De Verplichting tot het Vasten van de Maand Ramadan

Het Vasten in de Gezegende maand Ramadan is een verplichting en een grote aanbidding. Het is een van de beste daden van gehoorzaamheid aan Allah. De beloning voor het vasten is groot.

Imam El-Boegariej heeft overgeleverd dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei dat Allah zei:

"كُلُّ حَسَنة بعشْرِ أمثالها إلى سبعمائة ضعف إلا الصيّام فإنَّهُ لى و أنا أجزي بِه".

Wat betekent: “De beloning van elke goede daad wordt tien tot zevenhonderd keer vermenigvuldigd, behalve dat van het vasten. Het vasten dat gewoonlijk in oprechtheid wordt gedaan, zal worden vermenigvuldigd met zo veel beloning als Allah het wil.”

Een van de poorten van het Paradijs is genaamd Ar-Rayyaan (Arabisch: الريان). Het is bestemd voor de Moslims die in deze wereld vastten. Op de Dag des Oordeels zal deze poort worden geopend. En degenen die in gehoorzaamheid aan Allah vastten, zullen worden opgeroepen om door deze poort naar binnen te gaan. Vervolgens zal deze poort gesloten worden en niemand anders zal er doorheen naar binnen gaan.

De maand Ramadan is de negende maand van het Maanjaar, de Islamitische Kalender. Het is de beste maand van het jaar, zoals de nacht van El-Qadr in Ramadan de beste nacht van het jaar is.

Het Vasten werd een verplichting voor de Moslims in het tweede jaar na de Profetische Emigratie. De Profeet Moehammed vastte Ramadan negen jaar lang, waarna hij stierf. Moge Allah de eer en de rang van onze geliefde Profeet Moehammed verhogen.

De verplichting tot het Vasten van de maand Ramadan voor de gelovigen is uit de Koran en de Hadieth bekend. Het is duidelijk vermeld in Aya 183 van Soerat El-Baqarah:

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴾

Wat betekent: [O gelovigen, het vasten is aan jullie verplicht voorgeschreven, zoals het aan de vorige Moslimvolken die voor jullie waren verplicht voorgeschreven was, om jullie te helpen om Godvrezend te zijn].

Het Vasten was een verplichting voor de naties die voor de natie van de Profeet Moehammed waren, moge Allah zijn eer en rang verhogen. Maar het vasten van de maand Ramadan specifiek is alleen in het bijzonder een specificatie voor de natie van de Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen.

De Profeet Moehammed noemde het Vasten van de maand Ramadan als een van de vijf belangrijkste zaken van de Islam. Dat heeft hij gezegd in de beroemde Hadieth die bekend staat als "Hadieth Djibriel", zoals het overgeleverd is door El-Boegariej en Moeslim.

De Engel Djibriel kwam naar de Profeet in de gedaante van een man met witte kleren en vroeg de Profeet hem te informeren over de Islam. Als antwoord daarop zei de Profeet:

"الْإِسْلَامُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَتُقِيمَ الصَّلَاةَ، وَتُؤْتِيَ الزَّكَاةَ، وَتَصُومَ رَمَضَانَ، وَتَحُجَّ الْبَيْتَ إِنِ اسْتَطَعْتَ إِلَيْهِ سَبِيلًا".

Wat betekent: “De Islam is het getuigen dat er geen andere God is dan Allah en dat Moehammed de Boodschapper van Allah is, het Gebed verrichten, de Zakat betalen, het Vasten van de maand Ramadan en het verrichten van de Bedevaart als je ertoe in staat bent.”

Uit dit alles blijkt dat het vasten van de maand Ramadan een verplichting is. Dus voor degene die het geleerd heeft dat het verplicht is, is het ontkennen van de verplichting tot het vasten van de Ramadan godslastering. Want dat houdt in dat diegene Allah en de Profeet tegenspreekt of loochent. Degene die echter gelooft dat het vasten van de maand Ramadan een verplichting is, maar zonder geldige reden het nalaat, begaat geen godslastering. Ondanks dat is het nalaten om de maand Ramadan te vasten zonder geldige reden een grote zonde.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN