Ramadan is de allerbeste maand

Ik begin met de naam van Allah. Degene Die veel genade geeft in ons dagelijks leven aan de gelovigen en de ongelovigen. Degene Die veel genade geeft in het Hiernamaals alleen aan de gelovigen.

Wij danken Allah, de Heer en Schepper der werelden en aarden, en prijzen Hem voor al Zijn weldaden die Hij ons heeft gegeven.

Wij vragen Allah om de eer van onze Profeet Moehammed te verhogen en zijn gemeenschap te beschermen tegen datgene waarvoor hij vreesde.

O Allah, geef ons de kennis die voor ons gunstig is, begunstig ons met de kennis die U ons heeft gegeven en vergroot onze kennis.

Allah zei in de Koran in Soerat El-Qasas (Arabisch: سورة القصص) Ayah 83:

﴿ تِلْكَ الدَّارُ الأخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الأرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ﴾

Wat betekent: [Allah schenkt de allerhoogste status in het Paradijs aan degenen die alle verplichtingen verrichtten en alle zonden vermeden. Degenen die bij de mensen op de aarde geen onrechtvaardigheid en geen agressie pleegden en die geen zonden begingen. Het prijzenswaardige goede einde met de hoge status zal voor degenen zijn die alle verplichtingen verrichtten en alle zonden vermeden.]

Allah zei in de Koran in Soerat El-Ma'iedah (Arabisch: سورة المائدة) Ayah 2:

﴿ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

Wat betekent: [Jullie gelovigen moeten elkaar helpen om de verplichtingen te verrichten en de zonden te vermijden. En de verplichtingen te bevelen en het ongeoorloofde te verbieden. En jullie moeten elkaar niet helpen om zonden te begaan en het ongeoorloofde te doen. En ook niet om onrechtvaardigheid en agressie bij mensen te plegen].

Allah zei in de Koran in Soerat El-Baqarah (Arabisch: سورة البقرة) Ayah 183:

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴾

Klik hier om de Aya te beluisteren

Wat betekent: [O gelovigen, het vasten is aan jullie verplicht voorgeschreven, zoals het aan de vorige Moslimvolken die voor jullie waren verplicht voorgeschreven was, om jullie te helpen om Godvrezend te zijn].

[O gelovigen], hiermee worden de gelovigen aangesproken met de meest eerbare eigenschap die ze hebben.

[Het vasten is aan jullie verplicht voorgeschreven] betekent dat het vasten van de maand Ramadan is verplicht gesteld. Het vasten van de maand Ramadan is verplicht omdat het één van de vijf belangrijkste dingen van de Islam is. Ramadan is de allerbeste maand van het hele jaar. Het vasten in de taalkunde betekent zich onthouden van. Zich onthouden van alles wat het vasten ongeldig maakt op een bepaalde wijze. Dit geldt vanaf het moment dat de dageraad aanbreekt tot de zonsondergang.

Imam ^Omar bnoe El-Gattab heeft verteld dat de Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft gezegd:

عن عمر بن الخطاب قَالَ: قَالَ رسولُ الله صلى الله عليه وسلم:

((إِذَا أقْبَلَ اللَّيْلُ مِنْ هاهُنَا، وَأدْبَرَ النهارُ مِنْ هَاهُنَا، وَغَرَبَتِ الشَّمْسُ، فَقَدْ أفْطَر الصَّائِمُ))

 رواه البخاري ومسلم.

Wat betekent: "Als de nacht aankomt van hier (het oosten), en de dag voorbij is van hier (het westen) en de zon is ondergegaan, dan mag degene die vast zijn vasten verbreken". Deze Hadieth is overgeleverd door El-Boegariej en Moeslim. 

Het vasten is alleen geldig wanneer men de juiste intentie verricht. De minimale intentie die men zich in zijn hart moet voornemen, is: ”Ik doe de intentie om morgen een dag van Ramadan te vasten”. Of men kan een soortgelijke intentie doen. Het is dus niet vereist om letterlijk deze intentie in het hart te doen, het is ook mogelijk om een intentie te nemen die eenzelfde betekenis heeft. De complete intentie die men zich in zijn hart kan voornemen is: "ik doe de intentie om morgen een dag van Ramadan te vasten voor Allah. En om mijn verplichting te vervullen voor het vasten van de maand Ramadan van dit jaar, voor Allah, om beloning te krijgen ". 

Aboe Hoerajrah heeft verteld dat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft gezegd:

عن أَبي هريرة عن النبيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ:

((مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إيمَاناً وَاحْتِسَاباً، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ))

 رواه البخاري ومسلم.

Wat betekent: "Degene die de Ramadan vast en gelooft in de beloning die ervoor bestemd en bevestigd is, met de intentie die puur voor Allah bedoeld is om van Hem beloning te krijgen, zijn zonden die hij begaan heeft zullen vergeven worden". Deze Hadieth is overgeleverd door El-Boegariej en Moeslim. In de Hadieth staat "en gelooft in de beloning die ervoor bestemd en bevestigd is" dat betekent dat diegene moet geloven in de beloning die daarvoor bestemd is. Deze beloning is in de Koran en de Profetische Overleveringen (Ahadieth) overgeleverd en bevestigd. "Met de intentie die puur voor Allah bedoeld is om van Hem beloning te krijgen" dat betekent dat zijn intentie bedoeld is puur voor Allah om beloning van Allah te krijgen. "Zullen zijn zonden die hij begaan heeft vergeven worden" hiermee is bedoeld dat de zonden die vergeven worden, de kleine zonden zijn. 

Het is een verplichting om de intentie voor het vasten een dag van tevoren te doen. Men doet de intentie 's avonds na de zonsondergang en voordat de dageraad aanbreekt. Men moet ook aanduiden dat het vasten voor de maand Ramadan is. Men moet elke dag de intentie 's avonds voor die dag hebben gedaan om die dag te vasten. Het is niet voldoende om aan het begin van de maand de intentie te doen voor het vasten van de hele maand.

Aboe Hoerajrah heeft verteld dat de Boodschapper van Allah,  moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft gezegd:

عن ابي هريرةَ أنَّ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم قَالَ:

((إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ، فُتِحَتْ أبْوَابُ الجَنَّةِ، وَغُلِّقَتْ أبْوَابُ النَّارِ، وَصفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ))

 رواه البخاري ومسلم.

Wat betekent: "Als de Ramadan komt, worden alle deuren van het Paradijs opengemaakt en worden alle deuren van de hel gesloten en de grote leiders van de duivels worden vastgebonden". Deze Hadieth is overgeleverd door El-Boegariej en Moeslim. De betekenis van "en de grote leiders van de duivels worden vastgebonden" is dat de grote leiders van de duivels worden vastgebonden met ketens. 

Het vasten van de maand Ramadan is verplicht gesteld in de maand Sha^baan in het tweede jaar na de emigratie van de Profeet. De Boodschapper van Allah,  moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft de Ramadan negen keer gevast.

Het is verplicht om de Ramadan te vasten als er een van de twee volgende gebeurtenissen plaatsvindt:

  • Ten eerste, als de maan op de avond van de 29e van Sha^baan na de zonsondergang gezien wordt.
  • Of ten tweede, als de maan niet gezien wordt, dan wordt de maand Sha^baan met een 30e dag afgemaakt en de dag daarna wordt dan de eerste dag van Ramadan.

De Boodschapper van Allah,  moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft gezegd:

قَال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

((صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ، وَأفْطِرُوا لِرُؤيَتِهِ، فَإنْ غَمَّ عَلَيْكُمْ، فَأكمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلاَثِينَ))

 رواه البخاري ومسلم.

Wat betekent: "Vast wanneer je de maansikkel van Ramadan ziet, en verbreek je vasten wanneer je de maansikkel van Shauwwaal ziet. Wanneer de maan niet gezien wordt door wolken of iets dergelijks, maak dan de Sha^baan af met dertig dagen". Deze Hadieth is overgeleverd door El-Boegariej en Moeslim. 

Het is voldoende wanneer het zien van de maan van de maand Ramadan bevestigd wordt door een rechtvaardige moslim man die bij de regerende getuigt dat hij het gezien heeft. Eén getuige is voldoende, het is niet vereist dat er twee getuigen zijn. Een rechtvaardige moslim is een moslim man die geen grote zonden begaat en de kleine zonden die hij beging, zijn niet meer dan zijn goede daden die hij verrichtte. Hij moet ook goed gedrag en goede omgangsmanieren hebben die gelijkwaardig zijn aan het gedrag en de omgangsmanieren van de goede en vrome moslims. Hij getuigt en verklaart dat hij de maan van de maand Ramadan gezien heeft. Met het zien van de maan wordt bedoeld dat hij een ooggetuige is en daadwerkelijk met zijn ogen het duidelijk gezien heeft. Wanneer er niet aan deze voorwaarde wordt voldaan, wordt de maand Sha^baan met een 30e dag afgemaakt.

Dat wordt bevestigd door wat Imam Aboe Dauwoed en anderen hebben overgeleverd dat ^Abdoel-Laah bnoe ^Omar, moge Allah hun goede daden belonen, zei:

روى أبو داود وغيرُه عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أنه قال:

(ترائَى الناسُ الهلالَ فأخبرتُ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم أنى رأيتُهُ فصامَ وأَمَرَ الناسَ بصيامِهِ)

Wat betekent: "De mensen hadden de maan gezien. Toen heb ik de Boodschapper van Allah,  moge Allah zijn eer en rang verhogen, verteld dat ik het gezien heb. Hij vastte en gaf bevel aan de mensen om te vasten". Dus dat is een rechtvaardig persoon die de Boodschapper van Allah vertelde dat hij de maan gezien heeft en hij oordeelde dat volgens de getuigenis van hem de Ramadan was begonnen. Wat betreft het begin van de maan van de maand Shauwwaal, waarmee de maand Ramadan beëindigd wordt, hiervoor is het wel vereist dat er twee getuigen zijn. De voorwaarde voor het zien van de maan door twee getuigen geldt overigens ook voor het begin en het einde van alle andere maanden. De regerende kan door de getuigenis van een onrechtvaardig persoon het begin van de maand Ramadan niet bevestigen. De persoon die het zelf gezien heeft, kan zelf wel vasten, omdat hij geen ander getuige nodig heeft, aangezien hij het zelf heeft waargenomen. Hij vast zelf, zelfs als de regerende het begin van de maand niet bevestigd heeft door zijn getuigenis. Hetzelfde geldt voor een jongen die nog niet verantwoordelijk geworden is. Hetzelfde geldt ook voor de vrouw en degene die grote zonden begaat. Dat betekent dat als een jongen die nog niet verantwoordelijk geworden is, of een vrouw of iemand die grote zonden begaat de maan gezien heeft, het begin van de maand niet bevestigd kan worden door hun getuigenis. Als zij de maan gezien hebben, dan kunnen ze zelf wel vasten, zelfs als de regerende door hun getuigenis het niet bevestigd heeft. Degene die hun gelooft kan ook vasten.

Na het zien van de maan is het gebruikelijk om een aantal handelingen te verrichten. Zoals het schieten met de kanonnen als een teken dat de maan gezien werd en dat de maand begonnen is. En zoals het aanzetten van speciale lampen bijvoorbeeld op de torens van de Moskeeën enzovoort. De gewoontes verschillen per land. Als de persoon het schieten van de kanonnen hoort, waar het gewoonte is om dat te doen als de maan aan het begin van de maand gezien werd, dan is dat een bevestiging dat de maand begonnen is. Dan lijkt het of hij van de regerende zelf gehoord heeft dat de maand begonnen is. Dat is dan een bevestiging dat de maan volgens de Islamitische wetten gezien werd. Het vertrouwen op een sterrenkundige of iemand die naar aanleiding van een berekeningsmethode van tevoren de maanstand berekent, is verboden wanneer het gaat om het bevestigen van het begin van de maand Ramadan.

De betekenis van [zoals het aan de vorige Moslimvolken die voor jullie waren verplicht voorgeschreven was]. Het vasten dat zij verplicht waren om te doen, was anders dan in de maand Ramadan. Allah heeft de maand Ramadan voor het volk van de Profeet Moehammed verplicht gesteld,  moge Allah zijn eer en rang verhogen.

De betekenis van [om jullie te helpen om Godvrezend te zijn], om Godvrezend te zijn voor het begaan van zonden. Door het vasten wordt het voor de duivel moeilijker om de mensen in te fluisteren voor het begaan van zonden.

Allah zei in de Koran in Soerat El-Baqarah (Arabisch: سورة البقرة) Ayah 185:

﴿ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ﴾

Wat betekent: [Ramadan is de maand waarin de Koran in zijn geheel van bovenaf naar de eerste Hemel werd gezonden. De Koran werd geopenbaard als een leidraad voor de mensheid naar de waarheid. De Koran leidt naar het onderscheiden tussen waarheid en valsheid. Dus degene die in de maand Ramadan in zijn woonplaats aanwezig is, moet vasten. Het is voor hem verboden om niet te vasten. En degene die ziek of op reis is, is het toegestaan om niet te vasten. Diegene moet de gemiste vastendagen inhalen].

Allah heeft de volledige Koran naar de hemel neergezonden. Dat betekent dat Allah de Engel Djibriel bevolen heeft om dat te doen. De Engel Djibriel heeft de Koran van het Beschermde Bord (of de Bewaarde Tafel) (Arabisch: El-Lauwh El-Mahfoeth) overgenomen. Hij is met de Koran in zijn totaliteit naar een plaats in de hemel afgedaald. Via deze plaats begon de Engel Djibriel ermee naar de Boodschapper van Allah af te dalen, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen. Hij deed dat volgens de bevelen die hij van Allah kreeg. In gedeeltes tot het volledig naar de Boodschapper gezonden werd. Het werd in ongeveer 23 jaar naar de Boodschapper gezonden.

^Abdoellah Ibnoe ^Abbaas (Arabisch: عبد الله بن عباس) heeft gezegd:

قال عبد الله بن عباس:

(أُنزل القرءان جملةً واحدة إلى سماء الدنيا في ليلة القدر، ثم نزل بعد ذلك في عشرين سنة)

رواه الحاكم في المستدرك وصححه.

Wat betekent: "De Koran werd op de Waardevolle Nacht volledig naar de onderste hemel neergezonden, daarna werd het verdeeld over 20 jaar naar de Profeet gezonden". Overgeleverd door El-Hakim (Arabisch: الحاكم) in zijn boek El-Mustadrak (Arabisch: المستدرك) en hij zei dat het Sahieh (Arabisch: صحيح) is. De Koran is in zijn totaliteit in de Waardevolle Nacht, Lijlatoel-Qadr (Arabisch: ليلة القدر), op de 24e van de maand Ramadan van het Beschermde Bord naar de onderste hemel gezonden. Daarna werd het in delen gezonden via Djibriel, vrede met hem, naar de Boodschapper van Allah,  moge Allah zijn eer en rang verhogen. Het is de Waardevolle Nacht omdat het een Geweldige, Waardevolle en Geëerde nacht is.

[Leidraad voor de mensen] betekent dat de Koran de mensen leidt naar de juiste weg.

[De Koran is een leidraad voor de mensen naar de ware oordelen en de waarheid] betekent dat de Aya’s van de Koran de mensen leidt naar de bevelen van Allah.

[De Koran heeft onderscheid gemaakt tussen het goede en het kwade] betekent dat de Aya’s van de Koran onderscheiden tussen het goede en het kwade.

[Degene die in de maand Ramadan in zijn woonplaats aanwezig is, moet vasten] betekent dat als de maand Ramadan begint, degene die in de maand Ramadan in zijn eigen woonplaats aanwezig is en niet op reis is, moet vasten. Moet vasten betekent dat hij verplicht is om te vasten.

[En als iemand ziek] betekent dat als iemand een geneeslijke ziekte heeft, waarbij het vasten erg zwaar en niet te verdragen is of dat het vasten schadelijk voor zijn gezondheid is. Bijvoorbeeld als iemand zou vasten en daardoor zal zijn genezing langer duren of een orgaan zou beschadigd worden. Als dat door het vasten bij hem zou gebeuren, dan hoeft hij niet te vasten, maar hij moet het later inhalen. In dat geval is het wel vereist dat de ziekte heel zwaar is. Als de ziekte niet heel zwaar is, is het niet toegestaan om niet te vasten. Het hebben van een lichte graad ziekte, die wel te verdragen is, is geen reden om niet te vasten. Wanneer iemand door ziekte niet heeft gevast, is hij verplicht om de dagen die hij niet gevast heeft in te halen. Het is ook verplicht voor degene die zonder geldig excuus niet gevast heeft om de gemiste dagen in te halen. Degene die bejaard is en die wegens zijn ouderdom of door zijn zwakheid vanwege zijn langdurige ziekte het vasten niet kan verdragen, hoeft het vasten niet in te halen. Ditzelfde geldt voor iemand die een ziekte heeft waarvan men verwacht dat hij niet meer zal genezen. Deze personen hoeven niet te vasten of het vasten in te halen, maar moeten wel voor iedere dag die zij niet gevast hebben Fidya betalen. Een Fidya is twee samengekomde, gemiddeld grote handen van het basisvoedsel (bv rijst in China, tarwe in Nederland).

[Of op reis is] betekent dat een reiziger die voor een lange reisafstand reist vanaf ongeveer 81 km. Het is toegestaan voor de reiziger om niet te vasten, zelfs als het reizen niet moeilijk of vermoeiend voor hem is. Maar als het vasten voor hem niet moeilijk is, is het wel beter om te vasten dan om niet te vasten. Er zijn wel eisen voor de reiziger die hem toestaan om niet te vasten.

  • Ten eerste dat hij zijn reis begint voordat de dageraad aan is gebroken. Als iemand reist nadat de dageraad aanbreekt, dan kan hij zijn vasten niet verbreken. Het is voor hem dan niet toegestaan om niet te vasten.
  • Ten tweede moet zijn reis niet bedoeld zijn om een zonde te begaan. Een reis die tot het gehoorzaam zijn aan Allah behoort, is zoals bijvoorbeeld het reizen om de familieleden op te zoeken. Het reizen voor de handel is ook toegestaan.

[Dan moet men die dagen inhalen] dat betekent dat ze moeten inhalen. Dus de zieke die een geneeslijk ziekte heeft en de reiziger moeten de gemiste dagen inhalen.

Talhah bnie ^Oebeidillah (Arabisch: طلحةَ بنِ عبيد الله) heeft verteld dat een bedoeïen met pluizig haar naar de Profeet, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, kwam en hij zei: Oh Boodschapper van Allah vertel mij wat Allah mij heeft bevolen om te vasten? De Profeet zei tegen hem: "de maand Ramadan". Overgeleverd door El-Boegariej in zijn boek 'Sahieh El-Boegariej' (Arabisch: صحيح البخاري) – in het vastenboek'.

Tot de verplichtingen van het vasten behoort: het zich onthouden van het eten en het drinken, zelfs als het heel weinig is. Bijvoorbeeld het eten van een sesamzaadje of het drinken van een druppel water is verboden. Als de dageraad aanbreekt en de persoon iets van eten in zijn mond heeft, is het niet toegestaan om het door te slikken. Diegene moet het uitspugen. Als iemand vergeet dat hij aan het vasten was en hij eet of drinkt, dan is zijn vasten niet verbroken. Zelfs als het veel is. Aboe Hoerajrah heeft verteld dat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

عن أَبي هريرة عن النبيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ:

((إِذَا نَسِيَ أَحَدُكُمْ، فَأكَلَ، أَوْ شَرِبَ، فَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ، فَإنَّمَا أطْعَمَهُ اللهُ وَسَقَاهُ))

 رواه البخاري ومسلم.

Wat betekent: [Als iemand van jullie vergeet dat hij aan het vasten was en hij at of dronk, dan is zijn vasten niet verbroken, Allah heeft hem begunstigd met dat eten en drinken dat hij heeft gehad]. Deze Hadieth is overgeleverd door El-Boegariej en Moeslim.

Degene die zijn pure en reine speeksel inslikt, heeft zijn vasten niet verbroken. Dit gaat op zolang het speeksel voor het slikken niet buiten de mond kwam. Het speeksel moet eigenlijk puur en rein zijn. Als het speeksel gemengd is met iets anders wat rein is zoals bijvoorbeeld water, dan is zijn vasten verbroken als hij het inslikt. Of als het speeksel gemengd is met iets wat onrein is zoals bijvoorbeeld bloed, dan is zijn vasten verbroken als hij het inslikt.

Het is verplicht om zich te onthouden van iets met een volume via een gewoonlijke lichaamsopening in te brengen. Bijvoorbeeld via de mond of de neus. Zelfs als het een kleine hoeveelheid is, zoals een sesamzaadje, en zelfs wanneer het iets anders is dan voedsel, zoals een steen. En zoals het inspuiten van een vloeistof in de geslachtsdelen, dit geld zowel voor de voor- als achterkant.

Het ruiken van wierook verbreekt het vasten niet, zelfs als de persoon het opzettelijk heeft geroken. Een sigaret roken, verbreekt het vasten wel. Door het roken van een sigaret, gaan stoffen van de tabak naar binnen en dat verbreekt het vasten. Want het is mogelijk om er voor te zorgen dat men het niet binnenkrijgt.

De medicijnen die de astma patiënt via een inhalator gebruikt, verbreken het vasten. Want door het gebruiken van de inhalator gaan stoffen naar binnen en dat verbreekt het vasten. Want het is mogelijk om er voor te zorgen dat men het niet binnenkrijgt.

Het ruiken van parfum of wierook, verbreekt het vasten niet, omdat het geen volume is.

Ook het zich onthouden van geslachtsgemeenschap. Als iemand overdag tijdens het vasten opzettelijk zelf gekozen heeft om geslachtsgemeenschap te hebben, dan is zijn vasten ongeldig gemaakt. Maar geslachtsgemeenschap 's nachts hebben, maakt het vasten niet ongeldig.

Allah zei in de Koran in Soerat El-Baqarah (Arabisch: سورة البقرة) Ayah 187:

﴿ أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ ﴾

Wat betekent: [Het is jullie toegestaan in de nacht van het vasten om geslachtsgemeenschap met jullie vrouwen te hebben]. Ibin ^Abbas (Arabisch: ابن عباس) zei in deze Ayah is bedoeld met 'er-reffeth' de geslachtsgemeenschap.

Het is ook verplicht om zich te onthouden van het opzettelijk braken. Degene die opzettelijk braakt, doordat hij bijvoorbeeld zijn vinger of iets dergelijks in zijn keel steekt en daardoor braakt, maakt zijn vasten ongeldig. Het maakt niet uit of hij wel of niet na het braken iets terug slikte.

Het bewijs hiervan is dat wat de Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, gezegd heeft:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

((من ذرعَه القىءُ وهو صائمٌ فليس عليه قضاء ومن استقاءَ فليقضِ))

رواه الترمذي.

Wat betekent: [Als iemand onopzettelijk braakt, dan verbreekt dat zijn vasten niet en hij hoeft die dag niet te inhalen, maar als iemand dat opzettelijk doet, moet hij het wel inhalen]. Deze Hadieth is overgeleverd door Et-Tirmithiej (Arabisch: الترمذي). Hierbij is het van belang dat men weet dat het opzettelijk braken tijdens het vasten, verboden is. Dat wil zeggen dat zijn vasten pas ongeldig wordt als hij weet dat het opzettelijk braken verboden is. En dat hij er zelf voor gekozen heeft om dit te doen en niet dat iemand anders hem gedwongen heeft. Hij heeft dat opzettelijk gedaan en hij was niet vergeten dat hij aan het vasten is.

En wat het vasten ook ongeldig maakt is als iemand blasfemie (koefr) begaat. Dat wil zeggen afvalligheid, dus alles wat de Islam ongeldig maakt, annuleert en verbreekt. Moge Allah ons hiertegen beschermen.

Degene die overdag geen moslim meer is, heeft zijn vasten ongeldig gemaakt. Zelfs als hij voor een korte tijd uit de Islam getreden was. De afvalligheid is in drie soorten verdeeld: 

1. Afvalligheid in geloof

2. Afvalligheid in daden

3. Afvalligheid in geloven

De afvalligheid in woorden wordt bijvoorbeeld begaan wanneer iemand God vervloekt, of Zijn Profeten, of Zijn Engelen, of de Islamitische Godsdienst, of het Gebed, of het Vasten, of de Bedevaart.

De afvalligheid in daden komt bijvoorbeeld door een nederknieling te doen voor een idool. Of een nederknieling doen voor een mens ter aanbidding. Of een nederknieling doen voor de zon of voor de maan. Of het gooien van de Koran in de vuilnisbak. Of het stappen met de voeten op de Koran.

De afvalligheid in geloof wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld het twijfelen over het bestaan van Allah. Of het twijfelen over de Alwetendheid van Allah. Of het twijfelen over de Macht van Allah. Of het geloven dat Allah een groot lichaam heeft dat op de Troon zit. Of het geloven dat Allah in de Hemel is. Of het geloven dat Allah in de schepsels is. Of het ontkennen van de Koran. Of het geloven dat de Koran vervalst is. Allah zei in de Koran in Soerat El-Hudjoeraat (Arabisch: سورة الحجرات) Ayah 15:

﴿ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آَمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا ﴾

Wat betekent: [De gelovigen zijn degenen die geloven in Allah en in Zijn Boodschapper en ze twijfelen niet over dat geloof]. Het twijfelen bestaat in het hart.

Degene die overdag tijdens het vasten de islam verbreekt, heeft zijn vasten ongeldig gemaakt. Zelfs als het voor een korte tijd is. Allah zei in de Koran Soerat El-Maa-ie-dah (Arabisch: سورة المائدة) Ayah 5:

﴿ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ ﴾

Wat betekent: [Degenen die uit de Islam treedt, verliest al zijn beloningen voor de goede daden die hij heeft verricht]. Als iemand moslim is en hij deed iets van de afvalligheid, dan verliest hij al zijn oude beloningen. Dus alle beloningen voor de goede daden die hij verricht heeft. De beloningen voor het gebed, het vasten, het uitgegeven geld voor de goede doelen (de aalmoezen) enzovoort. Hij verliest alle beloningen die hij voor de goede daden heeft gekregen.


Smeekbede:

اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ

Allahoemma laka soemtoe wa-^ala riz-qika aftart.

Klik hier om de smeekbede te beluisteren:

Wat betekent: "O Allah, ik heb gevast voor Uw beloning zoekend en door Uw levensonderhoud verbreek ik mijn vasten".

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen (Arabisch: sallallahoe ^alayhi was-sallam, صلى الله عليه وسلم), zei wanneer hij zijn vasten verbrak gewoonlijk ook:

ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَثَبَتَ الأَجْرُ إِنْ شَاءَ الله

Dhahabadz-dzama’oe wabtal-latil-^oeroeqoe wathabatal-adjroe in shaa’ Allaah.

Klik hier om de smeekbede te beluisteren:

Wat betekent: "De dorst is voorbij. De droge bloedvaten zijn bevochtigd en de beloning is verdiend als Allah het gewild heeft". (Is overgeleverd door Aboe Dauwoed.)

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN