De Eigenschappen van Allah

Allah zei in Soerat Esj-Sjoeraa (Arabisch: سورة الشورى) Aya 11:

﴿ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ﴾

Wat betekent: [Er is absoluut niets dat op Hem (Allah) lijkt, en Hij is de Alhorende en de Alziende.]

Deze Aya betekent dat Allah op geen een van Zijn schepsels lijkt, op geen enkele wijze.

Het is overgeleverd dat een groep Joden naar de Profeet kwam, moge Allah zijn eer en rang verhogen. En ze zeiden tegen de Profeet: "O Moehammed, beschrijf ons uw Heer Die u aanbidt." Toen werd Soerat El-Iglaas geopenbaard en de Profeet Moehammed zei, wat betekent: "Dit is de beschrijving van mijn Heer."

De vraag van hen was bedoeld om te spotten en niet om kennis te verkrijgen.

Het antwoord van de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, houdt in dat Allah Eigenschappen heeft. Zoals bijvoorbeeld dat Allah Zelf niet op de schepsels lijkt. Daarnaast dat de Eigenschappen van Allah niet op de eigenschappen van de schepsels lijken.

Allah is Degene Die de Algehele Perfectie als Eigenschap heeft, en Hij is vrij van alle imperfecte Eigenschappen.

Allah zei in Soerat En-Nehl (Arabisch: سورة النحل) Aya 60:

﴿ وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ ﴾

Wat betekent: [Allah heeft de Perfecte Eigenschappen die niet gelijk zijn aan de eigenschappen van anderen.] Alles behalve Allah is geschapen. Dat wil zeggen dat deze wereld en het heelal geschapen zijn.

Allah heeft alles geschapen, dus Hij is de Schepper. Allah is de Enige aan wie de Eeuwigheid wordt toegeschreven. Dat wil zeggen dat Hij de Enige is Die bestaat zonder een begin te hebben. Allah heeft geen begin en Zijn Eigenschappen zijn ook Eeuwig, dus zonder begin.

De eigenschappen van de anderen dan Allah zijn geschapen. Want hun eigenschappen veranderen van de ene staat naar de andere. Allah is vrij van verandering. Allah is Degene Die de veranderingen in Zijn schepsels schept, maar Hij Zelf verandert niet. En Hij is ook Degene Die de ontwikkeling in Zijn schepsels schept, maar Hij ontwikkelt Zichzelf niet.

Samengevat, Allah is Eeuwig en heeft geen begin, maar alle schepsels hebben een begin en Allah is Degene Die ze geschapen heeft.

Allah is Oneindig wat wil zeggen dat Hij geen einde heeft, maar het is volgens een logische redenering wel mogelijk dat de hele schepping eindigt.

De Eigenschappen van Allah zijn Eeuwig en Oneindig. Dat wil zeggen dat de Eigenschappen van Allah geen begin of einde hebben. Maar de eigenschappen van de schepsels zijn geschapen. Dus de schepsels hebben een begin en het is logischerwijs wel mogelijk voor hen om niet meer te bestaan.

Allah is de Schepper van de wereld en alles wat erin is. Dus Allah is de Schepper van het goed en het kwaad. Dat wil zeggen dat Allah de Schepper is van de daden van de schepsels en Hij is ook hun Onderhouder. Maar de schepsels scheppen hun daden niet, zowel het goede als het kwade niet. Het bewijs hiervoor is als iemand een appel snijdt, want dan kan hij het niet meer in elkaar zetten zoals het was. Hieruit blijkt dat de persoon zijn daden niet zelf schept.

Allah is de Enige God, zonder deelgenoten met Hem en Zijn Eigenschappen en Daden lijken niet op de eigenschappen en de daden van de schepsels. Maar de schepselen bestaan in veel verschillende vormen en kleuren, zelfs hetzelfde soort fruit kan zoet of zuur zijn. Toch lijken de schepselen in veel opzichten op elkaar.

Allah heeft geen lichaam. Dus Allah heeft geen grootte en neemt geen ruimte in beslag. Maar de schepselen hebben afmetingen en plaatsen waarin ze zich bevinden.

Allah heeft de schepsels niet nodig. Maar de schepsels hebben hun Schepper wel nodig, dus ze hebben Allah nodig.

Allah is de Enige Die het verdient om aanbeden te worden. Er is geen andere God dan Hij. De schepsels verdienen het niet om aanbeden te worden, omdat ze zwak zijn en hun Schepper nodig hebben.

Uit dit alles blijkt dat Allah Zelf niet op de schepsels lijkt en Zijn Eigenschappen lijken niet op de eigenschappen van de schepselen.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN