De Verdiensten van de Maand Sja^baan

De maand Sja^baan (Arabisch: شعبان) is de achtste maand van het maanjaar van de Islamitische Kalender. Het is ook de maand die voorafgaat aan de maand Ramadan. Voor de Moslims over de hele wereld is de maand Sja^baan een speciale tijd waarin ze proberen om meer goede daden te doen dan gewoonlijk en om meer vrijwillig te vasten dan in andere maanden.

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, vastte veel tijdens de maand Sja^baan. Het is de gewoonte van de Moslims om de 15de nacht van de maand Sja^baan te vieren door op die nacht te bidden, de Koran te reciteren, Allah te prijzen en veel Smeekbeden tot Allah te verrichten.

Ibn Maadjah (Arabisch: ابن ماجه) heeft overgeleverd dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

"إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا".

Wat betekent: "Breng de nacht die voorafgaat aan de 15de dag van Sja^baan door in daden van gehoorzaamheid aan Allah, en vast de volgende dag."

De daden van gehoorzaamheid die in deze Hadieth worden bedoeld, zijn het reciteren van de Koran, het doen van Smeekbeden (Arabisch: doe^aa', دعاء) tot Allah en het verrichten van vrijwillige gebeden.

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, beval ons in deze Hadieth aan om op de 15de nacht van de maand Sja^baan goede daden te verrichten. Het is een goede gewoonte om deze aanbeveling van de Profeet te volgen, moge Allah zijn eer en rang verhogen. Want de daden die de Profeet ons in deze Hadieth aanbeveelt, zijn in het algemeen aanbevolen zaken in de Religie. Namelijk het reciteren van de Koran, het doen van Smeekbeden tot Allah en het bidden.

Hoewel het doen van Smeekbeden tot Allah in het algemeen een aanbevolen daad is, moet men voorzichtig zijn met wat hij vraagt in zijn Smeekbede. Bijvoorbeeld als men Allah smeekt of om iets vraagt, vraagt hij Allah niet om Zijn Wil te veranderen. Want deze uitspraak is in strijd met de Fundamentele Geloofsovertuigingen in de Islam. Het geloof van de Moslims is dat de Wil van Allah Eeuwig en Onveranderlijk is. Deze Geloofsovertuiging behoort tot de essentiële Geloofsovertuigingen van de Islam. Dus het is niet toegestaan en streng verboden om Allah te vragen om Zijn Wil te veranderen. Bovendien treedt degene die dat doet uit de Islam. Dat wil zeggen dat hij door deze uitspraak geen moslim meer is.

In plaats daarvan zou men Allah kunnen vragen om de situatie van de persoon zelf te veranderen, of om van een moeilijke situatie naar een gemakkelijkere situatie te veranderen, of van een goede situatie naar een betere situatie te veranderen, of iets dergelijks.

De Wil van Allah verandert niet. Dit is een van de basisprincipes van het geloof van de Moslims. Verandering is een van de zeer duidelijke tekenen dat hetgeen dat veranderde een schepsel is. Imam Aboe Haniefah zei, wat betekent: "Verandering vindt alleen plaats in de scheppingen". Het veranderen is onmogelijk om aan Allah toe te schrijven. Het feit dat Allah niet verandert, is ook gemeld in de Koran en in de uitspraken van de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen. Het is ook een logisch feit dat het gezond verstand erkent.

Nuttige informatie:

Het is een goede daad om de volgende Smeekbede op de 15de nacht van Sja^baan te reciteren:

اللهم يا الله يا حيّ يا قيّوم يا غفور يا تواب يا هادي يا فتاح يا رزاق يا وهاب يا كريم يا ارحم الراحمين يا ذا المن و الإنعام أسألك بحق أسمائك الحسنى أن تصلي و تسلم على سيدنا محمد وأن تجعلنا موفقين للخير والأذكار مستغنين بفضلك عمن سواك وأن ترزقنا كمال الإيمان وقوة اليقين وأن تحشرنا مع الأنبياء والشهداء والصالحين بجاه سيد المرسلين ومحبوب ربّ العالمين والحمد لله رب العالمين وصلى الله على سيدنا محمّد وسلم

Wat betekent: “O Allah, U bent de Levende, de Qayyoem, de Vergever van de zonden, Degene Die het berouw aanvaardt, Degene Die de leiding schept, Degene Die de gunstige dingen aan de mensen schenkt en hen ondersteunt. O Allah, we vragen U bij de deugdelijkheid van Uw Perfecte Namen om de eer en de rang van onze Profeet Moehammed te verhogen. O Allah, we vragen U om ons de kracht te geven om de goede daden te doen en om ons te leiden om U veel te noemen. O Allah, we vragen U om ons diep op U te laten vertrouwen en om ons tevreden te maken met wat U ons geeft zonder te neigen naar het verwerven van wereldse zaken van anderen dan U. Wij vragen U om ons vrome Moslims te laten worden en een sterke zekerheid te geven, en om ons op de Dag des Oordeels te verzamelen met de Profeten, de Martelaren en de rechtvaardige Moslims. O Allah, we vragen U om dat alles te vervullen bij de deugdelijkheid van onze Meester Profeet Moehammed, de Meester van de Boodschappers en de Speciale geliefde persoon bij Zijn Heer. Alle lof behoort toe aan Allah, de Eigenaar van de mensen en de djinn. Moge Allah de eer en de rang van onze Profeet Moehammed verhogen en zijn gemeenschap beschermen tegen datgene wat hij voor hen vreest.”

Amien.

Deel deze pagina



GERELATEERDE ARTIKELEN