De deugdzaamheid

Ik begin met de naam van Allah. Degene Die veel genade geeft in ons dagelijks leven aan de gelovigen en de ongelovigen. Degene Die veel genade geeft in het Hiernamaals alleen aan de gelovigen.

Wij danken Allah, de Heer en Schepper der werelden en aarden, en prijzen Hem voor al Zijn weldaden die Hij ons heeft gegeven.

Wij vragen Allah om de eer en de rang van onze Profeet Moehammed te verhogen.

O Allah, geef ons de kennis die voor ons gunstig is, begunstig ons met de kennis die U ons heeft gegeven en vergroot onze kennis.

Allah zei in de Koran in Soerat El-Qa-ssass (Arabisch: سورة القصص) Ayah 83:

﴿ تِلْكَ الدَّارُ الأخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الأرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ﴾

Wat betekent: [Allah geeft de allerhoogste status in het Paradijs aan degenen die alle verplichtingen verrichtten en alle zonden vermeden. Degenen die bij de mensen op de aarde geen onrechtvaardigheid en agressie pleegden en die geen zonden begingen. Het prijzenswaardig goede einde met de hoge status en aanzien zal voor degenen zijn die alle verplichtingen verrichtten en alle zonden vermeden].

Allah zei in de Koran in Soerat El-Maa-ie-dah (Arabisch: سورة المائدة) Ayah 2:

﴿ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ﴾

Wat betekent: [Jullie gelovigen moeten elkaar helpen om de verplichtingen te verrichten en de zonden te vermijden. En de verplichtingen te bevelen en het ongeoorloofde te verbieden. En jullie moeten elkaar niet helpen om zonden te begaan en het ongeoorloofde te doen. En ook niet om onrechtvaardigheid en agressie bij mensen te plegen].

Vervolgens:

^Oebadata bnies-Samit (Arabisch: عُبادة بن الصامت) heeft gezegd dat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

عَنْ‏ ‏عُبَادَةَ بنِ الصامت‏ ‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏قَالَ: ((‏مَنْ شَهِدَ أَنْ لا اله الا الله وَحْدَهُ له شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ‏ ‏مُحَمَّدًا ‏عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَأَنَّ ‏عِيسَى‏ ‏عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى ‏مَرْيَمَ ‏وَرُوحٌ مِنْهُ وَالْجَنَّةُ حَقٌّ وَالنَّارُ حَقٌّ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ عَلَى مَا كَانَ مِنْ الْعَمَلِ)). رواه البخاري ومسلم.



Wat betekent: [Degene die getuigt dat er geen andere God is dan Allah, dat Hij de Enige God is en dat Hij geen partner in de Goddelijkheid heeft. En dat Moehammed Zijn Dienaar en Boodschapper is. En dat Jezus (Arabisch: ^Iesaa, عيسى) de Dienaar en de Boodschapper van Allah is, waarvan de Komst aan Maria (Merjem) is aangekondigd. En dat Jezus (^Iesaa) een eervolle ziel is die door Allah geschapen is. En dat het Paradijs en de hel echt bestaan. Allah zal hem in het Paradijs toelaten, zelfs als hij grote zonden heeft begaan]. Deze Hadieth (Arabisch: حديث) is overgeleverd door El-Boegariej (Arabisch: البخاري) en Moeslim.

De betekenis van deze Hadieth houdt in dat als de mens overlijdt terwijl hij getuigt dat er geen andere God is dan Allah en dat hij het aanbidden van iemand anders dan Allah vermeed. En hij getuigt dat Moehammed Zijn Dienaar en Boodschapper is. En dat Jezus (Arabisch: ^Iesaa, عيسى) de Dienaar en de Boodschapper van Allah is. En dat zijn Komst aan Maria (Arabisch: Merjem, مريم) is aangekondigd. En dat hij een eervolle ziel is die door Hem is geschapen. En dat het Paradijs en de hel werkelijk zijn, dat wil zeggen dat ze bestaan. Allah zal hem in het Paradijs toelaten, zelfs als hij grote zonden heeft begaan. Degene die deze getuigenis in zijn geheel iedere dag zegt, zal de kracht krijgen door Allah om de goede daden te verrichten. Waardoor zijn situatie en zijn einde verbeterd worden. En dan zal hij zonder bestraffing het Paradijs ingaan.

De betekenis van ik getuig dat er geen andere God is dan Allah: Ik weet en ik geloof in mijn hart en ik verklaar met mijn mond dat niemand anders dan Allah de aanbidding verdient. Allah is de Enige Die de aanbidding verdient. Wanneer men zegt dat niemand, behalve Allah, het verdient om aanbeden te worden wil dat zeggen dat alleen Allah de absolute nederigheid verdient. Want de allereerste verplichting is het geloven dat Allah de Enige God is en dat Hij geen partner heeft in de Goddelijkheid. Allah is Degene Die alles geschapen heeft en niemand anders dan Hij. Hij heeft alle vormen geschapen, de grote en de kleine vormen. Allah heeft ook alle daden geschapen en niemand anders dan Hij.

De betekenis van wat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei (Arabisch: wahdahoe laa sjarieka lah, وحده لا شريك له) wat betekent: [dat Hij de Enige God is en dat Hij geen partner in de Goddelijkheid heeft]. Dat betekent dat Allah de Enige God is en dat Hij geen partner in de Goddelijkheid heeft en dat Hij geen gelijke heeft.

De betekenis van en ik getuig dat Moehammed, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, Zijn Boodschapper is: Ik weet en ik geloof in mijn hart en ik verklaar met mijn mond dat de Profeet Moehammed de dienaar en de Boodschapper van Allah is. Hij is de zoon van ^Abdoellah (Arabisch: عبد الله) die de zoon is van ^Abdoel-Moettalib (Arabisch: عبد المطلب) die de zoon is van Haasjim (Arabisch: هاشم) die de zoon is van ^Abdoe Menaf El-Qoerasjie (Arabisch: عبد مناف القرشي). Dat wil zeggen dat hij van de stam Qoereisj is (Arabisch: قريش), de meest eervolle Arabische stam.

Hij is de Dienaar en de Boodschapper van Allah die gestuurd is voor de hele schepping, de mensen en de djinn. En het geloven dat hij in Mekka is geboren. En dat zijn moeder Aminah (Arabisch: ءامنة) de dochter van Wahb (Arabisch: وهب) is van de stam Zohra (Arabisch: زهرة) van Qoereisj. En daar heeft hij de missie van Profeetschap ontvangen. Dat wil zeggen dat hij de openbaring voor het Profeetschap daar heeft ontvangen terwijl hij daar woonachtig was. Toen hij in de grot was die "Ghaar Hiraa'" (Arabisch: غار حراء) genoemd wordt. Hij is naar Medina geëmigreerd. Dat wil zeggen dat hij Mekka heeft verlaten na een bevel van Allah. Hij is in Medina overleden en daar is hij begraven. Hij is begraven in de kamer van onze eerbiedwaardige dame ^Aiesjah (Arabisch: عائشة), moge Allah haar goede daden belonen. Het houdt ook in het geloven dat hij eerlijk is geweest in alles wat hij verkondigd en verteld heeft over Allah. En dat hij daarin absoluut geen fouten maakt. Of het nu gaat om wat hij over de vorige naties vertelt heeft, of over het begin van de wereld, of over wat verboden is, of wat wel toegestaan is of wat hij verteld heeft over wat er in de toekomst gaat gebeuren.  

De betekenis van wat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei: "Arabisch: وكلمته ألقَاها إلى مريمَ". is: [En Zijn Komst is aan Maria (Merjem) aangekondigd]. Dat betekent dat de zwangerschap en de geboorte van Jezus (^Iesaa) door God via de Engelen aan Maria (Merjem) aangekondigd is. De Engelen hebben met het bevel van Allah aan Merjem aangekondigd dat zij ^Iesaa (Jezus) zou krijgen voordat ze in verwachting raakte van hem. De Engel Gabriël (Arabisch: Djibriel, جبريل) heeft hem aan haar aangekondigd. Hij zei tegen haar: wat betekent: "Ik ben een Boodschapper van Allah en ik ben gestuurd om jou een vroom kind te geven dat vrij is van zonden". Allah heeft in de Koran hierover verteld. Allah heeft haar in de Koran genoemd. Onze dame Merjem (Maria), moge Allah haar goede daden belonen, is de moeder van Jezus. Zij is de beste vrouw van alle vrouwen.

Allah heeft Merjem (Maria) gekozen en haar als de beste vrouw van alle vrouwen in de Koran genoemd. De Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei:

قال النبي عليه الصلاة والسلام: "وخير النساء مريم بنت عمران ثم فاطمة بنت محمد ثم خديجة بنت خويلد ثم ءاسية بنت مزاحم" رواه الترمذي وابن عساكر وغيرهما.

Wat betekent: "De allerbeste vrouw is Merjem de dochter van ^Imraan, dan is het Fatima de dochter van Moehammed, dan is het Gadiedjah de dochter van Goewajlid, dan is het Asie-jah de dochter van Moezahim". Deze Hadieth is overgeleverd door Et-Tirmidhiej (Arabisch: الترمذي), Ibnoe ^Asakir (Arabisch: ابن عساكر) en anderen. En na deze vier vrouwen komt ^Aiesjah op de plaats als beste vrouw. Zoals het in de Profetische Overlevering Hadieth bevestigd is.

Onze eerbiedwaardige dame Merjem (Maria) was een vrome en reine vrouw. Zij was heel geduldig jegens het kwetsende gedrag van haar volk. Zij was een gelovige vrouw, zij verrichtte alle verplichtingen en vermeed alle zonden. Allah heeft haar vereerd met verschillende, duidelijke en bijzondere gebeurtenissen. Allah heeft haar onder alle vrouwen verkozen als de beste vrouw. Zodat zij de moeder van Jezus werd, zonder dat zij een man had en zonder dat een mens iets met haar had gehad.

Allah vertelde ons in de Koran over onze dame Merjem (Maria) dat zij zich heeft geïsoleerd. Zij heeft zich aan haar volk onttrokken, op een plek in het huis richting het oosten. Allah heeft toen Djibriel (Nederlands: Gabriël) naar haar gestuurd. Djibriel kwam naar haar toe en hij had zich vervormd in de gedaante van een mooie man die een blank gezicht had. De Engel kan zich vervormen in de vorm van een man maar zonder de mannelijke geslachtsdelen. Zoals het overgeleverd is in de lange Hadieth van Djibriel waarin onze meester ^Omar bnoel-Gattaab (Arabisch: عمر بن الخطاب) zei:

جاء في حديث جبريل الطويل الذي قال فيه سيدنا عمر بن الخطاب: "بينما نحنُ جُلوسٌ عندَ رسولِ اللهِ صلى اللهُ عليهِ وسلَّم ذاتَ يومٍ إذْ طلعَ علينا رجُلٌ شديدُ بياضِ الثيابِ شديدُ سوادِ الشَّعَرِ لا يُرى عليهِ أثرُ السفرِ ولا يعرِفُهُ منَّا أحدٌ حتى جلسَ إلى النبيِّ صلى اللهُ عليه وسلم فأسندَ رُكبتيهِ إلى رُكبتيهِ ووضعَ كفّيهِ على فخِذيهِ .... وفي اخر الحديث قالَ النبي: "يا عمرُ أتدري منِ السائل؟" قلتُ: اللهُ ورسولُهُ أعلمُ. قال: "فإنَّهُ جبريلُ أتاكُم يُعلمُكُم دينَكم". رواه مسلمٌ.

Wat betekent: "Toen wij op een dag bij de Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zaten, verscheen er een man voor ons in stralend witte kleren en met zeer zwarte haren, aan wie niet te merken was dat hij een lange reis afgelegd had. Niemand van ons kende hem. Hij ging voor de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zitten. Met zijn knieën tegen die van de Profeet en met zijn handen op zijn dijen"… aan het eind van de Hadieth zei de Profeet: "O, ^Omar, weet jij wie die vragensteller was?" Ik zei: "Allah en Zijn Boodschapper weten het 't beste'. Hij zei: "Het was Djibriel, hij kwam om jullie de godsdienst te leren". Deze Hadieth is overgeleverd door Moeslim.

De Engelen vervormen zich niet in de gedaante van een vrouw. De Engel Djibriel, ^aleijhi assalaam, is de allerbeste en de meest eervolle van alle Engelen. Het is verplicht om in de Engelen te geloven, dus dat ze bestaan en dat ze de eervolle dienaars zijn. Ze volgen alle bevelen van Allah op en ze zijn gehoorzaam aan Allah. Ze zijn geen mannen en geen vrouwen. Ze eten niet, ze drinken niet, ze slapen niet en ze zijn niet vruchtbaar. De Engelen zijn van licht geschapen. De woonplaats van de Engelen is de Hemel. Er zijn veel Engelen, waardoor de Hemel helemaal vol is met Engelen. Het is overgeleverd in een Hadieth dat op iedere plek in de Hemel die overeenkomt met de afmeting van vier vingers, er een Engel is die staat te bidden of neerknielt. Toen onze dame Merijem (Maria) de Engel Djibriel zag, herkende ze hem niet. Zij werd zenuwachtig en bang van hem. Ze zei tegen hem: "Als jij een goede vrome gelovige bent, doe mij niet iets kwaads aan". Dat wil zeggen als je goed gelovig bent, dan zal dat jou tegenhouden om jezelf of anderen te kwetsen. Maar Djibriel ging haar snel geruststellen. Hij zei tegen haar: "ik ben geen mens maar een Engel. Allah heeft mij naar jou gestuurd om jou een vroom kind te geven".

De betekenis van wat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei: "Arabisch: وروحٌ منه". is: [En dat ^Iesaa (Jezus) een eervolle ziel is die door Allah is geschapen]. Dat betekent dat Allah de ziel van ^Iesaa (Jezus) heeft geschapen en Hij heeft hem uit het niets laten ontstaan. Dat wil zeggen dat de ziel van Jezus een eervolle ziel is, die een hoge status heeft bij Allah. Allah heeft alle zielen geschapen. Er is geen verschil tussen de ene ziel en de andere ziel in de zin van dat Allah het geschapen heeft. Dat wil niet zeggen dat de ziel van ^Iesaa (Jezus) een deel van Allah is. Het wil zeggen dat de ziel van Jezus is ontstaan doordat Allah het heeft laten bestaan. El-Hakim (Arabisch: الحاكم) heeft overgeleverd dat Oebeij bnoe Ka^b (Arabisch: أبَي بن كعب) heeft verteld:

عن أبي بن كعب رضي الله عنه: أن المشركين قالوا: يا محمد انسُبْ لَنَا رَبَّكَ فأنزل اللهُ عز و جل (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ) قال : الصمد الذي لم يلد (وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ) أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ يُولَدُ إِلَّا يَمُوتُ وَلَيْسَ شَيْءٌ يَمُوتُ إِلَّا يُورَثُ، وَاللَّهُ لَا يَمُوتُ وَلَا يُورَثُ (وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ) قال: وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَبَهٌ وَلَا عِدْلٌ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ. رواه الحاكم في المستدرك وصححه

Wat betekent: "De ongelovigen die de idolen aanbeden hebben gezegd: O Moehammed wat zijn de eigenschappen van jouw God? Allah openbaarde toen Soerat El-Ig-laass (Arabisch: سورة الاخلاص) aan de Profeet.

﴿ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (4) ﴾



Soerat El-Ig-laass betekent: [Allah is de Enige God, Hij heeft geen partner in de Goddelijkheid. Allah heeft niets en niemand nodig. En alles en iedereen heeft Allah nodig. Allah heeft geen kinderen. Allah heeft geen vader en geen moeder. Allah heeft geen gelijke en niets lijkt op Hem].

En de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei:  "Arabisch: والجنَّةَ حقٌّ والنَّارَ حقٌّ": "En dat het Paradijs en de hel werkelijk zijn". Dat betekent dat het Paradijs en de hel nu bestaan en ze blijven voor eeuwig. Het Paradijs is de plaats van beloning voor de gelovigen. En de hel is de plaats van bestraffing voor de ongelovigen.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN