De Dag van ^Arafah

Alle lof behoort toe aan Allah, de Heer van de werelden. Van Hem ontvangen wij de gunsten en Hij heeft de Perfecte Eigenschappen. Moge Allah de rang en de eer van onze Meester Moehammed en van zijn Moslim Familie en Metgezellen verhogen en ons beschermen tegen datgene wat hij voor ons vreesde.

Mijn dierbare broeders in de Islam, Ik herinner mezelf en jullie er aan om Allah te vrezen. Hij is de Enige God, Degene Die niet op Zijn schepsels lijkt en Degene Die de aanbidding beslist verdient. Ik herinner mezelf en jullie er ook aan om standvastig te zijn in de ware godsdienst, de Islam.

Allah zei in Soerat Èl ^imraan (ءال عمران) Aya 103:

﴿ وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ ءايَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴾

Wat betekent: [Houd jullie stevig vast aan de ware godsdienst van Allah en laat er geen verdeeldheid onder jullie heersen. Denk aan de gunst die jullie ontvingen van Allah toen jullie vijanden waren, want Allah heeft jullie harten met elkaar verenigd toen jullie broeders in de Islam werden. Jullie waren op de rand van de afgrond van het Hellevuur, maar Allah heeft jullie daarvan gered. Dus Allah heeft jullie Zijn tekenen duidelijk gemaakt, zodat jullie geleid mogen worden.]

In deze Aya heeft Allah ons bevolen om aan ons geloof de Islam vast te houden. En dat we als Moslims samenblijven en niet uit elkaar gaan. En om Zijn gift van het geloof te herinneren.

Broeders in de Islam, de Moslims in deze tijd wachten vol verlangen op de Dag van ^Arafah (يوم بعرفة). Want op de Dag van ^Arafah is het beste voorbeeld van eenheid te zien. De dag waarop alle Moslims met verschillende afkomsten en talen elkaar ontmoeten. Ze hebben zich allemaal in één land verzameld en ze bidden en smeken allemaal voor één God.

Op de Dag van ^Arafah zeggen de Moslims:

"لبّيك اللهمّ لبّيك، لبّيك لا شريك لك لبّيك، إنّ الحمد والنعمة لك والملك، لا شريك لك"

Wat betekent: “O Allah, ik gehoorzaam Uw Bevel, ik gehoorzaam U keer op keer. U bent Degene Die geen partner of deelgenoot in de Goddelijkheid heeft. Ik zal U keer op keer gehoorzamen. U bent Degene Die het verdient om geprezen en bedankt te worden. Elke gunst is van U en alles is onder Uw heerschappij. U heeft geen partner.”

Het is een moment waar de ogen naar toe worden getrokken, een moment waar de harten naar verlangen en een moment dat de ogen vult met tranen, verlangend naar die kostbare plaatsen, verlangend naar Mekka, Mina en ^Arafah.

﴿ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ ﴾

Allah heeft ons bevolen om ons aan ons geloof, de Islam, vast te houden. Dit houdt in dat we de verplichtingen moeten nakomen en de zonden moeten vermijden. Dat wil zeggen dat we ons houden aan de regels van de Islam.

﴿ وَلَا تَفَرَّقُوا ﴾

Allah heeft ons ook bevolen om samen te blijven en niet uit elkaar te gaan. Want verdeeldheid veroorzaakt zwakte, terwijl eenheid kracht tot gevolg heeft. Dus als we samenblijven, zijn wij sterker.

﴿ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ﴾

Allah heeft ons bevolen om aan Zijn schenking en gunst te denken en dat is het geloof in Hem, de Verhevene in status.

Allah heeft ons in de Koran laten weten dat de Metgezellen van de Profeet verenigd waren door het geloven in Allah en Zijn Boodschapper. Ze hielden van elkaar en werden verenigde broeders. Ze waren allemaal verenigd doordat zij getuigden dat ‘Allah de Enige God is en Profeet Moehammed Zijn Boodschapper is’. Hun doel was om de Islam te verspreiden. Ze waren verenigd doordat zij zich aan de regels van de Islam hielden voor Allah, om zo beloning van Allah te krijgen.

Broeders in de Islam, houd je vast aan de leer van de Koran en de handelwijze van de Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen. Houd je daaraan vast om in het Hiernamaals gered te worden. De Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, heeft tijdens de laatste bedevaart die hij uitgevoerd heeft een toespraak gehouden. Deze toespraak heeft een hoge waarde. Hij zei onder andere, wat betekent: "O mensen, ik heb jullie gegeven wat jullie beschermt tegen het afdwalen, de Koran en mijn handelwijze. Denk er altijd aan dat Moslims broeders van elkaar zijn. Moslims zijn broeders. Het is verboden voor een Moslim om iets van zijn Moslimbroeder af te nemen zonder toestemming en goedkeuring van hem. Doe geen onrecht, en nadat ik weg ben, moeten jullie nooit afvallig worden en uiteindelijk elkaar vermoorden."

Allah zei ook in de al eerder genoemde Aya:

﴿ وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ﴾

Deze Aya betekent: [Ze werden uit de Hel gered door de Islam te omarmen.] Degenen die als afvalligen of godslasteraars sterven, gaan voor eeuwig naar de Hel. Ze komen nooit uit de Hel en krijgen nooit rust van de straf. Er zijn verschillende vormen van godslastering. Zoals het geloven dat Allah een partner in de Goddelijkheid heeft. Of het Bestaan van Allah ontkennen. Of het bespotten van Allah of het bespotten van het geloof de Islam. Of het bespotten van een Profeet of een Engel.

In deze tijd is er bij velen veel onwetendheid over de geloofsleer. Er wordt ook veel valse informatie verspreid. Daarom is het zeer belangrijk om de juiste Kennis van de Islam te leren.

Ik wil jullie eraan herinneren om de Dag van ^Arafah te vasten, want het is de beste dag van het jaar.

Uiteindelijk vragen we Allah om ons vroomheid te schenken en ons te helpen de deugd van broederschap met elkaar te delen.

Ik vraag Allah om mij en jullie te vergeven.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN