Het Vragen om Hulp

In één van de vorige lessen hebben we een Hadieth behandelt die ons leert dat als je iemand om hulp zou vragen, dat het dan het beste is om Allah te vragen om deze hulp. 

Maar deze Hadieth betekent niet dat er niet om hulp van iemand anders dan Allah gevraagd kan worden. Sommige mensen met meningen die afwijken van de oordelen van de grote geleerden beweren toch valselijk dat het shirk is als iemand hulp vraagt van een ander dan Allah. Met shirk wordt bedoeld dat iemand Goddelijke Eigenschappen toekent aan iets of iemand anders dan Allah, en daarmee pleegt iemand afgoderij. De twee soorten hulp waarvan deze afgedwaalde mensen beweren dat het shirk zou zijn, worden in het Arabisch istighaathah en isti^anah genoemd. En zij beschouwen de mensen die dit soort hulp vragen aan anderen dan Allah, als godslasteraars en ongelovigen. Maar hier zal duidelijk worden uitgelegd dat dit geen shirk is, en ook nooit als shirk beschouwd is door de grote Islamitische geleerden.

Maar wat wordt er nu precies bedoeld met istighaathah en isti^anah? Istighaathah is het vragen om hulp wanneer iemand in moeilijkheden verkeert. Isti^anah omvat de hulp die onder de istighaathah valt, maar is nog breder dan dat. Dus er zijn nog extra soorten hulp die onder de isti^anah vallen. En de mensen met een afwijkende mening zeggen tegen anderen dat ze deze soorten hulp van niemand anders dan Allah mogen vragen.

Er is een simpel antwoord op hun valse bewering, die hun bewering direct ontkracht, en dit is te vinden in Soeratoel-Baqarah, Aya 45:

﴿ وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ﴾

Dit betekent namelijk: [En zoek hulp door geduld en het Gebed.]

Bovendien zei de Profeet, moge Allah zijn rang en eer verhogen, wat betekent: “Allah zal Zijn dienaar helpen, zolang deze dienaar zijn Moslimbroeder helpt”. Wat hiermee bedoeld wordt, is dat wanneer je je Moslimbroeder helpt in tijden van ontbering en rampspoed, dat Allah je zal steunen en hulp zal geven. Dit Koranvers en deze Hadieth laten dus duidelijk zien dat het zoeken naar hulp van een ander dan Allah niet beoordeeld wordt als shirk en godslastering, zoals sommige mensen valselijk beweren. Want het is toegestaan ​​om dit soort hulp te zoeken, zolang de Moslim er maar van overtuigd is dat Allah de Schepper van voordeel en schade is.

Als mensen ziek worden, zoeken zij vaak hulp bij iemand anders dan Allah. Ook de mensen die leugenachtige beweringen maken over het vragen van hulp aan anderen dan Allah. Als zij ziek worden, gaan zij ook naar dokteren en zoeken hulp bij het behandelen van hun ziektes. De dokter zou pillen kunnen geven die drie keer per dag ingenomen moeten worden. En thuisgekomen worden die tabletten ingenomen, en als Allah het wil, zal er in deze medicijnen genezing zijn voor ziektes. Maar dit verandert niets aan onze overtuiging dat Allah de Schepper van genezing is. Dus, waarom nemen mensen deze middelen? Dit zijn middelen om te genezen. Als Allah wil dat je genezen wordt bij het innemen van deze tabletten, zal Allah de genezing in jou creëren bij het innemen van deze tabletten. Dus de Maker van de remedie is Allah, en dat is het correcte geloof van de Moslims.

Er zijn ook situaties waarin we de hulp van anderen vragen, bijvoorbeeld als we in moeilijkheden zijn. Stel nu dat iemand die niet kan zwemmen in het water is gevallen en dreigt te verdrinken. Die persoon begint om hulp te roepen zolang zijn hoofd boven water is. Het maakt hem niet uit of hij iemand ziet die hem kan helpen of niet, hij heeft zo dringend hulp nodig dat hij hier heel hard om schreeuwt. Als iemand hem uiteindelijk redt uit het water omdat hij hem hoorde schreeuwen om hulp, dan betekent dat niet dat de drenkeling zijn redder heeft aanbeden omdat hij hem om hulp vroeg. Want dat is eigenlijk wat die mensen met afwijkende meningen beweren. En de drenkeling gelooft niet dat de persoon die hem redde hem een voordeel voor hem kon creëren. Nee, Allah is de Schepper van de dingen waar we profijt van hebben.

Hoe durven deze afgedwaalde mensen de Moslims als ongelovigen te beschouwen omdat ze alleen maar om hulp vragen van anderen dan Allah? In de Hadieth die is overgeleverd door el-Boegariey, gebruikte de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zelf de woorden: Istaghaathoe bi Adam”. Dit betekent dat de mensen de Profeet Adam, vrede zij met hem, om hulp zullen vragen. Dit zal zijn op de Dag des Oordeels, wanneer er veel moeilijkheden zullen zijn voor sommige mensen. Op die Dag zal de zon dichtbij de hoofden van de mensen zijn, en de mensen die aan de zon worden blootgesteld, zullen hier enorme last van ondervinden. De Profeten en de rechtvaardige Moslims zullen in de schaduw zijn en er weinig last van hebben. Zij zullen profijt hebben van de schaduw van de Troon. Maar degenen die wel worden blootgesteld aan de hitte van de zon hebben hier enorm veel last van. En de Profeet zei hierover, wat betekent: “Terwijl ze zich in die situatie bevinden, vragen de mensen Adam om hulp”. En hier gebruikte de Profeet het woord “istaghaathoe”, en dit is het vragen om hulp wanneer men in moeilijkheden is. Deze mensen verkeren in moeilijkheden en ze komen naar de Profeet Adam, vrede zij met hem, om zijn hulp te vragen. Adam zal tegen hen zeggen: “Ik ben niet degene aan wie je dit moet vragen, ga naar Noach en vraag hem hierom”. Daarna gaan ze naar de Profeet Noach, vrede zij met hem, maar hij geeft ze de opdracht om naar de Profeet Abraham, vrede zij met hem, te gaan. De Profeet Abraham geeft hen de opdracht om naar de Profeet Mozes, vrede zij met hem, te gaan. Profeet Mozes beveelt hen weer om naar de Profeet Jezus, vrede zij met hem, te gaan en die verwijst hen uiteindelijk door naar de Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zegt dan wat betekent: “Ik ben degene voor dit soort Voorspraak”. Dan knielt hij neer en hij blijft Allah prijzen en vraagt Hem om verlichting totdat tegen hem gezegd zal worden: “Hef je hoofd op, en vraag, en datgene waar je om vraagt zal je worden gegeven. En doe Voorspraak, en datgene waar jij de Voorspraak voor doet, zal worden toegewezen”. ​​Dat is het moment dat hem de grote Voorspraak wordt verleend, en die Moslims die om hulp vroegen zullen worden verlost van de grote moeilijkheden van de zon. Maar de ongelovigen die leden onder de hitte van de zon gaan naar een volgende fase die erger is dan de fase ervoor.

Dus het bewijs in deze Hadieth waar we nu op focussen is dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei, wat betekent: “Ze vragen om hulp bij de Profeet Adam En deze uitspraak vermorzelt de valse bewering van die verdwaalde personen die zeggen dat als je iemand anders dan Allah zou vragen om je van ontberingen te verlossen, dat dit shirk zou zijn. Want het geloof van alle Moslims is dat Allah de Schepper is van voordeel en schade. Allah zou deze schade kunnen verlichten door middel van verschillende dingen, zoals bijvoorbeeld medicijnen. We gebruiken medicijnen in de hoop we erdoor genezen zullen worden, maar ons geloof is rotsvast dat Allah de Schepper is van genezing. Allah heeft dit aan ons duidelijk gemaakt in Soeratoel-Maa’iedah, Aya 35:

﴿ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ ﴾

Dit betekent: [Zoek de middelen die ervoor zorgen dat je door Allah wordt geaccepteerd]. De Profeet, moge Allah zijn rang en eer verhogen, vermeldde in de bekende Hadieth die is overgeleverd door el-Boegariey dat drie Moslims van vroegere generaties naar een grot gingen. Toen zij daar binnen waren, viel er een grote rots voor de uitgang, die ze niet konden wegschuiven. Ze bedachten dat de enige manier waarop ze van deze ontberingen konden worden verlost, was door dit aan Allah te vragen op grond van een speciale goede daad die een ieder van hen eerder had gedaan. Toen begonnen ze één voor één Allah te smeken om hen te bevrijden, en ze zeiden hierbij dat ze een speciale goede daad hadden verricht. Ze zeiden alle drie: “Oh Allah, verlos ons van deze moeilijkheid op grond van die goede daad”. Nadat de eerste van hen de Smeekbede had gedaan, bewoog de rots door de Macht van Allah een beetje. Maar het was niet genoeg voor hen om de grot te kunnen verlaten. De tweede zei hetzelfde. Hij noemde een goede daad die hij in het verleden deed en hij zei: “Oh Allah, als ik deze daad met oprechtheid heb gedaan om Uw acceptatie te zoeken, dan vraag ik U op grond van deze daad om ons van deze ontbering te verlossen”. Het rotsblok bewoog toen nog meer opzij. Toen de derde deze Smeekbede deed, bewoog de rots nog verder en konden ze die grot verlaten.

Dus alle drie vroegen ze Allah om hulp op grond van hun goede daden. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, is beter dan de goede daden. Dus als je Allah om hulp vraagt ​​op grond van de goedheid van de Profeet, bega je geen shirk. Want het was de Profeet zelf die ons verteld heeft dat de mensen in de grot Allah om hulp vroegen op grond van hun goede daden. Dus dat betekent dat dit is toegestaan, ​​en Allah heeft hen van hun moeilijkheden verlost. Als je Allah om hulp kunt vragen op grond van de goede daden, dan kun je Allah ook om hulp vragen op grond van de goedheid van degene die de goede daden heeft verricht. En dat is exact wat de Moslims doen als zij Allah om hulp vragen op grond van de goedheid van de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen. Het geloof van deze Moslims is dat Allah de Schepper van voordeel is. En zij geloven dat Allah Degene is die de schade verlicht door zijn Macht. Maar het zijn gewoonweg middelen die de Moslims gebruiken om deze hulp te zoeken.

Er is een Hadieth waarin de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, een blinde man leerde om hulp te vragen aan Allah door de Profeet. Hij deed dit, toen hij deze blinde man leerde om te zeggen:

"اللّهُمَّ إنّي أسْألُكَ وأتَوَجَّهُ إلَيكَ بنَبِيّنا محمّدٍ نَبيّ الرَّحْمةِ، يَا مُحَمَّدُ إنِيّ أتَوجَّهُ بكَ إلى رَبي في حَاجَتِي لتُقْضَى لي"

Wat betekent: “Oh Allah, ik vraag U en ik richt mezelf tot U via Uw Profeet, de Profeet van genade. Oh Moehammed, ik richt mezelf tot Allah door u, zodat mijn behoefte wordt vervuld”. En dit staat bekend als het Gebed voor de vervulling van de behoeften. Dus als je een behoefte hebt, en zou willen dat deze vervuld werd, dan voer je ditgene uit wat de Profeet ons geleerd heeft. Je doet de Woedoe’, bidt twee Rakaat en spreekt dan deze Smeekbede uit. En als Allah het wil, zal Hij jouw behoefte vervullen.

Maar de mensen die afgeweken zijn, denken nog steeds onterecht slechte dingen over de Moslims als de Moslims zeggen:

"اللّهُمَّ إنّي أسْألُكَ بِحَقِّ مُحَمَّد"

Wat betekent: “Oh Allah, ik vraag U op grond van de goedheid van de Profeet Moehammed”. De mensen met afwijkende gedachten zeggen dan valselijk dat het shirk is om dit te zeggen, en ze vragen je waarom je het niet rechtstreeks aan Allah vraagt. Het simpele antwoord dat aan hen gegeven kan worden, is dat het gewoonweg toegestaan is om dit te doen. Als je ziek bent ga je naar een dokter en neem je het medicijn dat hij voorschrijft en je vraagt Allah om hier genezing in te Scheppen. Hoe zit het dan met Religieuze zaken, die belangrijker zijn? Hier vraag je ​​Allah op grond van de goedheid van de Profeet om je te vergeven of om je te redden op de Dag des Oordeels van de marteling in het Hellevuur.

"اللّهُمَّ إنّي أسْألُكَ بنَبِيّنا محمّد أنْ تَغفِرَ لي"

Wat betekent: “Oh Allah, ik vraag U bij onze Profeet Moehammed om mij te vergeven”.

Er is ook een Hadieth overgeleverd over een moment dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, de moeder van Imam ^Aliey in haar graf legde. Haar naam was Fatimah bintoe Assad. Zij was de tante van de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, en de Profeet hield van haar en prees haar, omdat ze voor hem had gezorgd als zijn tweede moeder. Toen ze stierf, plaatste de Profeet haar in het graf. Het type graf dat ze gebruikten in dat gebied was gemaakt in een L-vorm, omdat de bodem daar heel hard is.  Er is in zo’n soort graf een gat naar beneden met een ruimte die naar de zijkant gaat die in de richting van de Qiblah (Gebedsrichting) is. In de overlevering wordt verteld dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zijn tante in dit graf plaatste en dat hij terwijl hij dat deed, zei:

"اللّهُمَّ بِحَقِّي وحَقِّ الأنبِياءِ قَبلي إلا ما غَفَرْتَ لها"

Wat betekent: “Oh Allah, ik vraag U bij mijn eigen deugdzaamheid en op grond van de goedheid van de eerdere Profeten om haar te vergeven”. Dus de Profeet leerde ons om op deze manier dingen te vragen, iets wat bekend staat als Tawassoel. Tawassoel is het vragen ​​aan Allah om je een voordeel te verlenen of een moeilijkheid te verlichten door de naam van een Profeet of een rechtvaardige Moslim te noemen op grond van de goedheid van de genoemde. Hierbij wordt dit niet aan de Profeet gevraagd, maar deze hulp wordt aan Allah gevraagd. Tawassoel is door de geleerden onder de Salaf en de Galaf toegestaan. Je vraagt namelijk hulp van ​​Allah op grond van de goedheid van een Profeet of een rechtvaardige Moslim. Wanneer je de naam van de Profeet noemt, zoek je de hulp van Allah en daarmee hoop je dat je Smeekbede verhoord zal worden. Dit is vergelijkbaar met het nemen van een medicijn, waarbij je gelooft dat de genezing die er in zou kunnen zijn door Allah wordt geschapen. Je neemt dit medicijn in, en daarmee zoek je de genezing van Allah en hoop je dat je genezen zult worden van je ziekte.

Deel deze pagina



VOLGENDE >

Binnenkort beschikbaar


GERELATEERDE ARTIKELEN