De Engelen

Het geloven in de Engelen is een verplichting die hoort bij de Geloofsovertuiging van de Islam. Hoewel wij hen gewoonlijk niet zien, bestaan ze wel. Allah heeft de Engelen van licht geschapen. Ze zijn geen mannen en geen vrouwen. Zij allen aanbidden Allah en voeren Zijn bevelen uit en zij begaan geen zonden.

Imam Moeslim (Arabisch: مسلم) heeft overgeleverd in een Hadieth (Arabisch: حديث) die als ‘Hadieth Djbiriel’ (Arabisch: حديث جبريل) bekend staat, dat de Engel Djibriel eens naar de Profeet kwam. De Profeet, ﷺ moge Allah zijn status en eer verhogen, werd door de Engel Djibriel gevraagd om hem over het geloof te vertellen, hij antwoorde:

"أَنْ تُؤْمِنَ باللهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ وَتُؤْمِنَ بالقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ".

Wat betekent: [Het geloven in Allah, Zijn Engelen, Zijn Geopenbaarde Boeken, Zijn Boodschappers, de Dag Des Oordeels en het geloven in het lot – zowel goed als kwaad]. Het geloven in dit allemaal is een bevel van Allah.

In het antwoord van de Profeet Moehammed (Arabisch: محمَّد), moge Allah zijn status en eer verhogen ﷺ, op de vraag van de Engel Djibriel (Arabisch: جبريل) gaf hij aan dat het geloven in die kwesties tot de geloofsovertuiging behoort. Als eerste zei hij: "het geloven in Allah", omdat dit de basis van het geloof is. Het geloven in Allah houdt in dat men moet geloven dat Allah bestaat zonder plaats, zonder tijd, zonder begin en zonder eind. Zijn Bestaan is niet zoals het bestaan van de schepsels. Zijn Bestaan is Eeuwig; het is onmogelijk dat Zijn Bestaan een begin of een eind heeft. Allah zal niet ophouden met bestaan en Allah sterft niet. Allah is de Schepper van alles. Hij heeft alles met Zijn Eeuwige Macht en Kennis geschapen. Hij heeft niets en niemand van Zijn schepsels nodig. Hij lijkt nergens op. Hij ziet en hoort alles, maar zonder oog, zonder oor, of ander hulpmiddel. Allah heeft geen lichaam en heeft geen lichaamsdelen. Hij is de Enige God, en er is geen andere God dan Hij. Hij heeft geen partner in de Goddelijkheid, is Ondeelbaar en bestaat niet uit verschillende delen. Het geloven in dat allemaal is het juiste geloof in Allah. Wie in Allah gelooft, gelooft dat Allah de Schepper van alles is, de Ware Eigenaar van alles. De Moslim gelooft dat Allah De Enige is die de aanbidding verdient en hij moet leren om de aanbiddingen juist te verrichten. Allah heeft de Boodschappers naar de mensen gestuurd zodat ze hun leren om Allah te aanbidden en de aanbiddingen te verrichten. Wie in Allah gelooft, moet ook in Zijn Boodschappers geloven.

Na "het geloven in Allah", vermeldde de Profeet "het geloven in de Engelen, de Boeken en de Boodschappers van Allah", omdat Allah ons heeft bevolen om daarin te geloven. De Engelen voeren de bevelen van Allah uit. Zij hebben de Openbaringen van de Boeken gebracht. Deze Boeken werden geopenbaard aan de Boodschappers van Allah. De Boodschappers werden bevolen om deze Boeken aan de mensen te leren. De Engelen zijn wonderbaarlijke schepsels van Allah en ze hebben een zeer goede en hoge rang onder Zijn schepsels. Allah heeft alle Engelen van licht geschapen. Imam Moeslim (Arabisch: مسلم) heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:

"إنَّ الله خَلَقَ المَلائِكَةَ مِنْ نُورٍ، وَخَلَقَ الجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ وَخَلَقَ ءَادَمَ مِمَّا وُصِفَ لَكُمْ".

Wat betekent: [Allah heeft de Engelen van licht geschapen, de djinn van de zuivere vlam van vuur geschapen en Adam zoals het beschreven is]. Dat wil zeggen dat Adam van de klei is geschapen, zoals elders is bevestigd. Dit is een Sahieh Hadieth die bewijst dat de satan (Arabisch: Iblies, إبليس) geen Engel was. Iblies was moslim, maar later heeft hij blasfemie begaan en is daardoor een ongelovige geworden, en hij is dus geen moslim meer. Iblies is van de djinn en is de vader van de hele djinnsoort, zoals Adam een mens is en de vader van de hele menselijke soort is. Het is dus niet zoals sommigen zeggen dat Iblies een Engel was en later een duivel werd doordat hij blasfemie heeft begaan. Allah heeft de Engelen geschapen zoals ze nu zijn. Zij groeien niet, ze ontwikkelen zich niet en ze worden niet ouder. In hun oorspronkelijke vorm hebben ze ontastbare lichamen; ze kunnen niet met de hand gepakt worden. Hoewel zij een lichaam hebben, hebben zij hierin geen innerlijke lege ruimte, in tegenstelling tot de mensen en de djinn. De Engelen eten niet en drinken niet. Daarom hebben de Engelen niet gegeten van het voedsel dat de Profeet Ibrahiem (Arabisch: إبراهيم) aan hen gaf, ook al waren zij in een menselijke vorm gekomen. De Engelen hebben speciale lichaamsdelen; voeten, schouders, oren, handen, en vleugels. Sommige Engelen hebben twee (2) vleugels, sommigen hebben er drie (3), anderen hebben er vier (4). Sommigen, zoals de Engel Djibriel (Arabisch: جبريل), hebben tot wel zeshonderd (600) vleugels. Als hij één van zijn vleugels zou uitspreiden, zou daarmee de afstand tussen het oosten en het westen bedekt worden.

Allah heeft de Engelen de kracht gegeven om hun vormen te veranderen. Het is mogelijk dat zij zich naar de vorm van een man veranderen, maar dan zonder het mannelijke geslachtsorgaan. De Engel Djibriel is vaak in de vorm van een man naar de Profeet gekomen voor de openbaring. De Engelen veranderen zich niet naar de vorm van een vrouw. Degene die gelooft dat de Engelen vrouwen zijn, is een afvallige (ongelovige*), zoals Allah zei in Soerat En-Nedjm (Arabisch: سورة النجم), Ayah 27:

﴿ إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنْثَىٰ ﴾

Wat betekent: [Degenen die niet in de Dag Des Oordeels geloven, benoemen de Engelen met vrouwelijke namen (dat wil zeggen dat ze geloven dat ze vrouwelijk zijn)]. Dus als iemand zegt of gelooft dat de Engelen vrouwen zijn, dan is die persoon geen moslim.

Sommige van de Engelen zijn heel groot. Het is overgeleverd dat de Profeet vertelde over één van de Engelen die de Troon (Arabisch: El-^Arsj, العرش) dragen. Hij zei dat de afstand tussen de oorlel van die Engel en zijn schouder gelijk is aan de afstand die een snel vliegende vogel in 700 jaar zou afleggen. Er zijn andere Engelen die hun voeten in de zevende aarde hebben en waarvan het bovenlichaam zich boven de zevende hemel bevindt.

De Engelen zijn gehoorzaam aan Allah, Allah heeft ze zo geschapen. Ze zijn nooit ongehoorzaam aan Allah en ze begaan geen zonden. Ze zijn gehoorzame aanbidders van Allah, zoals Allah over hen heeft gezegd in Soerat Et-Tahriem (Arabisch: سورة التحريم), Ayah 6:

﴿ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ﴾

Wat betekent: [Ze zijn gehoorzaam aan Allah en zij doen precies wat Allah hun bevolen heeft]. De Engelen zijn als mensen; zij hebben een vrije wil, maar ze kiezen er altijd voor om gehoorzaam aan Allah te zijn. Ze begaan geen zonden, zij voeren slechts uit wat Allah hun bevolen heeft om te doen. Wat valselijk verteld wordt over de twee Engelen, Haroet (Arabisch: هاروت) en Maroet (Arabisch: ماروت), is onjuist. Sommigen beweerden dat zij door een vrouw genaamd Az-zoehrah (Arabisch: الزهرة) werden verleid waardoor ze alcohol dronken en zinaa (Arabisch: زنا) (geslachtsgemeenschap zonder huwelijk) begingen. Er wordt ook valselijk beweerd dat zij onterecht een mens hebben gedood en dat ze een nederknieling hebben gedaan voor een afgod. Deze beweringen zijn absolute leugens en de Profeet heeft hier niets van bevestigd. Dergelijke beweringen zijn in tegenstrijd met de Koran, in tegenstelling tot het Geloof en in tegenstrijd met de Soennah* van de Profeet. Wat in de Islam over Haroet en Maroet vermeld wordt, is dat zij in Babylon (in Irak) neerdaalden om de tovenarij aan de mensen te leren. Dit was niet om de mensen toe te staan om de tovenarij uit te voeren, maar om de mensen te leren hoe zij onderscheid konden maken tussen de tovenarij en het ware Mirakel.

Er zijn meer Engelen dan andere schepsels, met inbegrip van de mensen, djinn en zelfs de bomen. Et-Tirmiedhiej (Arabisch: الترمذي) heeft een Hadieth (Arabisch: حديث) overgeleverd waarin de Profeet zei:

"مَا في السَّمَاءِ مَوْضِعُ أَرْبَعِ أَصَابِعَ إلا وَفِيهِ مَلكٌ قَائِمٌ أَوْ رَاكِعٌ أَوْ سَاجِدٌ يَذْكُرُ اللهَ تَعَالى".

Wat betekent: “op iedere plek in de Hemel die overeenkomt met de afmeting van vier vingers is er een Engel die Allah aanbidt, buigt of neerknielt voor Allah“.  Zij blijven zo tot aan de Dag Des Oordeels Allah aanbidden.

Allah heeft de Engelen de kracht gegeven om hun taken uit te voeren zonder vermoeid te raken en zonder behoefte te hebben aan voedsel, drinken, slaap of rust. Zij eten of drinken of slapen niet. Zij voeren slechts datgene uit wat Allah hun heeft bevolen om uit te voeren. Elke Engel heeft een taak. 

  • De engel Djibriel (Arabisch: جبريل) is de Boodschapper van Allah aan Zijn Profeten.

  • De Engel Israfiel (Arabisch: إسرافيل) is de Engel die is aangewezen om op de hoorn te blazen op de Dag Des Oordeels.

  • ^Azra'iel (Arabisch: عزرائيل) is de Engel van dood, zijn taak is om de ziel van de persoon te vangen wanneer deze het lichaam bij de dood verlaat.

  • Ridwaan (Arabisch: رضوان) is de Engel die verantwoordelijk is voor het Paradijs,

  • Malik (Arabisch: مالك) is de Engel die verantwoordelijk is voor de Hel. 

  • Er zijn Engelen die verantwoordelijk zijn voor de wolken, de wind en de planten.
  • Bij elke mens zijn acht (8) Engelen en hun taak is om de persoon tegen het kwaad van de djinn te beschermen. Er is overgeleverd dat als deze Engelen er niet waren, dat de djinn met een persoon zouden spelen zoals de persoon met een bal speelt.
  • Ez-Zèbaniyah (Arabisch: الزَبانية) zijn de Engelen die verantwoordelijk zijn voor het martelen van de ongelovigen in de Hel.
  • Er zijn andere Engelen die rondlopen, ze schrijven op hoeveel bladeren er van de bomen afvallen.
  • Sommige Engelen zijn verantwoordelijk voor het overbrengen van de begroetingen aan de Profeet Moehammed in zijn graf van degenen die niet bij het graf van de Profeet zijn en die begroeting (Arabisch: Salaam, سلام) aan hem zeggen.
  • Er is een Engel die verantwoordelijk is voor de baarmoeder van de vrouw. Wanneer de foetus 120 dagen oud is, wordt zijn ziel in het lichaam gebracht. De Engel schrijft op het voorhoofd van de foetus over de dingen die gaan gebeuren in zijn leven.
  • Er zijn Engelen die de Troon (Arabisch: El-^Arsj*, العرش) dragen.
  • Rata'iel (Arabisch: رتائيل) is de Engel die verantwoordelijk is voor het verzachten van de droefheid van de gelovigen.
  • Mika'iel (Arabisch: ميكائيل) is de Engel die verantwoordelijk is voor de regen.
  • De Engel Isma^iel (Arabisch: إسماعيل) is verantwoordelijk voor 12.000 Engelen in één hemel, die de directe assistenten van hem zijn.
  • Er zijn Engelen die de daden van ieder persoon opschrijven. Voor elke persoon zijn er twee (2) met hem, de ene schrijft de goede daden op en de andere schrijft de neutrale (Arabisch: moebaah*, المُباح) en de slechte daden op.
  • Er zijn de Engelen Moenkar en Nakier (Arabisch: مُنكر ونَكير), die de persoon in het graf ondervragen, en er zijn nog veel meer Engelen.

Allah heeft de Engelen met veel kracht uitgerust. Allah zei over de Engel Djibriel:

﴿ ذُو مِرّةٍ ﴾

Wat betekent: [Hij is zeer sterk]. Een voorbeeld van zijn kracht is te zien in hoe hij de steden van de mensen van de Profeet Loet (Arabisch: لوط) vernietigd heeft. Met alleen de rand van één van zijn 600 honderd vleugels trok de Engel Djibriel (4 of 5) steden van de mensen van de Profeet Loet van de grond af. Hij heeft hen zo hoog opgeheven dat zij dichtbij de eerste hemel kwamen. Hierdoor konden de Engelen die in die hemel woonden, het blaffen van de honden en het kraaien van de hanen uit deze steden horen. Daarna draaide hij die steden ondersteboven en smeet hen naar de aarde neer. Allah heeft de Engel Djibriel bevolen om die steden van de mensen van de Profeet Loet te vernietigen, omdat zij de Profeet Loet logenstraften en hem schade hebben aangedaan.

De Engel Djibriel is degene met de meeste verdiensten en de hoogste status onder de Engelen. Hij is de Boodschapper van Allah aan alle Boodschappers van Allah; de Engel Djibriel bracht de openbaring naar de Profeten. De Engel Djibriel kwam naar de Profeet Moehammed, hij gaf hem de Boodschappen van de openbaring door en de Profeet hoorde zijn woorden en kon het onmiddellijk onthouden. De Engel Djibriel kwam meestal niet in zijn eigen vorm naar de Profeet, hij vormde zich om naar de gedaante van een man.

Toen de Engel Djibriel de missie van de Profeetschap in Ghaar Hiraa'* (Arabisch: غار حِراء) aan de Profeet Moehammed bracht, behield hij zijn originele vorm. Dit was de eerste keer dat de Profeet Moehammed de Engel Djibriel in zijn originele vorm zag. Toen hij hem zag, viel hij flauw. Hij viel niet flauw uit vrees voor dat wat hij zag, want de Engel Djibriel leek niet op wat we gewoonlijk zien, zoals mensen, dieren, de zon, de maan enz. En niet uit vrees dat Djibriel hem schade zou berokkenen. Maar hij vond dat hij een bijzonder en zeer groot schepsel zag, en hij was zo onder de indruk van de glorie van datgeen wat hij zag, dat hij flauwviel. Tijdens de nacht van El-Mi^raadj* (Arabisch: المعراج), zag de Profeet de Engel Djibriel nog een keer in zijn originele vorm. Dit keer is hij echter niet flauw gevallen bij het zien van de Engel Djibriel. Dit kwam doordat de Engelen daarvoor zijn hart hadden gewassen om het sterker en klaar te maken voor de wonderbaarlijke dingen die hij in de hogere wereld tijdens de hemelreis  zou zien. Allah gaf de Profeet Moehammed een grote kracht, wat hem in staat stelde om vele ongebruikelijke gebeurtenissen en onbekende zaken te kunnen aanschouwen die nacht.

De Engelen zijn echt wonderbaarlijke schepsels van Allah. Als iemand over deze schepsels zou nadenken, dan zal dat zeker zijn geloof verstrekken in Degene Die de Engelen geschapen heeft, Degene die alles geschapen heeft. De Enige God die de aanbidding verdient.


* Moebaah: de neutrale daden en uitspraken waar men geen beloning voor krijgt. Voorbeelden hiervan zijn het sluiten van een raam, of het vragen of iemand de deur open wil doen.

* Ghaar Hiraa': een grot die Hiraa' heet.

* El-Mi^raadj: een nacht waarin de Profeet naar de hemelen is gereisd en waar hij veel wonderbaarlijke dingen heeft gezien.

* El-^Arsj: de Troon, het grootste schepsel van alle schepsels.


Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN