Hulp Vragen aan Allah

Er is een Hadieth waarin de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen zei:

"إذا سألتَ فاسْألِ الله وإذا استَعَنتَ فاسْتَعِنْ بالله"

Wat betekent: “Als je iets van iemand zou vragen, vraag het dan aan Allah. En als je iemand om hulp zou aanroepen, roep dan Allah aan”.

Deze Hadieth leert ons dat als je iemand om hulp zou vragen, dat het beter is om Allah te vragen om deze hulp. Maar het betekent niet dat er niet om hulp van iemand anders dan Allah gevraagd kan worden. Je mag bijvoorbeeld je kind vragen om je te helpen bij het doen van boodschappen. Je mag je buurman vragen om je te helpen bij het tillen van iets zwaars. Mensen vragen elkaar continu om hulp. Deze Hadieth betekent dus niet dat het verboden (haraam) is om hulp van iemand anders dan Allah te vragen. Dat is helemaal niet wat er hier bedoeld wordt. Het betekent dat het beter is om Allah om hulp te vragen.

Eén van de geleerden zag bijvoorbeeld iemand bedelen op de dag van ^Arafah. Terwijl deze persoon de Hadj verrichtte, smeekte hij de mensen om hem geld te geven. Toen de geleerde hem zo bezig zag, zei hij tegen hem, wat betekent: “Op deze dag, op deze gezegende plaats vraag je hulp aan anderen dan Allah?”. Hij wilde hiermee deze man aansporen om het aan Allah te vragen in plaats van aan de mensen. Dit betekent niet dat deze man een niet-Moslim was geworden omdat hij het aan anderen dan Allah vroeg.

Dus de Hadieth betekent niet dat je geen hulp van anderen dan Allah kunt vragen. Sommige mensen beweren dat dit niet mag, en halen hierbij een gedeelte van Aya 5 van Soerat el-Fatihah aan:

﴿ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴾

Dit betekent: [Wij zoeken hulp van Allah]. Maar welke hulp wordt hier bedoeld in dit Vers? Er zijn specifieke soorten van hulp die alleen aan Allah kunnen worden gevraagd. Als je wilt dat je zonden worden vergeven, dan kun je dit alleen aan Allah vragen. Want Allah is de enige die de zonden vergeeft. Je gaat niet naar Medina naar het graf van de Profeet om te zeggen: ‘Oh Moehammed, vergeef mijn zonden’. Nee, hij vergeeft de zonden niet. Want de Profeten vergeven de zonden niet. Dus de Enige aan Wie je kan vragen om vergeving voor je zonden, is Allah. Je kan ook niet zeggen tegen een Profeet of een rechtvaardig persoon: ‘Genees mij’. Want Allah is de Schepper van genezing, en alleen Hem kun je om genezing vragen. Maar je kunt wel zeggen: ‘Oh Allah, ik vraag U, bij de gunst van de goedheid van deze Profeet om mij te genezen’. Want je vraagt hiermee aan Allah om jou de genezing te schenken.

In een andere Hadieth die is overgeleverd door Ibn Hibbaan heeft de Profeet gezegd:

"لا تُصاحِبْ إلا مُؤمِنًا ولا يأكلْ طعامَكَ إلا تقيٌّ"

Als dit letterlijk genomen zou worden, betekent dit: “Sluit geen vriendschap met iemand anders dan een gelovige en geef je eten niet aan iemand anders dan een vroom persoon”. Als je je eten vandaag de dag alleen aan vrome mensen wilt aanbieden, dan kun je bijna niemand meer bij je thuis uitnodigen. Want het is heel moeilijk om vrome mensen te vinden. Dus wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met deze Hadieth? Er wordt bedoeld dat als je een vriendschap wilt sluiten, dat het beter is om vriendschap te sluiten met een gelovige. En als je je eten aan iemand wilt geven, is het beter om je eten aan vrome mensen te geven. Dat is de eigenlijke betekenis van deze uitspraak. Dit weten we, omdat Allah in de Koran heeft vermeld dat zelfs als je met een goede intentie de niet-moslims voedt, je daarvoor beloond zult worden. Allah zei:

﴿ وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﴾

Wat betekent: [En zij geven, ondanks dat zij het liefhebben, voedsel aan de armen, de wees en de krijgsgevangene.]

Wie is ‘el-asier’, die in deze Aya wordt genoemd? Dit is de niet-moslim krijgsgevangene. En de niet-moslim gevangenen worden met een goede intentie gevoed door de Moslims, en de Moslims zullen hiervoor ook beloond worden.

Er is een heel bekend verhaal dat overgeleverd is door el-Boegariey en Moeslim. Dit verhaal gaat over drie personen die een grot in gingen, waarna een enorm rotsblok van de berg afrolde en de uitgang van de grot blokkeerde. Alle drie vroegen zij Allah om de blokkade van dit rotsblok weg te nemen. En hoe vroegen zij dat? Zij vroegen dat aan Allah bij de gunst van hun goede daden. Het grote rotsblok werd bij ieder van hun Smeekbeden een stuk verplaatst. Toen de derde van hen de Smeekbede (Doe^aa’) deed, bewoog het rotsblok nog verder opzij en waren ze in staat om die grot te verlaten. Ieder van de drie personen zei, wat betekent: “Oh Allah, we vragen U dit op grond van deze goede daad”. Dus als het toegestaan is om Allah om hulp te vragen op grond van een goede daad, waarom zou je dit niet aan Allah kunnen vragen op grond van de goedheid van de beste van de scheppingen, Profeet Moehammed?

Maar sommige mensen blijven vastzitten in hun vervormde gedachten en zeggen tegen de mensen: ‘Waarom zeg je bijvoorbeeld niet: “Oh Allah genees mij, zonder daarbij te zeggen op grond van de goedheid van Profeet Moehammed?” Maar deze zelfde mensen nemen ook medicijnen in als ze ziek zijn en vragen Allah om genezing. Ze zouden ook kunnen zeggen: ‘Oh Allah genees me’, zonder dat zij medicijnen innemen. Maar wat is nu logischer om te doen? Natuurlijk is dat om medicatie te nemen, en Allah daarbij te vragen of Hij de genezing daar in Wil Scheppen. De medicatie is slechts een middel. Je gebruikt het, omdat er genezing in zou kunnen zitten. Maar de genezing zelf is door Allah geschapen.

Iemand kwam eens naar de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, en klaagde dat zijn broer buikpijn had. De Profeet zei tegen hem, wat betekent: “Zeg tegen je broer dat hij honing moet eten”. Deze man ging naar zijn broer en vertelde hem dat hij honing moest eten. Maar nadat hij dit gedaan had, had hij nog steeds buikpijn. De man kwam terug naar de Profeet en hij zei tegen hem dat hij honing had gegeten, maar dat hij niet genezen was. De Profeet zei toen opnieuw tegen hem, wat betekent: “Zeg tegen je broer dat hij honing moet eten. Dus de man ging weer terug naar zijn broer en vertelde hem dat hij honing moest eten. Dat deed hij weer, maar hij bleef last van zijn buik houden. Dus de man kwam voor de derde keer terug en zei tegen de Profeet dat zijn broer nog niet genezen was. Toen zei de Profeet:

"صدق اللهُ، وكذبت بطنُ أخيك"

Dit betekent: Allah is waarheidsgetrouw. De buik van je broer liegt, dus vertel hem dat hij honing moet eten”. Want in de Koran staat dat er genezing in honing te vinden is. Dus de man ging naar zijn broer toe en vertelde hem wat de Profeet had gezegd. Ditmaal at hij honing met het geloof in zijn hart dat er genezing in was, en deze keer werd hij wel genezen. De Profeet had in dit geval ook kunnen zeggen: ‘Oh Allah genees de broer van deze persoon’. En Allah zou zijn verzoek hebben ingewilligd. Maar hij raadde deze persoon aan om een geneesmiddel te nemen, in dit geval honing. Als iemand honing eet, weet hij dat honing zelf geen genezing brengt. Want de Schepper van genezing is Allah. Maar de honing is een middel om deze genezing te kunnen verkrijgen. Als je zegt: ‘Oh Allah, ik vraag U, op grond van de goedheid van de Profeet Moehammed’, dan wordt dit Wasielah genoemd. Dat is een middel dat gebruikt kan worden om jouw doel te bereiken, en als Allah het Wil, zal Hij je Smeekbede verhoren als je dit middel gebruikt.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN