Hoe is de Heilige Nachtreis gegaan?
Nadat de Profeet het Nachtgebed (Arabisch: El-^Ishaa’ العِشاء) verrichtte, sliep hij. Toen kwam de Engel Djibriel naar hem en maakte hem wakker. De Engel Djibriel kwam naar de Profeet toe met een wit dier. Dit dier is iets groter dan een ezel en kleiner dan een muilezel. Dit dier was de Boeraaq, een van de dieren van het Paradijs. De Engel Djibriel hield de Boeraaq bij zijn oor vast en zei tegen de Profeet dat hij erop moest klimmen. Toen de Profeet op de Boeraaq ging zitten ging de Boeraaq op weg.
De Boeraaq (Arabisch: البُراق) is een zeer snel dier. De lengte van de stap van de Boeraaq is de verste afstand die zijn oog kan zien. De Boeraaq is een van de wonderen die Allah de Almachtige geschapen heeft. Want als de Boeraaq opstaat, worden zijn poten langer. En als hij zich wil verlagen, worden zijn poten korter.
De Profeet en de Engel Djibriel kwamen aan in een land met palmbomen. De Engel Djibriel zei tegen de Profeet dat hij moest afstijgen en bidden. De Profeet steeg van de Boeraaq af en bad twee Rak^aat. De Engel Djibriel vroeg de Profeet: "Weet je waar je gebeden hebt?" De Profeet antwoordde: "Allah weet het beste." De Engel Djibriel zei toen tegen de Profeet: “Dit is Yathrib; dit is Taybah.” Dit zijn twee namen voor de stad Medina. Voordat de Profeet naar Medina emigreerde, heette het toen Taybah en Yathrib. Het kreeg de naam ‘El-Medina’ nadat de Profeet er naartoe was geëmigreerd.
De Boeraaq ging door met de Profeet en de Engel Djibriel totdat ze een andere plaats bereikten. Opnieuw zei de Engel Djibriel tegen de Profeet om af te stijgen en te gaan bidden. De Profeet steeg daar af en bad twee Rak^aat. De Engel Djibriel informeerde de Profeet over de naam van die plaats, het was ‘Tur Sinai’ (Arabisch: Toer Sinaa’, طور سيناء).
De Boeraaq vertrok weer met de Profeet en de Engel Djibriel. De Boeraaq stopte nogmaals en de Profeet steeg af en bad twee Rak^aat. Dit was in Bethlehem, waar Profeet Jezus was geboren. Daarna ging de Boeraaq verder met de Boodschapper van Allah totdat ze de stad Jeruzalem binnengingen. Daar ging de Profeet naar de Al-Aqsaa Moskee (Arabisch: El-Mesdjid El-Aqsaa, المسجد الأقصى). Buiten was een ring die door de Boodschappers van Allah werd gebruikt om hun dieren daar aan vast te binden. De Profeet bond zijn Boeraaq aan deze ring. Toen ging de Profeet de Moskee binnen waar Allah alle Profeten voor hem verzamelde, van Adam tot Jezus. De Profeet Moehammed ging naar voren en leidde hen allemaal als Imam (voorganger) in het Gebed.
Dit is een indicatie dat de Profeet een hogere status heeft dan alle andere Profeten en Boodschappers. Moge Allah de eer en de rang van alle Profeten verhogen.
Enkele wonderlijke schepsels:
Allah stelde de Profeet Moehammed in staat om enkele wonderlijke schepsels te zien, tijdens zijn Heilige Nachtreis van El-Mesdjid El-Haraam naar El-Mesdjid El-Aqsaa.
Allah stelde de Profeet in staat om de wereld (Arabisch: Ed-doenyaa, الدنيا) te zien als een oude vrouw. Deze oude vrouw droeg echter veel sieraden. Dat is een aanwijzing die de realiteit van de wereld aangeeft.
Allah stelde de Profeet in staat om Iblies, de satan, te zien. De Profeet zag iets aan de kant van de weg dat hem niet in de weg durfde te staan en niet tegen hem durfde te praten. Dat wat de Profeet zag was Iblies, de satan. Oorspronkelijk was Iblies een gelovige en woonde hij bij de Engelen in het Paradijs. Toen Allah de Engelen beval om voor de Profeet Adam neder te knielen (Arabisch: Soedjoed, سجود), kreeg Iblies ook het bevel om voor de Profeet Adam neder te knielen. De Engelen knielden voor Adam in gehoorzaamheid aan Allah, omdat de Engelen niet ongehoorzaam zijn aan Allah. Iblies gehoorzaamde Allah niet en maakte bezwaar tegen het bevel van Allah. Hij zei: “U schiep mij uit vuur en U schiep hem uit klei. Waarom beveelt U mij om voor hem neder te knielen?" Dus dit bezwaar van Iblies tegen het bevel van Allah was de eerste godslastering die Iblies beging.
De Profeet zag ook mensen wiens lippen en tongen werden dichtgeknepen met scharen gemaakt van vuur. Djibriel vertelde de Profeet: “Dit zijn de sprekers van oproer (fitna) die mensen oproepen tot misleiding.”
De Profeet zag ook een stier, die door een smalle uitweg ging en daarna wilde hij er weer terug doorheen gaan, maar het lukte hem niet om naar die smalle uitweg te gaan. Djibriel vertelde de Profeet: “Dit is een voorbeeld van het slechte woord. Als men het eenmaal uitspreekt, kan hij het niet meer terugnemen."
De Profeet zag mensen grazen als dieren, met heel weinig kleding op hun geslachtsdelen. Djibriel zei tegen de Profeet: “Dit zijn degenen die weigerden om Zakat te betalen.”
De Profeet zag Engelen die de hoofden van sommige mensen braken door ze met stenen te slaan. Daarna werden hun hoofden weer gemaakt zoals die daarvoor waren. Djibriel zei tegen de Profeet: “Dit zijn degenen wiens hoofden te zwaar voelden om het Gebed te verrichten.”
Op zijn reis zag de Profeet mensen die wedijverden om bedorven vlees te eten en het vlees verlieten wat gesneden en onbedorven was. Djibriel zei tegen de Profeet: "Dit zijn mensen van jouw gemeenschap die nalieten wat toegestaan is (Halal), en consumeren van wat verboden is (haram).” Deze verwijzing was naar degenen die het toegestane huwelijk weglieten en de verboden geslachtsgemeenschap pleegden.
Daarnaast zag de Profeet mensen die vloeistof (water vermengd met bloed en etter) dronken, die was uitgescheiden werd door de lichamen van degenen die verboden geslachtsgemeenschap pleegden. Djibriel wees de Profeet erop dat dit degenen zijn die alcohol dronken, wat in deze wereld verboden is.
De Profeet zag mensen die hun gezichten en borstkassen krabden met koperen nagels. Djibriel zei: "Dit zijn de voorbeelden van degenen die roddelen."
Moge Allah de eer en de rang van onze geliefde Profeet Moehammed verhogen.