggen dat Allah een zoon of een vrouw of een omvang heeft. Of dat Allah een lichaam of organen of lichaamsdelen heeft. Of dat Allah een gedaante heeft of op een plaats is of dat Hij een kleur heeft. Of dat Allah moe wordt of machteloos of onwetend is. Alle eigenschappen van de schepsels zijn onmogelijk om aan Allah toe te schrijven. Degene die een eigenschap van de schepsels aan Allah toeschrijft, is een afvallige en geen moslim.

Als iemand Allah vervloekt, is hij gelijk geen moslim meer, zelfs als hij hiermee niet de bedoeling had om uit de Islam te treden. Zelfs als iemand voor de grap God vervloekt, is hij gelijk geen moslim meer.

Broeders in het geloof, wees attent en oplettend dat je niet losbandig bent. Denk na voordat je iets zegt of je het volgens het geloof mag zeggen. Er zijn twee Engelen die alles schrijven wat de mens zegt en dat zijn Raqieb en ^Atied (Arabisch: رقيب وعَتيد). Dus wees oplettend met wat je zegt, want je bent verantwoordelijk voor wat je zegt.

Wij vragen Allah om ons te beschermen en dat we altijd standvastig moslims blijven. Wij vragen Allah ook om onze lichaamsdelen te beschermen tegen het doen van zonden. En dat Allah ons de kracht geeft om het goede te doen.

Ik vraag Allah om mij en jullie te vergeven.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN