De Waardevolle Qadr-Nacht

Allah zei in de Koran in Soerat El-Qadr:

قال الله تعالى في سورة القدر:

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1)

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2)

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)

تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِّنْ كُلِّ أَمْرٍ (4)

سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5).

Klik hier om Soerat El-Qadr te beluisteren

Wat betekent:

1. Allah heeft de Koran in zijn totaliteit in de Waardevolle Nacht, Lijlatoel-Qadr, naar de eerste hemel gezonden (1).

2. O Moehammed hoe kun je weten wat de Nacht van Qadr is? (2).

3. De beloning voor de aanbidding die men in Lijlatoel-Qadr verricht is groter dan de beloning die men voor de aanbidding verdient in duizend maanden waarin geen Lijlettoel-Qadr is (3).

4. De Engelen inclusief Djibriel dalen tijdens deze nacht af van de hemelen naar de aarde door het bevel van Allah. En Allah geeft hun de kennis van wat er gaat gebeuren in het komende jaar (4).

5. De nacht van Lijlatoel-Qadr is vol met vrede, veiligheid, goedheid en zegeningen tot de tijd van het aanbreken van de dageraad (5).

Deze Waardevolle Soerah (Arabisch: سورة) duidt ons aan dat de Waardevolle Nacht (Arabisch: Lijlettoel-Qadr, ليلة القدر) een geweldig groot belang heeft. In deze nacht heeft Allah de Koran neergezonden. Dat betekent dat Allah de Engel Djibriel bevolen heeft om dat te doen. Hij heeft de Koran van het Beschermde Bord (of de Bewaarde Tafel) (Arabisch: El-Lauwh El-Mahfoedz, اللوح المحفوظ) overgenomen. Hij is met de Koran in zijn totaliteit naar een plaats in de eerste hemel afgedaald. Deze plaats in de hemel heet Beitoel-^Izzah (Arabisch: بيت العزة). 

Vanaf deze plaats begon de Engel Djibriel het te openbaren aan de Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn eer en status verhogen. Hij deed dat volgens de bevelen die hij van Allah kreeg. Dit gebeurde in gedeeltes tot het volledig naar de Boodschapper gezonden was. Het werd in ongeveer 23 jaar naar de Boodschapper gezonden.

De Qadr-Nacht is een geweldig Waardevolle Nacht die alleen in Ramadan valt. Het hoeft niet per se dat het op de 27ste van Ramadan valt. Het bewijs hiervoor is de Hadieth (Arabisch: حديث) die Wathilah bnoe El-Esqa^ verteld heeft. Hij zei: de Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn eer en status verhogen, zei:

عن واثلة بنِ الأسقع قال: قال رسولُ الله صلى الله عليه وسلم:

((أُنزلتِ التوراةُ لستٍ مضَين من رمضان وأُنزلَ الإنجيلُ لثلاثَ عشرةَ خلتْ من رمضان وأنزل الفرقانُ لأربع ٍ وعشرينَ خَلَتْ من رمضان)).

رواه الإمام أحمد والبيهقي.

Klik hier om de Hadieth te beluisteren

Wat betekent: "De echte Torah (Arabisch: Etauwraat, التوراة) is op de zesde (6de) van Ramadan neergezonden. En de echte Bijbel (Arabisch: El-Indjiel, الإنجيل) is op de dertiende (13de) van Ramadan neergezonden. En de Koran is op de vierentwintigste (24ste) van Ramadan neergezonden." Deze Hadieth is overgeleverd door de Imam Ahmad en El-Beihaqiej.

Het is mogelijk dat de Qadr-Nacht in welke nacht van Ramadan (Arabisch: رمضان) dan ook valt. Maar meestal valt het in de laatste tien dagen van Ramadan. Want de Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn eer en status verhogen, heeft gezegd:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

((فالتمسوها في العشر الأواخر))

Klik hier om de Hadieth te beluisteren

Wat betekent: "Jullie dienen je meer in te spannen door het verrichten van de aanbiddingen in de laatste tien dagen van Ramadan om het misschien te kunnen bereiken." Dit is niet omdat het niet in de andere dagen van Ramadan kan vallen, maar omdat het meestal in de laatste tien dagen van Ramadan valt. Het zou kunnen dat het in de eerste of de tweede of in een andere nacht van Ramadan valt. De wijsheid van het verbergen van de exacte datum van deze nacht is dat daardoor de Moslims zich meer gaan inspannen in het verrichten van de aanbiddingen in alle nachten van Ramadan, omdat ze ernaar streven om de beloningen eruit te krijgen en het mee te maken.


De tweede Ayah van Soerat El-Qadr is:

﴿وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ﴾

Wat betekent: [O Moehammed hoe kun je weten wat de Nacht van Qadr is?] Hiermee is bedoeld dat voordat Allah het jou liet weten, je niet wist wat de grote waarde van die Nacht was. Deze Ayah is eigenlijk een vraag die de hoge status van deze nacht benadrukt en de persoon aanmoedigt om de goedheid ervan na te streven.


De derde Ayah van Soerat El-Qadr is:

﴿لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾

Wat betekent: [De beloning voor de aanbidding die men in Lijlatoel-Qadr verricht is groter dan de beloning die men voor de aanbidding verdient in duizend maanden waarin geen Lijlettoel-Qadr is.] Dat betekent dat de beloning voor het verrichten van een aanbidding in de Qadr-Nacht, groter is dan de beloning die men verdient voor het verrichten van een aanbidding in duizend maanden waarin geen Lijlettoel-Qadr is. De beloning in de Qadr-Nacht wordt dus verveelvoudigd.

Dit geldt voor de aanbidding en de goede daad die geaccepteerd wordt en die in overeenkomst is met de Islamitische wetten. Deze aanbidding in Lijlatoel-Qadr is beter dan de aanbidding die men doet in duizend maanden waarin geen Lijlettoel-Qadr is. Duizend maanden is drieëntachtig jaar en ėėn derde jaar. Dus een aanbidding verrichten in Lijlatoel-Qadr is beter dan het verrichten van deze daad gedurende deze maanden.

Degene die Lijlettoel-Qadr optimaal wil benutten, moet zich eerst voor deze waardevolle gezegende nacht voorbereiden. Ten eerste moet hij zich voorbereiden voor deze hoogwaardige gezegende nacht door het leren van de Godsdienst. 

Het leren van de Islamitische Godsdienst is zeer belangrijk. Als men deze kennis tot zich neemt dan weet die persoon hoe hij zich kan beschermen tegen het vallen in de afvalligheid. Hij leert ook hoe hij de aanbiddingen op de juiste manier moet verrichten. Want men moet eerst de juiste manier van het verrichten van de aanbiddingen leren voordat men het goed kan uitvoeren.

Bijvoorbeeld voordat iemand kan gaan bidden, zal hij eerst moeten leren hoe hij het gebed moet verrichten. Hetzelfde geldt voor alle aanbiddingen en de goede daden die hij verricht. Deze Kennis is ook belangrijk voor het correct verrichten van de goede daden. Men moet leren hoe hij zijn goede daden moet verrichten zodat ze geaccepteerd worden en zodat hij ervoor beloond wordt. 

Degene die Lijlettoel-Qadr wil benutten door El-Dhikir te verrichten, moet eerst leren hoe hij het moet doen. Hetzelfde geldt voor El-Istighfaar, Et-Tesbieh, Et-Tehmied, Et-Tehliel (Arabisch: التهليل)  en Assalaat ^alan-Nebbiej (Arabisch: الصلاة على النبيّ). Hij moet bijvoorbeeld leren om de letters goed uit te spreken. 

Dhikir (Arabisch: الذكر) betekent dat de Moslim een woord of korte zin langdurig herhaalt. Bijvoorbeeld door Allah of Subhanal-laah te zeggen. Dit kan zowel individueel als gezamenlijk uitgevoerd worden. Dit kan ook op elk moment van de dag plaatsvinden.

El-Istighfaar (Arabisch: الإستغفار) betekent dat de Moslim een zin zegt waarmee hij vergeving aan Allah vraagt.

Et-Tesbieh (Arabisch: التسبيح) betekent dat de Moslim Subhanal-laah zegt en langdurig herhaalt. Subhanal-laah betekent dat Allah absoluut niet op de schepsels lijkt.

Et-Tehmied (Arabisch: التحميد) betekent dat de Moslim El-Hemdoelil-laah zegt en langdurig herhaalt. El-Hemdoelil-laah betekent wij danken Allah en prijzen Hem voor de weldaden, die voor ons ontelbaar zijn, Die Hij ons heeft gegeven zonder dat Hij ons dit verplicht is.

Et-Tehliel (Arabisch: التهليل) betekent dat de Moslim Laa ilaha il-lal-Laah zegt en langdurig herhaalt. Laa ilaha il-lal-Laah betekent er is geen andere God dan Allah, Allah is de Enige God.

Assalaat ^alan-Nebbiej (Arabisch: الصلاة على النبيّ) betekent dat de Moslim zegt bijvoorbeeld Allahoema Ssallie ^alaa Moehammed (Arabisch: اللهم صلِّ على محمَّد). Allahoema Ssallie ^alaa Moehammed betekent O Allah geef onze Meester en Profeet Moehammed meer eer en verhoog zijn eer en status.

Dus degene die met ėėn van deze Dhikir Lijlettoel-Qadr wil vieren, moet eerst de Godsdienst leren. Degene die het door vrijwillig 's nachts te bidden of de Heilige Koran te reciteren deze nacht wil benutten, moet eerst de Godsdienst leren.

Degene die de Godsdienst leert, zal het verplichte en het aanbevolen gebed verrichten zoals Allah het bevolen heeft. Degene die de Kennis van de Godsdienst tot zich neemt, zal de Koran reciteren zoals Allah het bevolen heeft. Degene die de Godsdienst leert, zal de Dhikir en de smeekbedes doen zoals Allah het bevolen heeft. Hij zal het dan allemaal uitvoeren volgens de Islamitische wetten. Er zijn veel mensen die de Kennis van de Islamitische Godsdienst niet geleerd hebben. Daardoor is voor velen van hen het gebed ongeldig, omdat ze het verkeerd doen. Of ze lezen de Koran maar ze lezen het verkeerd of ze spreken de letters niet goed uit. Allah accepteert de daden niet van degene die de aanbiddingen onjuist verricht. Dus wanneer iemand de goede daden onjuist verricht, maakt hij ze hierdoor ongeldig en hij krijgt er geen beloning voor.


De vierde Ayah van Soerat El-Qadr is:

﴿تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾

Wat betekent: [De Engelen inclusief Djibriel dalen tijdens deze nacht af van de hemelen naar de aarde door het bevel van Allah. En Allah geeft hun de kennis van wat er gaat gebeuren in het komende jaar.]

De Engelen, waaronder de Engel Djibriel, ^aleijhi assalaam (Arabisch: عليه السلام), dalen tijdens Lijlettoel-Qadr van de hemelen naar de aarde af door het bevel van Allah. Deze Engelen zijn de Engelen van genade die van iedere hemel naar de aarde afdalen. De Engel Djibriel, ^aleijhi assalaam, is de meest eerbare van alle Engelen. In de Waardevolle Nacht, Lijlettoel-Qadr, daalt Djibriel met een groep Engelen af. Zij dalen af met kennis over alles wat Allah gewild en voorbestemd heeft om te gebeuren in het daaropvolgende jaar. Zoals wat de mensen gaan verdienen en welke mensen zullen sterven in het volgende jaar.

De Boodschapper van Allah heeft gezegd:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

((إذا كانت ليلة القدر نزل جبريل في كبكبة من الملائكة يصلون ويسلمون على كل عبد قائم أو قاعد يذكر اللهَ عز وجل))

رواه السيوطي في الجامع الكبير.

Klik hier om de Hadieth te beluisteren

Wat betekent: [Als het Lijlettoel-Qadr is, daalt Djibriel met een groep Engelen af. Zij vragen Allah vergeving voor iedere dienaar die staat te bidden of zit terwijl hij Dhikir voor Allah doet en ze vragen Allah om hem te beschermen.] Deze Hadieth is overgeleverd door Es-Soejoettiej in zijn boek El-Djami^ El-Kebbier.

De Engelen zijn van licht geschapen. Zij hebben lichamen van licht. Zij zijn geen mannen en geen vrouwen. Zij eten niet, zij drinken niet, zij slapen niet en zij trouwen niet. Zij zijn nooit ongehoorzaam aan Allah, maar zijn altijd gehoorzaam aan Allah en ze begaan geen zonden. Zij voeren altijd uit wat Allah hun bevolen heeft om te doen.

Allah laat de eerbare Engelen het nieuws weten over het komende jaar. Zij krijgen te weten wie dan dood zal gaan en wie nog in leven blijft, en wie van de dienaars ziek of arm zal worden. En zij krijgen te weten wie van hen de weldaad van gezondheid of rijkdom zullen krijgen, enzovoort. Allah maakt dat alleen bekend voor bepaalde Engelen. Dat is eigenlijk de betekenis van de vierde Ayah van Soerat Ed-Du-gaan (Arabisch: سورة الدخان).

Allah zei in de Koran in Soerat Ed-Du-gaan Ayah 4:

﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ﴾

Klik hier om de Aya te beluisteren


Allah zei dan in Soerat El-Qadr Ayah 5:

﴿سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾

Wat betekent: [De nacht van Lijlatoel-Qadr is vol met vrede, veiligheid, goedheid en zegeningen tot de tijd van het aanbreken van de dageraad.] De hele nacht van Lijlettoel-Qadr is vol met vrede en goedheid. Er is geen kwaad in Lijlettoel-Qadr, er zijn alleen maar goedheid en zegeningen in die nacht. Lijlettoel-Qadr is vol met vrede en goedheid voor de goede vrome Moslims en voor de gelovige Moslims die gehoorzaam zijn aan Allah. De Satan (Arabisch: Esj-sjeijttaan, الشيطان) kan op die nacht niets slechts of kwaads doen. En vrede en veiligheid in die nacht blijven totdat de dageraad aanbreekt.

Het bijzondere aan de Waardevolle Nacht, Lijlettoel-Qadr, is dat sommige mensen die deze nacht waarnemen, bijvoorbeeld lichten kunnen zien die anders zijn dan het licht van de zon, de maan en van elektriciteit. Of dat hij ziet dat na die geweldige gezegende nacht de zonsopgang in de ochtend anders is dan de zonsopgang in de andere dagen.

Er zijn bijzondere tekens die de persoon kan zien waardoor hij de Waardevolle Nacht (Lijlettoel-Qadr) kan herkennen.

Tot die tekens behoren de volgende:

  • Een geweldig en duidelijk licht zien tijdens deze nacht dat anders is dan het licht van de zon, de maan en van elektriciteit.

  • De bomen zien buigen.

  • De zonsopgang na deze nacht is heel mooi in de ochtend en anders dan de zonsopgang in de andere dagen.

  • De stemmen van de Engelen horen en of hun een hand geven.
  • Het zien van de Engelen in hun originele vorm met twee (2), drie (3) of vier (4) vleugels. Als de Engelen zich vervormen in de vorm van een mens, dan hebben ze de vorm van een man maar zonder de mannelijke geslachtsdelen. Ze vervormen zich niet in de vorm van een vrouw.

Sommige mensen zien de Waardevolle Nacht (Lijlettoel-Qadr) in hun droom. Ze kunnen dan bijvoorbeeld zien dat de bomen zich buigen voor Allah. Men kan dat ook zien terwijl hij wakker is. De meest volledige en krachtige manier is om het in het echt te zien, wanneer men wakker is. Als iemand het in zijn droom ziet dan is dat een bewijs van goedheid voor hem, maar dat is minder dan wanneer men het in het echt ziet.

Als iemand één van de tekens van de Waardevolle Nacht (Lijlettoel-Qadr) in werkelijkheid ziet, dan betekent dat hij Lijlettoel-Qadr gezien heeft.

Als iemand niets in zijn droom of in werkelijkheid heeft gezien, betekent dat niet dat deze persoon niets van de beloningen van Lijlettoel-Qadr kan ontvangen. Wanneer iemand zich namelijk heeft ingespannen door het verrichten van aanbiddingen gedurende Lijlettoel-Qadr, dan zal hij van de geweldige zegeningen van deze Nacht krijgen, ook al heeft hij het niet daadwerkelijk gezien.

Degene die Lijlettoel-Qadr ziet in de nacht wanneer het valt, wordt aangeraden om Smeekbedes te doen. Het doen van Smeekbedes voor alle Moslims om van de ellendes te worden verlost. En dat al hun moeilijkheden, verdriet en armoede wordt opgeheven. En men kan zeggen: O Allah U bent Degene Die de zonden vergeeft, vergeef mij (of vergeef ons).

Degene die Lijlettoel-Qadr ziet, kan het beter voor zichzelf houden en niet aan de mensen doorvertellen. Dit wordt aangeraden vanwege een aantal redenen. Eén van die redenen is om te voorkomen dat hij beschadigt wordt door het kwade oog. Het kan ook zo zijn dat de mensen die horen dat deze Nacht al geweest is, zich minder gaan inspannen met het verrichten van aanbiddingen in de nog volgende nachten. Er zijn mensen die zich gaan inspannen in het verrichten van de aanbiddingen en ernaar streven om Lijlettoel-Qadr te beleven. Zij hopen dan dat op deze nacht hun beloning vermenigvuldigd zal worden. Eén van de wijsheden waarom het verborgen is, is dat de persoon zich veel gaat inspannen in het verrichten van de aanbiddingen met de hoop dat zijn aanbiddingen toevallig in Lijlettoel-Qadr plaatsvinden. Dit zodat de beloningen ervan verveelvoudigd worden. De profeet heeft gezegd:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

((مَنْ قامَ ليلةَ القدرِ إيمانًا واحتسابًا غُفر له ما تقدّم من ذَنْبِه))

Klik hier om de Hadieth te beluisteren

Wat betekent: "Degene die in Lijlettoel-Qadr aanbiddingen verricht en gelooft in de beloning die ervoor bestemd en bevestigd is, met de intentie die puur voor Allah bedoeld is om van Hem beloning te krijgen, zijn zonden die hij begaan heeft zullen vergeven worden ".

Het is belangrijk om te weten dat de persoon die een gelovige Moslim is wordt aangeraden om de goede daden in alle nachten van Ramadan te verrichten. Wanneer een persoon dit in alle nachten doet, zullen zijn aanbiddingen gegarandeerd ook in Lijlettoel-Qadr vallen waardoor zijn beloning vermenigvuldigd wordt. Zelfs als hij de tekens ervan niet in werkelijkheid of in zijn droom gezien heeft. 

Jullie moeten ervoor zorgen dat jullie veel beloningen verzamelen voor op de Dag Des Oordeels. Verantwoord jezelf voordat je verantwoordelijk wordt gesteld voor je daden. Bereid je voor op de dag die er zeker aankomt, de dag wanneer je het graf in zal gaan. Het graf is de plek waar alle mensen terechtkomen. De Engel van de dood vraagt geen toestemming aan een bejaarde of aan een jonger persoon als hij komt. Hij slaat niemand over, niet degene die erg ziek is, en zelfs niet de krachtige gezonde man. Hij slaat ook de bejaarde niet over die heel oud is. Denk aan het Hiernamaals en bereid jezelf voor door het verrichten van de aanbiddingen en de goede daden voordat je doodgaat. Neem gauw berouw van de zonden die je begaan hebt voordat je doodgaat.

Onze dame ^Aa-iesjah, moge Allah haar goede daden belonen, heeft gezegd:

عن عائشة رضي الله عنها قالت:

قلت: يا رسول الله أرأيت إن علمتُ أي ليلةٍ ليلة القدر ما أقول فيها؟، قال: "قولي اللهم إنّك عفو تحب العفو فاعف عني".

رواه الترمذي.

Klik hier om de Hadieth te beluisteren

Wat betekent: [ik zei: Oh Boodschapper van Allah als ik krijg te weten wanneer de nacht van Lijlettoel-Qadr valt, wat zou ik dan in die nacht zeggen? Hij zei: zeg dan Oh Allah U vergeeft zonden, U bent Genadig, ik vraag U om mij te vergeven]. Deze Hadieth is overgeleverd door Et-Tirmidhiej.

In de nacht van de 27e van Ramadan zijn de Moslims gewend om zich bezig te houden met het verrichten van de aanbiddingen en het vieren Lijlettoel-Qadr. De Moslims zijn op die nacht gewend om zich meer in te spannen in het verrichten van de aanbiddingen. Zij streven ernaar om de hoogwaardige Lijlettoel-Qadr te beleven. In de nacht van de 27e zien we veel Moslims die naar de Moskeeën en de Islamitische Gebedsruimtes gaan. Ze gaan dan naar de Moskeeën om deze gezegende nacht die één van de nachten van de gezegende maand Ramadan is te vieren.

Jullie worden aangeraden om ervoor te zorgen om je meer te gaan inspannen door het verrichten van goede daden in de resterende gezegende nachten van Ramadan. Zoals het 's nachts bidden, Dhikir te doen en het reciteren van de Koran. Degene die gebeden moet inhalen, moet zich hiermee bezighouden.

Oh Allah U vergeeft zonden, wij vragen U om ons te vergeven.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN