Het Mirakel van de Heilige Nachtreis (El-Israa') en de Reis naar de Hemelen (El-Mi^raadj) van de Profeet Moehammed

Ik begin met de naam van Allah. Degene Die veel genade geeft in ons dagelijks leven aan de gelovigen en de ongelovigen. Degene Die veel genade geeft in het Hiernamaals aan de gelovigen.

Wij danken Allah en prijzen Hem voor de weldaden, die voor ons ontelbaar zijn, Die Hij ons heeft gegeven zonder dat Hij ons dit verplicht is. Die de Eigenaar en de Heer van de hele schepping is.

Wij vragen Allah om de eer van onze Profeet Moehammed (محمَّد) te verhogen en zijn gemeenschap te beschermen tegen datgene waarvoor hij vreesde.

Allah zei in de Koran in Soerat El-Ba-qa-rah (Arabisch: سورة البقرة) Ayah 281:

﴿ وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴾

Deze Ayah betekent: [En vrees de dag waarop jij zal herleven en door Allah beoordeeld zal worden. Dan, gebaseerd op iemands daden in dit leven, zal men ofwel worden beloond of worden gestraft en zij zullen nooit onrecht worden aangedaan].

O Allah, geef ons de kennis die voor ons gunstig is, begunstig ons met de kennis die U ons heeft gegeven en vergroot onze kennis.

O Allah, wij zoeken onze toevlucht bij U tegen het gedrag van de helbewoners.

O Allah, bescherm ons tegen de ellende die nadelige effecten op ons geloof heeft. O Allah, bescherm ons tegen dit leven, zodat het niet onze grootste zorg wordt. O Allah, geef niemand de macht over ons die geen genade voor ons heeft.

Jullie moeten weten dat Allah zei in de Heilige Koran:

﴿سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ ءايَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ﴾

Wat betekent: [Lof aan Allah, Degene Die Zijn Dienaar Moehammed in staat stelde deze nachtreis te maken van El-Mesdjid El-Haraam in Mekka naar El-Mesdjid El-Aqssaa in Jeruzalem, dat omringd is door een gezegend land].

Het is het Mirakel (Wonder) van de Heilige Nachtreis (Arabisch: El-Israa', الإسراء) en de Reis van de Profeet Moehammed naar de Hemelen (Arabisch: El-Mi^raadj, المعراج). Deze gebeurtenis verwijst ons naar de hoogheid en de hoogachting van onze Profeet Moehammed, moge Allah zijn rang en eer verhogen. Het Mirakel waarmee Allah onze Profeet Moehammed geëerd heeft, moge Allah zijn eer en rang verhogen. Het is één van de vele Mirakelen waarmee Allah onze Profeet geëerd heeft.

De Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, was in Mekka in het huis van zijn nicht Oemoe Hani' (Arabisch: أم هانىء). Zij is de zus van onze meester ^Aliej bnie Abie Talib (Arabisch: علي بن أَبي طالب). De Profeet Moehammed sliep toen tussen zijn oom Hamzah (Arabisch: حمزة) en zijn neef Dja^far bnie Abie Talib (Arabisch: جعفر بنِ أَبِي طالب). De Engel Djibriel (Arabisch: جبريل), vrede met hem, kwam naar hem. Hij scheurde het plafond van het huis open zonder dat er ook maar een steen of zand op hen viel. Hij maakte de Profeet wakker en ging met hem naar de Moskee El-Mesdjid El-Haraam (Arabisch: المسجد الحرام). El-Mesdjid El-Haraam is de grote moskee in Mekka, in deze moskee bevindt zich de Ka^aba (Arabisch: الكعبة). De Engel Djibriel liet de Profeet Moehammed achterop El-Boeraaq klimmen. El-Boeraaq (Arabisch: البراق) is een van de dieren van het Paradijs, wit van kleur, lang, iets groter dan een ezel en kleiner dan een muildier. Het is overgeleverd dat toen de Profeet er op wilde klimmen, dat El-Boeraaq dat moeilijk voor zichzelf vond. Het was niet moeilijk omdat hij het weigerde of zich terughield, maar doordat hij beefde van blijheid omdat de Profeet op hem klom. De Engel Djibriel pakte hem bij zijn oor en zei tegen hem: blijf stevig staan, want voorheen heb jij nog niemand gehad die jou ging bestijgen die bij Allah beter is dan Moehammed. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, klom op El-Boeraaq. El-Boeraaq reisde met hem af en hij zette zijn poot op de verste afstand die zijn oog kon zien. Elke stap van zijn stappen is zo groot als de verste afstand die een oog kan zien. El-Boeraaq is een wonderlijk dier, dat anders is dan wat we in ons dagelijks leven gewend zijn.

De Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, kwam tijdens zijn Nachtreis langs El-Medinah El-Moenauwwarah (Arabisch: المدينة المنورة), waar hij nog niet naartoe geëmigreerd was. Hij heeft daar twee Rak^aat (Arabisch: ركعات) gebeden. Hij deed dat ook in Tur Sinai (Arabisch: Toer Seinaa', طور سيناء) waar Mozes (Arabisch: Moesaa, موسى) was toen hij de Spraak van Allah hoorde (de Spraak van Allah die geen letter was, geen geluid, geen taal en die niet op de spraak van de schepsels lijkt.). Hij deed dat ook in Med-jen (Arabisch: مدين) het land van de Boodschapper van Allah Shoe^aib (Arabisch: شعيب). En in Bethlehem waar Jezus (Arabisch: ^Iesaa, عيسى) de zoon van Maria (Arabisch: Merjem, مريم) geboren is, moge Allah zijn rang verhogen. De Profeet heeft tijdens zijn Nachtreis veel wonderen gezien. Van deze wonderen zag hij de wereld (Arabisch: Ed-Dunjaa, الدنيا) in de vorm van een oude vrouw. Dat betekent dat de duur van de wereld die nog resteert, korter is dan de duur die al voorbij is gegaan. Het Hiernamaals is dichterbij, dus het is belangrijk dat de mens zich daar op voorbereidt.

Eveneens zag hij Iblies (Arabisch: إبليس) Satan, die aan de kant van de weg zat. Hij zag ook de sprekers van oproer (Arabisch: Fitna, فتنة), die mensen oproepen tot misleiding en dwaling, waarvan de lippen en tongen werden dichtgeknepen met scharen gemaakt van vuur. Hij zag ook sommige mensen wiens hoofden met stenen werden gebroken en daarna kregen hun hoofden weer de normale vorm als voorheen. Dit zijn degenen van wie de hoofden te zwaar voelden om het gebed te doen. Hij zag ook hoe de toestand zal zijn van degenen die slechte woorden uitspreken. De toestand van degenen die weigerden om de Zakaat (Arabisch: الزكاة) te betalen. De toestand van degenen die geslachtsgemeenschap zonder huwelijk hebben gehad. De toestand van degenen die de mensen met hun advies bedriegen of anderen verraden, bijvoorbeeld in het bewaren van hun goederen. De toestand van degenen die hun woekerwinst (Arabisch: Er-Ribaa, الربا) voor de kosten van hun levensonderhoud gebruikten. De toestand van degenen die het geld van de weeskinderen gebruikten voor de kosten van hun levensonderhoud. En van degenen die alcohol dronken. Hij zag ook mensen die hun gezicht en hun borst aan het openkrabben waren met koperen vingernagels, dit zijn degenen die over de mensen roddelden.

De Profeet rook een hele lekkere geur uit het graf van de haarkamster, de vrouw die als plicht had om de haren van de dochter van Farao (Arabisch: فرعون) te kammen. Deze vrouw (de haarkamster) was een goede en vrome gelovige vrouw. Het is verteld dat toen ze op een dag het haar van de dochter van de Farao aan het kammen was, de kam uit haar hand viel. Zij raapte hem op en ze zei toen: Bismillaah (Arabisch: بسم الله). De dochter van de Farao vroeg haar: Heb jij een andere God dan mijn vader? Want de Farao beweerde dat hij de God was tegen de mensen, en hij zei ook ik ken geen andere God voor jullie dan ik. De vrouw die haar haar kamde zei: Ja, Mijn God en de God van jouw vader is Allah. De dochter van de Farao zei: zal ik dat aan mijn vader vertellen? De vrouw die haar haar kamde zei: vertel hem dat maar. De dochter vertelde haar vader wat er was gebeurd. De Farao vroeg de vrouw om uit de Islam te treden en de Islam te verlaten, maar ze weigerde. Hij kookte water totdat het gloeiend heet werd. Hij gooide haar kinderen er een voor een in. En toen het jongste kind, de zogende baby, aan de beurt was, ging ze huilen. Op dat moment heeft Allah haar gesterkt met een Karamah. Een Karamah (Arabisch: كرامة) is een buitengewone daad, die anders is dan wat de mensen in hun dagelijks leven gewend zijn. Dit kan gebeuren bij de goede en de vrome gelovige Moslim die oprecht gehoorzaam aan Allah is. Op dat moment stelde Allah dit kind in staat om te praten. Hij zei tegen zijn moeder: “O moeder, wees geduldig. De marteling in het Hiernamaals is veel erger dan de marteling in dit leven en geef niet toe tegen jouw zin in, want je hebt gelijk”. Ze was vastberaden en hij gooide haar baby erin. Toen zij aan de beurt was, zei ze tegen Farao: ik heb een verzoek aan jou; dat je de botten van ons allemaal verzamelt en samen begraaft. Hij zei: dat beloof ik je, hij gooide haar levend in het gloeiendhete water en ze stierf als een Martelares (Arabisch: Sjahiedah, شهيدة). Dus tijdens de Nachtreis van de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, gaf Allah haar een eer. Er verspreidde zich een heerlijke geur uit haar graf. Het leek alsof ze de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, begroette.

Toen de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, bij El-Mesdjid El-Aqssa (Arabisch: المسجد الاقصى) in Palestina aankwam, heeft Allah alle Profeten daar voor hem verzameld ter ere van hem. De Profeten hebben toen gezamenlijk gebeden en de Profeet Moehammed heeft hen als Imam (voorganger) geleid in het gebed. Dat is een aanwijzing dat de Profeet de beste van alle Profeten is, moge Allah hun rang verhogen. Al-Aqsa Moskee of El-Aksa Moskee is een Moskee in Oost-Jeruzalem.

Daarna begon de opstijging naar de Hemelen (El-Mi^raadj) voor de Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen. El-Mi^raadj (Arabisch: المعراج), de opstijging naar de Hemelen, gebeurde met El-Mirqaat. El-Mirqaat (Arabisch: المرقاة) is vergelijkbaar met een trap die tussen de Hemel en de aarde is gezet. De ene trede ervan is zilver en de andere is goud. De Profeet ging erop klimmen en het werd voor hem opgeklapt totdat hij bij de eerste Hemel aankwam. Djibriel vroeg om de deur van de Hemel te openen. Er werd gevraagd wie ben je? Hij zei: Djibriel. Er werd gevraagd: wie heb je bij je? Hij zei: Moehammed. Er werd gevraagd: heeft hij de toestemming gekregen? Hiermee is bedoeld heeft hij de toestemming gekregen om op te stijgen naar de Hemelen.

Dat wil zeggen, is hij gevraagd om naar de Hemelen op te stijgen. Het wil niet zeggen dat de Engelen vroegen of de Profeet de Openbaring van Profeetschap heeft ontvangen of niet. Nee, omdat de Engelen wisten dat Moehammed de laatste Profeet is. En ze wisten ook dat hij de Openbaring heeft gekregen.

Hij zei: hij heeft de toestemming gekregen. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei: er werd voor ons geopend en ik zag Adam (Arabisch: ءادم), vrede met hem. Hij verwelkomde de Profeet en hij deed een smeekbede voor iets goeds voor hem. Daarna zag hij in de tweede Hemel de twee neven van elkaar Jezus (Arabisch: ^Iesaa, عيسى) en Yahyaa (Arabisch: يحيى). En in de derde Hemel zag hij Yoesoef (Arabisch: يوسف).

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei over de Profeet Yoesoef:

قَالَ عَلَيْهِ الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ فِي وَصْفِهِ يُوسُفَ: " قَدْ أُعْطِيَ شَطْرَ الْحُسْنِ "

رَوَاهُ مُسْلِمٌ.

Wat betekent: " Hij had de helft van de schoonheid." overgeleverd door Moslim.

Dat betekent dat hij de helft van de schoonheid heeft gekregen. Dus van de schoonheid die over de mensen verdeeld is, was de helft daarvan voor Yoesoef.

En in de vierde Hemel zag hij Idries (Arabisch: إدريس). En in de vijfde Hemel zag hij Haroen (Arabisch: هارون). En in de zesde Hemel zag hij Mozes (Arabisch: Moesaa, موسى). En in de zevende Hemel zag hij Ibrahiem (Arabisch: إبراهيم) en hij leek op onze meester Moehammed qua uiterlijk. En hij leunde met zijn rug tegen El-Beit El-Ma^moer. El-Beit El-Ma^moer (Arabisch: البيت المعمور) is een geëerd huis in de Hemel, zoals de Ka^bah een geëerd huis op de aarde is. Iedere dag komen zeventigduizend Engelen binnen in dit huis, ze bidden hierin en dan gaan ze er weer uit en daarna komen ze er nooit meer terug.

Tijdens de Nacht van El-Mi^raadj van de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, is hij naar Sidrat El-Moentahaa opgestegen. Sidrat El-Moentahaa (Arabisch: سدرة المنتهى) is een geweldig grote boom, die zeer mooi is. En de schoonheid ervan kan niemand van de schepsels van Allah omschrijven. De Boodschapper van Allah zag veel vlinders van goud om de boom heen komen, omdat ze aangetrokken werden door de schoonheid van de boom. De bladeren van deze boom zijn zoals de oren van olifanten. En de vrucht van deze boom is zo groot als een grote kruik.

Daarna zag de Profeet bij Sidrat El-Moentahaa Djibriel in zijn originele vorm en dat was voor de tweede keer dat hij hem zo zag. Het bewijs hiervoor is wat Allah zei in de Koran:

﴿ وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى ﴾

Wat betekent: [De Profeet Moehammed zag Djibriel een andere keer bij Sidrat El-Moentahaa, waar het Paradijs is]. Deze Ayah is ook een bewijs voor de opstijging naar de Hemelen (El-Mi^raadj). Omdat de betekenis van deze Ayah is dat Moehammed Djibriel voor de tweede keer heeft gezien bij Sidrat El-Moentahaa in zijn originele vorm. Sidrat El-Moentahaa is oorspronkelijk in de zesde Hemel en strekt zich uit tot de zevende Hemel en erboven. Wat betreft de eerste keer dat Moehammed Djibriel in zijn originele vorm gezien heeft, dat was in Mekka op een berg die Adj-jaad (أجياد) genoemd werd. Het bewijs hiervoor is wat Allah zei in de Koran:

﴿ ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى وَهُوَ بِالأُفُقِ الأَعْلَى ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ﴾

Wat betekent: [De krachtige Djibriel verscheen in zijn originele vorm en hij was in de hoge horizon daarna kwam hij dichterbij Moehammed doordat hij hem veel gemist had totdat hij ongeveer een afmeting van twee pijlen op afstand van hem stond]. Deze afstand was twee dhiraa^ (Arabisch: ذراع) dat is ongeveer 93 cm. In de Arabische taal wordt wel eens de dhiraa^ als (Arabisch: El-Qauws, القوس), de pijl, genoemd, als maat voor een afstand. Het is niet, zoals sommige onwetende mensen geloven, dat Allah zelf dichterbij Moehammed kwam. En zij geloven dat er een afstand was tussen Moehammed en Allah zoals de afstand die tussen de ene wenkbrauw en de andere wenkbrauw of de afstand die tussen twee dhiraa^ is. Dat is godslastering, want daarmee wordt een richting en plaats aan Allah toegeschreven en dat is niet toegestaan. Dit is zo omdat dit eigenschappen van de schepsels zijn, maar de Schepper Zelf bestaat zonder plaats en er kan dus geen afstand tussen Hem en Zijn schepsels zijn.

Dus met deze Ayah is verwezen naar Djibriel. Hij verscheen voor onze meester Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, in zijn originele vorm. Zijn gedaante strekte zich uit en vulde de gehele lengte tussen het oosten en het westen. Toen is de Boodschapper van Allah flauwgevallen. Djibriel pakte hem, hij had zich weer vervormd in een menselijke vorm en omhelsde hem. Het is overgeleverd dat de Boodschapper van Allah moge Allah zijn eer en rang verhogen zei:

رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: يَا جِبْرِيلُ مَا ظَنَنْتُ أَنَّ اللهَ خَلَقَ أَحَدًا عَلَى مِثْلِ هَذِهِ الصُّورَةِ، فَقَالَ جِبْرِيلُ: إِنَّ اللهَ تَعَالَى خَلَقَنِي عَلَى سِتِّمِائَةِ جَنَاحٍ وَمَا نَشَرْتُ مِنْهَا إِلاَّ جَنَاحَيْنِ وَخَلَقَ إِسْرَافِيلَ عَلَى سِتِّمِائَةِ جَنَاحٍ الْجَنَاحُ مِنْهَا مِثْلُ كُلِّ أَجْنِحَتِي.

Wat betekent: "O Djibriel, ik had niet gedacht dat Allah een schepsel heeft geschapen die deze vorm zou hebben ". Djibriel zei: " Allah heeft mij met 600 vleugels geschapen. Ik spreidde er maar twee van. Allah heeft Israfiel met 600 vleugels geschapen, elke vleugel ervan is net zo groot als al mijn vleugels samen".

​Maar tijdens de Nacht van El-Mi^raadj is de Profeet niet flauwgevallen toen hij Djibriel in zijn originele vorm zag. Dit kwam doordat zijn hart gewassen en versterkt is om alle wonderlijke dingen te kunnen aanschouwen in die Nacht. Daarna is de Profeet alleen verdergegaan, totdat hij een plaats bereikte waar hij het knarsen hoorde van de pennen van de Engelen, waarmee ze op hun bladen dingen kopieerden van het Beschermde Bord (of de Bewaarde Tafel) (Arabisch: El-Lauwh El-Mahfoedz, اللوح المحفوظ). Allah heeft daar de hindernis die de Profeet verhindert om de Spraak van Allah te horen opgeheven. Hij hoorde de Spraak van Allah die geen letter was, geen geluid, geen taal en die niet op de spraak van de schepsels lijkt. Hij begreep daarvan dat de vijf gebeden verplicht gesteld werden. Hij begreep ook dat wanneer iemand die twijfelt of hij een goede daad wel of niet uit zal voeren, maar dit uiteindelijk toch niet doet, dat er voor hem toch een goede daad wordt opgeschreven als beloning. En wanneer iemand twijfelt over het doen van een goede daad, en deze toch uitvoert, dat er voor deze persoon het tienvoudige aan beloning wordt opgeschreven. En dat voor degene die de intentie heeft om een zonde uit te voeren en deze zonde begaat, dat dit als één slechte daad voor hem wordt opgeschreven. De Profeet moge Allah zijn eer en rang verhogen zag onder andere die nacht de Troon (Arabisch: El-^Arsj, العرش) en de dragers van de Troon. Hij zag ook het Paradijs. Hij zei:

" دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَرَأَيْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا الْفُقَرَاء ".

Wat betekent: "Ik ben het Paradijs ingegaan en ik zag dat de meeste bewoners ervan de armen zijn".

Met de opstijging naar de Hemelen (El-Mi^raadj) was absoluut niet bedoeld dat de Boodschapper uiteindelijk een plaats zou bereiken waar Allah zou bestaan. Het is absoluut niet zo bedoeld, zoals sommige mensen wel geloven, want dat is godslastering omdat Allah bestaat zonder plaats. De bedoeling van de opstijging naar de Hemelen (El-Mi^raadj) was om de Profeet te eren, door hem de wonderen van de bovenwereld te laten zien en zijn status te verhogen.

En toen kwam de Profeet terug naar Mekka en hij vertelde Oemoe Hani' erover. Zij was bang dat als hij zijn volk dit zou vertellen, dat ze hem meer zouden gaan verloochenen en kwetsen. Maar hij maakte zich hierover geen zorgen, want hij wilde het bevel van Allah uitvoeren. Hij is de aller dapperste van alle schepsels van Allah en hij bleef standvastig. Hij vertelde de ongelovigen over de gebeurtenissen totdat het aan Aboe Djahl (Arabisch: أبو جهل) overgebracht werd en hij was destijds hun leider. Hij zei toen tegen de Profeet: Zou je dat aan je volk willen vertellen? De Profeet zei: "Ja". Aboe Djahl verzamelde alle mensen en hij zei: Vertel het hun. De Profeet vertelde hun er over en sommigen van hen kenden Jeruzalem, en wisten dat de Profeet er niet eerder was geweest. Dus zeiden ze tegen hem: van hier naar daar is het een maand lang lopen. Geef ons er een beschrijving van. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, beschreef het heel nauwkeurig voor ze, zelfs de ene deur na de andere deur. Daarover zei iemand die gedichten schrijft:

يَا وَاصِفَ الأَقْصَى أَتَيْتَ بِوَصْفِهِ

وَكَأَنَّكَ الرَّسَّامُ وَالْبَنَّاءُ

Wat betekent: O diegene die El-Aqssaa Moskee heeft omschreven. U omschreef het zo goed, het leek alsof u de tekenaar en de bouwer ervan was.

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft de Nachtreis lopend gedaan, is naar de Hemelen opgestegen en kwam terug naar de aarde in een tijd die gelijk is aan de helft van de nacht. Allah zei in de Koran:

﴿سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً ﴾

Wat betekent: [Lof aan Allah Degene Die Zijn dienaar Moehammed in staat stelde deze nachtreis te maken]. Het is bekend dat El-Israa' in het Arabisch betekent het 's nachts lopen. Allah zei in de genoemde Ayah "Leilan (Arabisch: ليلاً)", wat 's nachts betekent, om letterlijk en uitdrukkelijk te verduidelijken dat de tijd van de nachtreis kort was. Omdat de tijd van de nachtreis in een bepaalde tijd van de nacht was.

O Allah, de God en de Heer der werelden, begunstig ons met de zegeningen van onze meester Moehammed en verzamel ons op de Dag Des Oordeels bij de Profeet.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN