Voorbeelden van de wonderen die de Profeet, moge Allah zijn eer en status verhogen, tijdens zijn Nachtreis gezien heeft:
1-De wereld (Ed-Dunja):
Hij zag toen hij onderweg was naar Jeruzalem de wereld (Arabisch: Ed-Dunja, الدنيا) in de vorm van een oude vrouw.
2-Iblies de Satan:
De Profeet zag iets wat aan de kant van de weg stond en hem toeriep. Dat was Iblies (Arabisch: إبليس), de Satan. Oorspronkelijk was Iblies een gelovige djinn en leefde samen met de Engelen in het Paradijs. Toen Allah de Engelen een bevel gaf om een nederknieling te doen voor de Profeet Adam, werd Iblies ook bevolen dit te doen. De Engelen deden de nederknieling voor Adam (Arabisch: ءادم) in gehoorzaamheid aan Allah, omdat de Engelen Allah altijd gehoorzamen. Maar Iblies gehoorzaamde Hem niet en hij ging in tegen het bevel van Allah. Hij zei: Je schiep me van vuur en Je schiep hem van klei. Hoe kun Je me bevelen om voor hem neder te knielen? Deze tegenwerping door Iblies tegen het bevel van Allah was de eerste afvalligheid (Arabisch: koefr, كفر) die hij beging. Allah zei in de Koran in Soerat El-Kahf (Arabisch: سورة الكهف) Ayah 50:
﴿ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ﴾
Wat betekent: [Allah heeft de Engelen bevolen om voor Adam neder te knielen (niet uit aanbidding) en zij deden dat behalve Iblies, hij was een djinn en hij protesteerde tegen Allah en Zijn bevel].
Het is verboden om te zeggen dat Iblies de pauw van de Engelen was, want hij was geen Engel. Het bewijs hiervoor is dat Allah zei:
﴿ إِلاَّ إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ ﴾
Wat betekent: [behalve Iblies, hij was een djinn].
En de Boodschapper moge Allah zijn status en eer verhogen zei:
"خُلقت الملائكة من نور وخُلق الجان من مارج من نار"
Wat betekent: "De Engelen zijn van licht geschapen en de djinn zijn van vuur geschapen". Het is bewezen en gebleken door wat hiervoor genoemd is dat Iblies eigenlijk van de djinn is.
3-De haarkamster van de dochter van de Farao:
En hij rook een hele lekkere geur uit het graf van de haarkamster van de dochter van de Farao en zij was een goede en vrome gelovige. Het is verteld dat toen zij op een dag het haar van de dochter van de Farao aan het kammen was, dat de kam uit haar hand viel. Zij raapte hem op en zei toen: "Bismillaah (Arabisch: بسم الله)". Toen vroeg de dochter van de Farao aan haar: Heb jij een andere God dan mijn vader? Toen zei de haarkamster: "Ja, Mijn God en de God van jouw vader is Allah". Ze vertelde dit aan haar vader, en daarop vroeg hij haar om uit de Islam te treden. Zij weigerde dat. Toen kookte hij water voor haar en gooide haar kinderen erin. En toen sprak haar zogende baby tegen haar voordat hij hem erin gooide: “O mijn moeder, wees geduldig. De marteling in het Hiernamaals is veel erger dan de marteling in dit leven en geef niet toe tegen jouw zin in, want je hebt gelijk”. Toen zei ze tegen Farao: "ik heb een verzoek aan jou, dat je de botten van ons allemaal verzamelt en samen begraaft". Hij zei: "dat krijg je van mij", toen gooide hij haar erin en ze stierf samen met haar kinderen als een Martelares (Arabisch: Sjahiedah, شهيدة).
4- De sprekers van oproer (Fitna):
Hij zag mensen waarvan de tongen en lippen werden dichtgeknepen met scharen gemaakt van vuur. Djibriel (Arabisch: جبريل) zei tegen hem: Dit zijn de sprekers van oproer (Arabisch: Fitna, فتنة). Dat betekent degenen die de mensen oproepen tot het kwade en de oproer. Dus zij roepen mensen op tot het dwalen, de schandelijke daden, het frauderen en het verraden en bedriegen.
5- Degene die een slecht woord spreekt:
Hij zag ook een stier, die door een smalle uitweg ging en daarna wilde hij er weer terug doorheen gaan, maar het lukte hem niet om naar die smalle uitweg te gaan. Djibriel zei tegen hem: Dit is degene die een slecht woord spreekt en die een schadelijke invloed op de mensen heeft en voor oproer zorgt. En toen probeerde hij het terug te nemen, maar hij kon dit niet doen.
6- Degene die weigerden om de Zakat te betalen:
Hij zag mensen die graasden als dieren, met zeer weinig kleding (een soortgelijk klein kledingstuk) die ze om hun intieme lichaamsdelen hadden. Djibriel zei tegen hem: Dit zijn degenen die weigerden om de Zakat te betalen.
7- Degene die het Gebed niet doen:
Hij zag ook dat de hoofden van sommige mensen werden gebroken en dan werden hun hoofden weer gemaakt zoals die daarvoor waren. Djibriel zei tegen hem: Dit zijn degenen waarvan hun hoofden te zwaar voelden om het gebed te doen.
8- Degenen die geslachtsgemeenschap zonder huwelijk hebben gehad:
Hij zag ook mensen die met elkaar wedijverden over verrot vlees en ze verlieten het goede en gesneden vlees. Toen zei Djibriel: Dit zijn mensen van jouw volk die nalieten wat legaal en halal is en er niet van aten. En zij consumeerden van wat verboden, haram en verderfelijk is en aten hier wel van. Dit zijn degenen die geslachtsgemeenschap zonder huwelijk hebben.
9- Degenen die alcohol dronken:
Hij zag mensen die water gemengd met etter dronken, die afscheiding komt van mensen die geslachtsgemeenschap hebben gehad zonder huwelijk. Djibriel zei tegen hem: Dit zijn degenen die de alcohol drinken, wat in dit leven verboden is.
10- De roddelaars:
Hij zag mensen die hun gezichten en hun borsten aan het openkrabben waren met koperen vingernagels. Djibriel zei tegen hem: Dit zijn degenen die roddelden over de mensen. Het roddelen is een van de meest voorkomende redenen voor de marteling in het graf. En het opstoken en het niet voorkomen om zich te bevuilen met urine zijn ook van deze redenen. Het roddelen over de perfecte Moslims, die zich aan alle verplichtingen houden en alle zonden vermijden, behoort tot de grote zonden. Het roddelen maakt overigens het vasten niet ongeldig.