Vrijdag is de beste dag van de week

Alle lof behoort toe aan Allah. Wij vragen Allah om de eer en de rang van onze Profeet Moehammed te verhogen en zijn gemeenschap te beschermen tegen datgene waarvoor hij vreesde.

Vrijdag is een gezegende dag. Op de vrijdag hebben veel gebeurtenissen in de geschiedenis plaatsgevonden. Er zijn ook gebeurtenissen die in de toekomst zullen samenvallen op de vrijdag.

In het algemeen zonder dat er een specifieke maand is, is vrijdag de beste dag van de week door het hele jaar.

Moslimmannen zijn verplicht gehoor te geven aan de Oproep tot het Middaggebed op vrijdag door te stoppen met werken en verkopen en kopen. Het is de tijd van de dag waarop ze samenkomen in de moskeeën en zij aan zij staan, schouder aan schouder, gehoor gevend aan de Oproep van het Vrijdaggebed.

Bovendien, er is een speciale tijd op de dag van vrijdag waarop de smeekbeden van de moslims worden verhoord. Het exacte tijdstip voor deze speciale tijd is ongespecificeerd. Het is vermeld dat deze ongespecificeerde tijd tussen het Namiddaggebed (Arabisch: al-^Asr, العصر) en het Avondgebed (Arabisch: al-Maghrib, المغرب) is.

De dag van vrijdag is vol met deugden en zegeningen. Op vrijdag werd Profeet Adam geschapen. Profeet Adam werd ook op een vrijdag naar de aarde gezonden. De dag waarop Profeet Adam stierf was ook op een vrijdag. Het is ook op een vrijdag dat het begin van het Laatste Uur zal plaatsvinden. Allah heeft van deze dag de beste dag van de week gemaakt. Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft in vele uitspraken (Hadieths) de verschillende bijzonderheden van deze dag genoemd.

Het is overgeleverd via Auws (Arabisch: أوس), de zoon van Auws dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei, wat betekent:

"Vrijdag is een van jullie beste dagen. Op die dag werd Adam geschapen; op die dag stierf hij; op die dag zal op de Hoorn worden geblazen en op die dag zullen de bewoners van de Hemel en de aarde sterven. Dus stuur veelvuldig Salah naar mij, want jullie Salah zal aan mij getoond worden." Zij zeiden: "O Boodschapper van Allah, hoe zal onze Salah aan u getoond worden terwijl uw lichaam is vergaan?" Hij zei: “Allah heeft de aarde verboden om de lichamen van de Profeten te verteren." Moge Allah zijn eer en rang verhogen.

Abu Hoerayrah, moge Allah zijn rang verhogen, meldde dat de Boodschapper van Allah zei terwijl hij sprak over de deugden van de vrijdag: "Er is een tijd op vrijdag waarop een moslim Allah smeekt en hem zal worden verleend waarvoor hij smeekt." En de Profeet wees met zijn hand om aan te geven dat deze tijd heel kort is. Moge Allah zijn eer en rang verhogen.

Een van de deugden van vrijdag is het Vrijdaggebed (Arabisch: Salat Al-Djumoe^ah, صلاة الجمعة). Het belang ervan is zozeer groot dat er een heel hoofdstuk in de Koran staat dat Al-Djumoe^ah (Arabisch: Al-Djumoe^ah, الجمعة) heet.

Ayah 9 Soerat Al-Djumoe^ah wat betekent: [O, jullie die gelovigen zijn! Als er op de vrijdag wordt opgeroepen tot het gebed (Vrijdaggebed), ga dan om het gebed te verrichten en stop met het verkopen en het kopen. Het gaan om het gebed te verrichten is beter voor jullie dan het verkopen en het kopen in deze tijd. Dat is beter voor jullie als jullie het weten!].

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei ook, wat betekent: “de vijf dagelijkse verplichte gebeden, het vrijdaggebed tot het volgende vrijdaggebed en het vasten van de maand Ramadan (Arabisch: رمضان) tot de volgende Ramadan, wissen de kleine zonden uit, zolang de grote zonden worden vermeden.” (Overgeleverd door Imam Moeslim).

Helaas geven veel mensen tijdens deze dag toe aan zonden en persoonlijke genoegens, maar als moslims kennen we de ware betekenis en het belang van vrijdag. Allah moedigde ons aan om deze mooie dag verstandig door te brengen, zodat we met elkaar kunnen wedijveren om goede daden voor Hem te verrichten.

Moge Allah ons geleid en op het rechte pad houden, zodat we nooit zullen afdwalen.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN