Aanmoediging tot Berouw van zonden

Alle lof behoort toe aan Allah, de Verhevene in status. We prijzen Hem, vragen Hem om ondersteuning, leiding en vergeving. Moge Allah ons beschermen tegen het plegen van zondes. Degene die door Allah geleid wordt, zal niet verdwalen, en degene die niet door Allah geleid wordt, zal geen leiding vinden.

Ik getuig dat er geen andere God is dan Allah, Degene Die geen partner of deelgenoot in de Goddelijkheid heeft en Die op niets lijkt. Degene Die de zonden vergeeft en het berouw van zonden aanvaardt. De Almachtige en Degene Die streng is in de bestraffing voor degenen die Hem ongehoorzaam waren. En ik getuig dat onze meester en geliefde Profeet Moehammed een Dienaar en Boodschapper van Allah is. Hij is als genade voor de mensen en de djinn gestuurd. Hij verkondigde de Boodschap en waarschuwde zijn gemeenschap, moge Allah hem meer belonen dan welke Profeet dan ook.

O Allah, verhoog de eer en de rang van onze meester Profeet Moehammed, het beste schepsel, en verhoog de eer en de rang van zijn eerzame Moslim Familie en zijn Metgezellen.

Vervolgens, dienaar van Allah, roep ik u en mijzelf op tot gerechtigheid en vrees voor Allah, de Verhevene in status en de Almachtige.

Weet, mijn geliefde broeders in de Islam, dat de zonde een spoor achterlaat in het hart van de dader, zoals het overgeleverd is in de boeken van Hadieth. De Profeet, vrede zij met hem, vertelde ons dat wanneer een gelovige een zonde begaat, deze zonde een zwarte stip op zijn hart achterlaat. Als hij voor die zonde berouw toont en vergiffenis zoekt, wordt deze zwarte stip verwijderd. Maar als iemand meer zonden begaat, dan zal deze zwarte stip groter worden totdat die zijn hele hart bedekt. Dit is wat bedoeld wordt in Aya 14 van Soerat El-Moetaffifien.

Dus geliefde broeders in de Islam, stel het berouw niet uit, zelfs als de zonde keer op keer wordt begaan. Want oprecht berouw van een zonde zuivert het hart hiervan.

Wees niet nalatig in het tonen van berouw voor een zonde, zelfs als je dezelfde zonde telkens weer doet. We zeggen niet dat het berouw van iemand die zondigt nadat hij er berouw over heeft gehad, niet wordt aanvaard. At-Tirmidhiey heeft een Hadieth overgeleverd waarin de Profeet, vrede zij met hem, zei, wat betekent: “De meerderheid van de kinderen van Adam begaan zonden, en de beste en de gelukkigste van hen zijn degenen die berouw tonen voor deze zonden nadat ze deze begaan hebben. Dus elke keer als ze zonden begaan, tonen ze berouw voor zonden.”

Broeders in de Islam, bereid jezelf voor op de Dag des Oordeels. De Dag waarop de bergen verpulverd worden en de oceanen in vuur en vlam worden gezet en zullen uitdrogen.

Denk aan die Grote Dag. De Dag waarop geen enkele ziel in staat zal zijn om een andere ziel te helpen, ook niet met de kleinst mogelijke vorm van hulp. De enige uitzondering hierop is de Voorspraak, die plaatsvindt door de Wil van Allah. En alles wat er die Dag gebeurt, behoort volledig toe aan Allah.

Maar aan de andere kant, moet je niet wanhopen aan de Genade van Allah, ook niet als je zonden talrijk zijn. Aya 53 van Soerat Ez-Zoemar betekent: [O Mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf door te zondigen! Wanhoop niet aan de genade van Allah, want Allah is Degene Die de zonden vergeeft en Hij is de Meest Vergevensgezinde en Meest Barmhartige.]

Dus zeg niet dat Allah je zonden niet zal vergeven en je zeker zal martelen in het Hiernamaals vanwege de enorme omvang van je zonden. Het is verboden om dit op deze manier te geloven. Hoe zou je kunnen weten wat Allah voor jou op de Dag des Oordeels heeft gewild? Hoe zou je zeker kunnen weten dat Allah je zeker zal martelen? De marteling van Allah is zo zwaar, maar Allah is echter ook de Meest Vergevingsgezinde en Meest Barmhartige.

Dit betekent echter niet dat je constant zonden kan begaan terwijl je vertrouwt op de Genade van Allah en je je daarbij veilig voelt voor de bestraffing van Allah zonder berouw te tonen.

Aan de andere kant moet je niet wanhopen aan de Genade van Allah en beweren dat Allah je zeker zal straffen voor jouw zonden, dit is ook zondig.

Mijn dierbare Moslimbroeder, om veilig te zijn van deze twee zonden, moet men tussen deze twee uitersten zijn. Wanneer iemand een zonde begaat, moet men bang zijn voor de straf van Allah en tegelijkertijd hoopvol zijn op de Genade van Allah.

Beste broeders in de Islam, men moet onmiddellijk berouw hebben over zonden en dit berouw ook tonen. Dit geldt voor zowel de grote als de kleine zonden. Beschouw een kleine zonde niet als iets kleins waardoor je er geen berouw voor toont. Iemand moet berouw voor de zonden tonen, omdat hij ongehoorzaam aan Allah is. Daarom moet men niet kijken naar hoe klein of enorm de zonde is, maar men moet nadenken over Wie hij ongehoorzaam is. Dus haast je in het tonen van berouw voor de zonden, zowel de grote als de kleine, door de intentie te hebben om ze niet meer te begaan en spijt te hebben voor het niet gehoorzamen van Allah, Degene Die jou heeft geschapen en jou de talloze gaven heeft geschonken.

Dierbare broeders, toon berouw over zonden en heb in je hart de vastbeslotenheid om niet tot die zonden terug te keren. Toon berouw voor zonden voordat je door de dood wordt weggenomen. Aya 8 van Soerat Et-Tehriem betekent: [O jullie die geloven, keer jullie in oprecht berouw tot Allah, zodat jullie vergeven kunnen worden door Allah en toegelaten worden tot het Paradijs met stromende rivieren.]

Als iemands zonde bestond uit het nalaten van een verplichting, dan moet men die verplichting inhalen en uitvoeren. Want om zijn berouw aanvaardbaar te maken, moet hij aan deze verplichting voldaan hebben. Als iemands zonde bestond uit het schenden van de rechten van een ander persoon, moet men die persoon zijn rechten geven zodat zijn berouw aanvaard wordt.

Als een Moslim enige vorm van onrecht tegenover zijn Moslimbroeder gepleegd heeft, dan zou hij zich vandaag van deze zonde moeten bevrijden. Dit onrecht kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door hem uit te schelden of te vervloeken of zijn geld onrechtvaardig af te nemen. Als je een Moslimbroeder onrecht hebt aangedaan of onrechtvaardig behandeld hebt, bevrijd jezelf vandaag dan nog van deze zonden. Want de situatie op de Dag des Oordeels is zeer zwaar. Het is een Dag waarop de persoon vlucht van zijn broer, zijn vader en moeder, partner en kinderen.

Als iemand iets aan een persoon verschuldigd is en sterft voordat hij deze schuld heeft overgedragen zonder een geldig religieus excuus, dan wordt hij op de Dag des Oordeels hiervoor verantwoordelijk gesteld. Op de Dag des Oordeels neemt degene die onrecht is aangedaan dan van de Hasanaat van de onrechtpleger. De Hasanaat zijn de beloningen die hij voor zijn goede daden verdiend heeft. En als zijn Hasanaat niet genoeg zijn, dan neemt de onrechtpleger zonden over van degene die onrecht is aangedaan. Daarna wordt de onrechtpleger in het Hellevuur geworpen.

Dus dierbare Moslimbroeders, toon berouw aan Allah voordat jullie doodgaan. Toon berouw mijn geliefde broeder, want de dood onthult jouw geheimen. De Dag des Oordeels onthult je daden en de marteling is zeer zwaar.

Ik vraag Allah om vergeving voor jullie en voor mijzelf.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN