De Tijden van het Gebed

Het is een verplichting om de Verplichte Gebeden binnen hun aangewezen tijden te verrichten. Zij kunnen niet voor hun tijd of na hun tijd worden gedaan zonder een geldige religieuze reden. 

Om dit op een juiste manier te kunnen doen, moet men weten op welk moment de tijd voor een Gebed ingaat en wanneer het eindigt. Allah zei in Soerat an-Nisaa’, Aya 103:

﴿ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا ﴾

Wat betekent: [Voorzeker, het verrichten van de Verplichte Gebeden binnen hun vastgestelde tijden is een verplichting voor de Gelovigen].

Elk van de vijf Gebeden heeft een specifieke tijdsperiode waarin het verricht moet worden. Het is belangrijk om te weten wanneer de tijd voor ieder Gebed start en wanneer het eindigt, zodat iemand zeker weet dat hij de Gebeden op de juiste tijden verricht.


Het Middaggebed (Arabisch: edz-Dzoehr, الظهر):

Het Dzoehr Gebed moet gedaan worden binnen de tijden die voor Dzoehr zijn vastgesteld. De tijd voor Dzoehr begint wanneer de zon begint af te dalen vanuit het midden van de Hemel naar het westen toe. En het eindigt wanneer de schaduw van een voorwerp net zo lang is als dat object zelf, plus de lengte van de schaduw van dit object op het moment dat de zon op zijn hoogste punt stond (istiwaa’).

De zon bereikt iedere dag zijn hoogste stand in het midden van de Hemel, en daalt daarna af naar het westen. Op het moment dat de zon zijn hoogste stand in het midden van de Hemel bereikt, krijgt een object de kortste schaduw van de hele dag. En de schaduw op dat specifieke moment wordt de istiwaa’ schaduw genoemd.

Om het te verduidelijken, zal er een voorbeeld gegeven worden hoe men aan de hand van de lengte van de schaduw van een object de begintijd en eindtijd van het Dzoehr Gebed kan bepalen. De tijd van het Dzoehr Gebed start als de zon begint met het afdalen naar het westen, en dat kan onder andere gezien worden doordat de schaduw van voorwerpen weer langer wordt. Om de eindtijd van dit Gebed te bepalen, moet gekeken worden naar de lengte van de schaduw. Stel dat er een paaltje in de grond staat dat 50 cm hoog is, dat een schaduw had van 10 cm toen de zon op zijn hoogste punt stond. Dan eindigt het Dzoehr Gebed als de schaduw van dit paaltje 60 cm is geworden (50 cm + 10 cm).


Het Namiddaggebed (Arabisch: el-^Asr, العصر):

De tijd voor het ^Asr Gebed start onmiddellijk als de tijd voor het Dzoehr Gebed voorbij is en het eindigt bij de zonsondergang. De zonsondergang is het moment waarop de gehele zonneschijf onder de westelijke horizon is verdwenen. Als de westelijke horizon niet te zien is, maar er wel hoge bergen aan de oostelijke horizon zijn, dan kan men nog weten wanneer de zon is ondergegaan. Want de zon is ondergegaan als de reflectie van de zonnestralen verdwijnen van de toppen van de bergen in het oosten. Wanneer het zicht op de westelijke horizon is geblokkeerd, maar de oostelijke horizon is wel zichtbaar, dan weet men dat de zon onder is als het donker wordt aan de oostelijke horizon. Dit is zo omdat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

"إِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ مِنْ ههُنَا وَجَاءَ اللَيْلُ مِنْ ههُنَا فَقَدْ أفْطَرَ الصَّائِمُ"

Wat betekent: “Als de zon ondergaat aan deze kant (het westen), en de nacht begint te verschijnen aan deze kant (het oosten), dan is het tijd voor degene die vast om het vasten te verbreken.” Deze Hadieth is overgeleverd door Imam Moeslim.


Het Avondgebed (Arabisch: el-Maghrib, المغرب):

De tijd van Maghrib begint direct nadat de tijd voor el-^Asr voorbij is, namelijk wanneer de zon volledig onder is gegaan. Het duurt totdat de roodheid aan de westelijke horizon verdwenen is. Men kan er zeker van zijn dat de tijd van el-Maghrib voorbij is als er vele kleine sterren zichtbaar zijn.


Het Nachtgebed (Arabisch: el-^Ishaa’, العشاء):

De tijd voor het ^Ishaa’ Gebed begint onmiddellijk nadat de tijd voor Maghrib is afgelopen. En het duurt totdat de echte dageraad (Arabisch: el-Fadjr es-Sadiq) verschijnt. De echte dageraad begint met een hele dunne horizontale witte gloed aan de oostelijke horizon die langzaam breder wordt, totdat de zon op komt. Wanneer de eerste witheid van de echte dageraad verschijnt, dan is de tijd voor het ^Ishaa’ Gebed voorbij en de tijd voor het Fadjr Gebed gestart. El-Fadjr wordt ook es-Soebh genoemd.


Het Ochtendgebed (Arabisch: el-Fadjr of es-Soebh, الفجر او الصبح):

De tijd voor het Fadjr Gebed start bij het verschijnen van de echte dageraad en houdt op wanneer er een gedeelte van de zon zichtbaar wordt aan de oostelijke horizon. Als de oostelijke horizon niet zichtbaar is omdat er bijvoorbeeld bergen staan, en men kan niet zien of de zon boven de horizon uitkomt, dan moet men zelf inschatten wanneer de zon boven de horizon zou komen. Iemand moet in zo’n geval dus op zijn eigen inschatting vertrouwen om te kunnen concluderen dat de zon is opgekomen en de tijd voor Fadjr is verstreken.

De echte dageraad is een lijn van licht die verschijnt in de breedte van de oostelijke horizon en die later breder wordt. Het wordt de echte dageraad genoemd, omdat daarvoor de valse dageraad verschijnt. De valse dageraad verdwijnt na een korte tijd en daarna verschijnt de echte dageraad. Het verschil tussen de echte en de valse dageraad is onder andere dat de echte dageraad in de horizontale richting verschijnt, terwijl de valse dageraad in de verticale richting verschijnt. Bovendien wordt de valse dageraad opgevolgd door duisternis en de echte dageraad niet.


Deze verplichte Gebeden moeten in hun specifieke tijden worden uitgevoerd door iedere Moslim die puber, gezond van verstand en rein is. De voorwaarde dat een Moslim rein moet zijn voor het Gebed, houdt in dat de menstruerende vrouwen en de vrouwen met postnatale bloedingen vrijgesteld zijn.

Het is onwettig om zonder geldige Islamitische reden deze Gebeden te verrichten voordat hun tijd aangebroken is, of om ze uit te stellen tot een moment dat hun tijd verstreken is.

Ernstige ziekte of reizen (onder bepaalde voorwaarden) zijn voorbeelden van geldige Islamitische redenen voor het vervroegen of uitstellen van de Gebeden.


Negeer de Verplichte Gebeden niet:

De Profeet, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft gezegd dat er vijf Gebeden zijn die we elke dag en nacht moeten verrichten. Allah beloofde dat degene die deze Gebeden correct uitvoert het Paradijs binnen zal gaan. Als men deze Gebeden niet uitvoert, dan valt men niet onder deze Belofte. De persoon die deze Gebeden niet uitvoert, kan in het Hiernamaals worden gemarteld of worden vergeven.

Het Gebed is zeer belangrijk. Het verrichten van het Gebed is de beste daad na het geloven in Allah en in de Boodschapper.

Er zijn veel verzen in de Koran waarin het Gebed samen met het geloof in Allah en in de Boodschapper werd genoemd.

Wij adviseren elke verantwoordelijke persoon die niet bidt om hier onmiddellijk berouw over te hebben en te beginnen met bidden. Wij adviseren hem ook om de gemiste Gebeden in te halen voordat de Engel des Doods tot hem komt. Want de dood is iets waar iedereen mee te maken krijgt en we kunnen er niet aan ontsnappen of het uitstellen.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN