Het verrichten van de vijf Verplichte Gebeden

Alle lof behoort toe aan Allah, de Heer van de werelden. Van Hem ontvangen wij de gunsten en Hij heeft de Perfecte Eigenschappen. Moge Allah de rang en de eer van onze Meester Moehammed en van zijn Moslim Familie en Metgezellen verhogen en ons beschermen tegen datgene wat hij voor ons vreesde.

Dierbare broeders in de Islam, ik adviseer jullie en mijzelf om gehoorzaam te zijn aan Allah, Wiens Grootsheid niet te vergelijken is met de schepsels, en Degene Die vrij is van alle imperfectie.

Allah zei in de Heilige Koran in Soerat El-En^aam (Arabisch: سورة الأنعام) Aya 72:

﴿ وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴾

Wat betekent: [Verricht regelmatig de Gebeden en wees gehoorzaam aan Allah en vrees Hem en Hij zal jullie op de Dag des Oordeels verzamelen.]

Allah beval ons om alleen Hem te aanbidden en om daden uit gehoorzaamheid aan Hem te verrichten. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, werd gevraagd naar de beste daden van aanbidding, waarop hij antwoordde: “De Gebeden op de juiste tijd verrichten.” Het verrichten van de vijf Gebeden is de beste daad na het juiste geloof in God en Zijn Boodschapper.

Broeders in de Islam, de eerste fysieke daad van aanbidding waarover men op de Dag des Oordeels zal worden ondervraagd, is het verrichten van de verplichte Gebeden. En dit zal plaatsvinden nadat men is ondervraagd over het geloof in Allah en Zijn Boodschapper, moge Allah zijn eer en rang verhogen.

Allah heeft ons verplicht om de vijf verplichte Gebeden iedere dag te doen. Voor degene die deze verplichting vervult zoals Allah het bevolen heeft, zullen deze Gebeden op de Dag des Oordeels als een licht voor hem zijn en dienen als een bewijs van zijn geloof.

De Gebeden zijn de beste daden die een persoon kan doen als hij in een toestand is waarin hij veel moeilijkheden kent. De Gebeden omvatten de ultieme onderwerping aan Allah, nederigheid ten opzichte van Hem en het smeken en prijzen van Hem.

Allah heeft de Gebeden tot een vreugde en troost gemaakt voor degene die ontberingen ervaart. Want de Gebeden maakten de Profeet en zijn hart blij, moge Allah zijn eer en rang verhogen.

Wanneer de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, geconfronteerd werd met een benarde situatie, kalmeerde hij zichzelf door Bilal te bevelen om de oproep tot het gebed te doen. Het is overgeleverd dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei tegen zijn oproeper tot het gebed: “O, Bilal! Kondig het gebed aan en laat ons ermee tot rust komen.”

Bovendien moedigde de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, ons aan om naast de vijf dagelijkse verplichte Gebeden de optionele Gebeden (Soenan) te verrichten. Imam El-Boegariey heeft overgeleverd van Ibn ^Omar, moge Allah zijn rang verhogen, dat hij zei: “Ik heb van de Profeet (moge Allah zijn eer en rang verhogen) geleerd om tien extra raka^at te bidden (d.w.z. van de optionele Gebeden); de Profeet bad twee raka^at voor het Middaggebed (Edh-Dhohor) en twee erna, twee raka^at na het Avondgebed (El-Maghreb) terwijl hij in zijn huis was, twee raka^at na het Nachtgebed (El-^Ishaa’) terwijl hij in zijn huis was en twee raka^at voorafgaand aan het verrichten van het Ochtendgebed (Es-Sobh)”. In een andere overlevering staat: “Twee raka^at na het Vrijdaggebed.” En in een andere overlevering die door een ander is overgeleverd: “Vier raka^at voor het Middaggebed (Edh-Dhohor).Dat wil zeggen dat men vier raka^at voor het Middaggebed (Edh-Dhohor) bidt in plaats van twee.

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, verrichtte de Rauwatib in zijn huis. De Rauwatib zijn de optionele Gebeden die bij de vijf verplichte Gebeden horen. El-Boegariey heeft overgeleverd dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei: “Het beste gebed na de verplichte Gebeden is het (vrijwillige) gebed dat thuis wordt verricht.”

Daarnaast heeft Imam Moeslim overgeleverd van de vrouw van de Profeet, Oemmoe Habibah, moge Allah haar rang verhogen, dat ze de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, hoorde zeggen: “Voor wie twaalf raka^at bidt gedurende de dag en nacht zal een huis in het Paradijs worden gebouwd.” Verder vermeldde Oemmoe Habibah ook dat de Profeet zei: “Het vlees van wie vier raka^at voor het Middaggebed (Edh-Dhohor) bidt en vier extra raka^at erna, zal door Allah beschermd worden tegen het Hellevuur.”

Het is ook overgeleverd via de route van Ibn ^Omar, moge Allah zijn rang verhogen, dat de Profeet zei: “Moge Allah degene genadig zijn die vier raka^at voorafgaand aan het Namiddaggebed (El-^Asr) bidt.”

Geliefde broeders, willen jullie niet behoren tot degenen voor wie de Profeet deze smeekbede deed? Stel je de beloning voor die je krijgt door het vrijwillige gebed (Soenan) voor het Ochtendgebed te doen. Het is overgeleverd dat de Profeet zei: “De beloning die wordt verkregen door het verrichten van de twee optionele raka^at voor het Ochtendgebed (Es-Sobh), is beter dan het verkrijgen van alle geneugten van deze wereld.” Als iemand van ons wordt gevraagd of hij een manier zou willen weten waarmee hij tien procent van wat deze wereld heeft zou kunnen verkrijgen, zal hij onmiddellijk met 'ja' antwoorden. Dus denk aan de handeling die je een beloning zal geven die groter is dan deze wereld en alles wat het bevat. Wallah, het is inderdaad een geweldige beloning!

Wat betreft het verrichten van de Nacht Gebeden, onze geliefde Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, werd daar door een man naar gevraagd: “O Boodschapper van Allah, wijs mij op een daad waardoor ik als ik die verricht, zal worden toegelaten tot het Paradijs.” De Boodschapper antwoordde: “Geef voedsel aan de armen, onderhoud de familiebanden, breng de nacht door met bidden terwijl de mensen slapen, en je zult het Paradijs binnentreden.” Imam Moeslim heeft ook overgeleverd dat de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, vermeldde dat het beste gebed na de verplichte Gebeden, het gebed in de nacht is.

En Allah weet het het beste.

Ik vraag Allah om vergeving voor jullie en voor mijzelf.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN