Sommige Voorwerpen die de Mekkagangers meebrengen

Een gelukkige persoon is degene die de Hadj en ^Oemrah heeft uitgevoerd. En ook degene die het graf van de Profeet Moehammed heeft bezocht, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen.

Wij zijn heel blij voor de Mekkagangers die de Hadj konden verrichten. Het is een grote blijdschap voor hen dat ze de Hadj (Arabisch: الحج) en ^Oemrah (Arabisch: العمرة) hebben gedaan. Daarnaast dat ze het graf van de Profeet Moehammed bezocht hebben, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen. Wij vragen Allah om de Hadj van hen te aanvaarden, hun te belonen en hun zonden uit te wissen.

Degene die zich aan de handelwijze van de Profeet Moehammed vasthoudt en het volgt, zal gelukkig zijn. Het is een grote blijdschap voor de persoon die dat doet.

De Profeet Moehammed, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, leerde zijn gemeenschap veel zaken die nuttig zijn, zowel in de wereldse zaken als in de religieuze zaken. De Profeet Moehammed, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft ons aangemoedigd om deze nuttige en gunstige dingen te doen.

Het is gebruikelijk dat de Mekkagangers enkele dingen met zich meebrengen uit Mekka en Medina, als ze terugkeren. Bijvoorbeeld Es-Siwaak, Zamzamwater, dadels uit de stad Medina, gebedskralen en andere voorwerpen.

Deze voorwerpen komen uit de Heilige steden, de eervolle stad Mekka en de eervolle stad Medina, al-Madienah al-Moenauwwarah die door de Boodschapper van Allah verlicht is.

De Siwaak (Arabisch: السواك):

De Siwaak is een natuurlijk takje van een boom dat gebruikt wordt om de tanden schoon te maken. Het beste type ervan is een takje van de El-Araak (Arabisch: الأَرَاك) boom. De Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei over de Siwaak:

"السِّواكُ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ مَرْضَاةٌ لِلرّبِّ"

Wat betekent: “Het gebruik van de Siwaak reinigt de mond en is een middel om de acceptatie van Allah te zoeken.” (Overgeleverd door Imam El-Boegariey).

De Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei ook:

"رَكْعَتَانِ بِسِوَاكٍ أفضَلُ مِنْ سبعينَ رَكْعَةً مِنْ غَيرِ سِواك"

Wat betekent: “Het bidden van twee Rakaat van de vrijwillige Gebeden na het gebruik van de Siwaak is meer beloning waard dan het bidden van 70 Rakaat zonder een Siwaak vooraf te gebruiken.” (Overgeleverd door Imam Ibn Maadjah).

Het gebruik van de Siwaak is aanbevolen (Soennah). Het is aanbevolen om de Siwaak bij verschillende handelingen te gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Voor het verrichten van het Gebed.
  • Tijdens het verrichten van de kleine wassing (Arabisch: el-Woedoe’, الوضوء), namelijk na het wassen van beide handen.
  • Voor het uitvoeren van de droge reiniging (Arabisch: at-Tayammoem, التيمم).
  • Voor het reciteren van de Koran.
  • Bij vergeelde tanden.
  • Voor de rondgang om de Kaäba.
  • Bij het opstaan als men wakker wordt.
  • Als men een Islamitische lezing wil bijwonen.

Het wordt aanbevolen dat de Moslim de Siwaak met de rechterhand gebruikt, beginnend vanaf de rechterkant van de mond, en om de Siwaak zachtjes over het gehemelte te wrijven met de intentie om de Soennah uit te voeren.

Het gebruiken van de Siwaak heeft veel voordelen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Het reinigt de mond.
  • Verwijdert onaangename geuren.
  • Versterkt het tandvlees.
  • Maakt de tanden witter.
  • Het gebruiken van de Siwaak helpt ook om de Arabische letters correct uit te spreken. Dit is belangrijk voor degene die de Heilige Koran wil leren reciteren.

Het gebruiken van de Siwaak heeft veel meer voordelen. Het is dus zeer gunstig om de Siwaak te gebruiken. Daarbij is het belangrijk om de intentie in het hart niet te vergeten. Dat houdt in dat men de intentie in zijn hart neemt dat men het voor Allah doet, zodat men hier beloning voor krijgt.

Het Zamzamwater:

Het Zamzamwater is een gezegend water en bevat ook genezing. Het is aanbevolen om Zamzamwater te drinken. Als iemand een wens heeft, kan hij Zamzamwater drinken met de intentie dat zijn wens zal worden vervuld. Voordat men Zamzamwater drinkt, kan men zeggen:

اللهمَّ إنهُ بلغنِي أنَّ نَبِيَّكَ قالَ مَاءُ زمزمَ لِمَا شُرِبَ لَهُ اﻫ اللهمَّ إنِّي أشربُه سائِلاً عِلْمًا نَافِعًا وَرِزْقًا وَاسِعًا وشِفاءً مِنْ كُلِّ داءٍ.

Dit betekent: “O Allah, ik heb vernomen dat Uw Profeet heeft gezegd: “Zamzamwater is nuttig waarvoor het wordt gedronken.” O Allah, ik drink het met het verzoek om nuttige kennis te krijgen, veel voorzieningen te krijgen en genezing te ontvangen van welke ziekte dan ook.”

De persoon kan ook om andere dingen vragen.

De Dadels:

Er zijn verschillende soorten dadels. Sommige soorten dadels hebben bijzondere eigenschappen. Eén van die specifieke soorten dadels zijn de Medina dadels. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

"مَن تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَراتٍ مِنْ عَجْوَةِ المدينةِ مِمّا بَينَ لابَتَيْهَا لم يَضُرَّهُ في ذلكَ اليَوْمِ سُمٌّ ولا سِحرٌ."

Wat betekent: “Wie 's morgens zeven ^Adjwah dadels eet, welke afkomstig zijn uit de regio al-Harrah van Medina, zal die dag beschermd zijn tegen gif en magie.”

Gebedskralen (Arabisch: as-Soebhah, السبحة):

Een ander voorwerp dat de Mekkagangers meebrengen als ze terugkeren van hun Islamitische Bedevaart zijn de gebedskralen. Het is nuttig om de gebedskralen te gebruiken om God te prijzen. Want de persoon die de gebedskraal draagt, wordt eraan herinnerd om God te loven.

Eén van de vrouwen van de Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen, legde 4.000 dadelpitten voor zich neer om dit aantal lofprijzingen voor God te doen. De Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zag haar en verbood haar niet om dit te doen. De geleerden begrepen hieruit dat het gebruik van de gebedskralen bij het prijzen van God is toegestaan ​​en niet verboden.

Ten slotte, vergeet niet om de Bedevaartgangers die teruggekeerd zijn, te vragen om vergiffenis van Allah voor jullie te vragen. Want de Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

"اللهمَّ اغْفِرْ لِلْحَاجِّ وَلِمَنِ اسْتَغْفَرَ لَهُ الحاجّ".

Wat betekent: “O Allah, vergeef de Bedevaartgangers en degene voor wie de Bedevaartganger vergeving vragen.”

O Allah, schenk ons genade en zegeningen. Geef ons de kracht en de mogelijkheden om de Hadj en de ^Oemrah te verrichten, en het graf van onze geliefde Profeet Moehammed te bezoeken. Moge Allah de eer en de rang van onze geliefde Profeet Moehammed verhogen. Amien.

Deel deze pagina



VOLGENDE >

Binnenkort beschikbaar


GERELATEERDE ARTIKELEN