Standvastig blijven in aanbidding na de Ramadan

Dank behoort toe aan Allah. We prijzen Hem, vragen Hem om ondersteuning, leiding en vergeving. Moge Allah ons beschermen tegen het plegen van zondes. Degene die door Allah geleid wordt, zal niet verdwalen, en degene die door Allah is misleid, zal geen leiding vinden.

Ik getuig dat er geen God is dan Allah, Degene Die geen partner of deelgenoot in de Goddelijkheid heeft en Die op niets lijkt. En ik getuig dat onze geliefde Profeet Moehammed een Dienaar en Boodschapper van Allah is. Hij verkondigde de Boodschap en waarschuwde zijn gemeenschap, moge Allah hem meer belonen dan welke Profeet dan ook.

O Allah, geef een hogere rang aan de Profeet Moehammed en zijn Èl (Moslim Familie), net zoals U de Profeet Ibrahiem en zijn Èl een hoge rang gaf. En zegen de Profeet Moehammed en zijn Èl, zoals U de Profeet Ibrahiem en zijn Èl zegende. U bent Degene Die wordt beschreven met Perfecte Macht en Genade en bent Degene Die het recht heeft om geprezen te worden.

Vervolgens, dienaar van Allah, roep ik u en mijzelf op tot gerechtigheid en vrees voor Allah, de Almachtige.

Dierbare broeders in de Islam,

Laten we na het afscheid van de maand Ramadan standvastig blijven in de aanbidding van Allah. Laten we na het afscheid van de maand Ramadan standvastig blijven in het berouw hebben over zonden. En ook standvastig blijven in het doen van goede daden uit gehoorzaamheid aan Allah.

Het juiste en volledige berouw over zonden is het berouw dat Allah liefheeft en accepteert. Het is het berouw over zonden waarbij je je spijt toont over alle begane zonden en nooit meer terugkeert naar deze zonden.

Thabit al-Boenaniey was een rechtschapen en Godvrezende dienaar van Allah, Soebhanahoe wa-Ta^alaa. Vroeger werd uit zijn graf het reciteren van de Heilige Koran gehoord.

De volgende uitspraak is overgeleverd van degene die Thabit in zijn graf legde: “Ik zweer bij Allah, Degene Die de aanbidding verdient en Die de Enige God is, dat nadat we Thabit al-Boenaniey in zijn graf hadden gelegd, en terwijl we de stenen platen aan het plaatsen waren, er een plaat naar beneden viel in het graf. Ik ging dus naar beneden om de stenen plaat op te rapen. Ik zag hem rechtop staan ​​en bidden in zijn graf en het was verbazingwekkend. Ik wendde me toen tot mijn helper en ik zei: "Zie je hem?" Hij antwoordde: "Wees stil". We legden de grond terug en bedekten zijn graf. Toen benaderden we de dochter van Thabit en vroegen haar: "Was Thabit tijdens zijn leven altijd bezig met een speciale goede daad?" Ze antwoordde: "Waarom vraag je me dit, wat heb je gezien?" En dus hebben we haar verteld wat we gezien hadden. Toen zei ze: “Hij bleef vijftig jaar lang de hele nacht wakker, bezig met daden van gehoorzaamheid aan Allah Soebhanahoe wa-Ta^alaa. Op het moment van Sahar, net voor het ochtendgebed (Fadjr), zei hij in zijn Smeekbede (Doe^aa'): "O Allah, als u ooit een persoon het verrichten van het gebed in het graf heeft gegeven, vraag ik U nederig om mij deze verdienste te geven. En zo vervulde Allah, de Barmhartige, zijn Smeekbede.”

De vrome Thabit bleef vijftig jaar lang standvastig in het verrichten van de aanbevolen vrijwillige gebeden, het aanbevolen Soennah-gebed. En hij bleef Allah Soebhanahoe wa-Ta^alaa vragen hem de Salat (het gebed) in het graf te schenken. Dus Allah heeft uit vrijgevigheid de Smeekbede van Thabit vervuld. Helaas verwaarlozen sommige mensen tegenwoordig zelfs het verrichten van het verplichte gebed. Sommigen bidden alleen tijdens de Ramadan en stoppen nadat de Ramadan voorbij is gegaan. Ze gaan dan weer terug naar hun oude manier van leven, moge Allah Ta^alaa ons hiertegen beschermen. Amien.

Tijdens de Heilige Nachtreis van de Profeet Moehammed zag hij Engelen de hoofden van sommige mensen inslaan met stenen. Deze hoofden keerden dan weer terug naar hun oorspronkelijke vorm. Daarna gingen de Engelen hun hoofden weer opnieuw breken, enzovoort. Djibriel vertelde de Profeet toen dat dit degenen zijn wiens hoofden te zwaar aanvoelden om de verplichte gebeden te verrichten.

Beste Moslimbroeders, het kan uren, minuten of zelfs minder duren voordat iemand dit leven verlaat. Denk je niet dat het verstandig is dat men zich weerhoudt van het begaan van zonden en zorgt dat men de verplichtingen nakomt? Want het leven en zijn genoegens zullen zeker zeer binnenkort ten einde komen. Wat zal de gelovige op de Dag des Oordeels gelukkig en blij zijn vanwege wat hij in de Ramadan heeft gedaan.

Hoe geweldig is het om jullie Heer, Allah, consequent te gehoorzamen, door je te onthouden van wat Allah verboden heeft om te zeggen, en om de kringen van kennis bij te wonen. Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei wat betekent: "De gelovige moet altijd ijverig zijn in het verwerven van de kennis van de religie, want dit zal zeker naar het Paradijs leiden."

Beste broeders, de tijd verstrijkt vaak terwijl we bezig zijn met de geneugten van deze wereld. En pas wanneer we onze vergeetachtigheid beseffen, zoeken we de weg van berouw tot Allah, de Almachtige. De poort naar berouw is open zolang de ziel de keel niet heeft bereikt, of de zon niet uit het westen is opgekomen of de persoon de Engel des Doods (Malak al-Mauwt) ^Azraa'iel niet heeft gezien, vrede zij met hem. Gelukzaligheid wacht op degenen die op de juiste manier het berouw over zonden hebben getoond.

Beste broeders, hoewel onze vreugde met ^Ied al-Fitr groot is, zullen op de Dag des Oordeels, in tegenstelling tot de verliezers, de rechtschapen Moslims nog meer vreugde ervaren. Omdat zij in hun boek van daden vinden wat hen zo gelukkig maakt. Zo'n Moslim zal bij de gelovigen in de Hemel zijn, drinkend van de overheerlijke dranken van het Paradijs, etend van het voedsel en de Meester van de mensheid ontmoeten, Profeet Moehammed, vrede zij met hem.

Ik herinner jullie er ook aan, beste broeders, om zes dagen van de maand Sjauwwaal te vasten in overeenstemming met de Hadieth waar de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Voor wie de maand Ramadan vast en dit vervolgt met het vasten van zes dagen van Sjauwwaal, zal dit vergelijkbaar zijn met een heel jaar vasten.” Het is geen voorwaarde dat deze zes dagen opeenvolgend zijn. Daardoor kunnen de zes dagen verspreid worden over de hele maand Sjauwwaal.

Ik vraag Allah om vergeving voor jullie en voor mijzelf.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN