De Vijf Verplichte Gebeden

De vijf verplichte Gebeden behoren tot de beste daden van aanbidding die de Moslim verricht. Het verrichten van de vijf verplichte Gebeden is de beste daad na het juiste geloof in God en Zijn Boodschapper. De Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, werd gevraagd wat de beste daad was en hij zei; dat is het verrichten van de verplichte Gebeden aan het begin van hun tijd (overgeleverd door el-Bayhaqiey).

Wanneer we ‘Gebed’ zeggen, verwijzen we naar een daad van aanbidding voor God die een specifieke vorm heeft zoals God het geopenbaard heeft aan de Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen. De Profeten, van de Profeet Adam tot de Profeet Moehammed, moge Allah hun eer en rang verhogen, bevalen hun volgelingen om te bidden volgens de bevelen van God.

Aangezien het Gebed de belangrijkste zaak van de Islam is na het juiste geloof in God en Zijn Boodschapper, moet men hier altijd rekening mee houden in zijn leven en het binnen de vastgestelde tijden verrichten. Het zou een grote zonde zijn om het Gebed op het werk te verwaarlozen als er op dat moment Gebeden zijn die men moet doen. Als een gelovige aan het winkelen is in het winkelcentrum of op de luchthaven wacht en er is geen manier om naar huis of naar een Moskee te gaan, dan is hij nog steeds verplicht om het Gebed binnen de daarvoor vastgestelde tijd te doen in plaats van het gebed opzettelijk weg te laten of uit te stellen. Dit geeft het belang van het verplichte Gebed aan.

Het op tijd verrichten van de verplichte Gebeden heeft voorrang op andere niet verplichte zaken.

Allah zei in de Koran in Soerat El-Baqarah (Arabisch: سورة البقرة) Aya 238:

﴿ حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ ﴾

Wat betekent: [Verricht op de vastgestelde tijden de vijf verplichte Gebeden overeenkomstig met de voorschriften en volhardt daar in.]

De Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

"خَمْسُ صَلَوَاتٍ كَتَبَهُنَّ اللهُ عَلَى الْعِبَادِ، فَمَن جاءَ بِهِنَّ لَمْ يُضَيِّعْ مِنْهُنَّ شَيْئًا اسْتِخْفَافًا بِحَقِّهِنَّ كان له عِندَ اللهِ عَهْدٌ أَن يُدْخِلَهُ الجَنَّةَ، ومَن لَمْ يَأْتِ بِهِنَّ فَلَيْسَ لَهُ عِندَ اللهِ عَهْدٌ إِن شَاءَ عَذَّبَهُ وَإِن شَاءَ أدخلَه الجنَّة".

الحديثُ صحيحٌ رَوَاهُ أبو داود في سننِه

Wat betekent: “Er zijn vijf verplichte Gebeden die Allah aan Zijn dienaren heeft voorgeschreven. Allah belooft degene die deze Gebeden correct verricht en zonder er achteloos mee om te gaan, dat hij in het Paradijs zal worden toegelaten. Wanneer iemand ze niet verricht, heeft hij geen belofte van Allah om in het Paradijs toegelaten te worden zonder voorafgaande bestraffing. Als Hij wil, zal Hij hem straffen en als Hij wil, zal Hij hem tot het Paradijs laten toetreden.” Deze Hadieth is overgeleverd door Imam Aboe Dauwoed in zijn boek genaamd ‘Soenan’.

Het is verplicht om elk van deze vijf Gebeden op de juiste tijd te verrichten. Het is beter om elk gebed aan het begin van zijn tijd uit te voeren.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN