De Juiste Vriend Kiezen

Allah zei in de Heilige Koran in Soerat Ez-Zogrof (Arabisch: سورة الزخرف) Aya 67:

﴿ الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ ﴾

Deze Aya betekent: [Sommige vrienden in dit leven, zullen op de Dag des Oordeels elkaars vijanden zijn, behalve degenen die godvrezend waren.]

Allah informeerde ons in dit Koranvers dat sommige mensen die in dit leven vrienden waren, in het Hiernamaals zullen veranderen in vijanden. Maar dit zijn niet de vrienden die elkaar helpen om het goede te doen en samen vasthouden aan de regels van de Islam.

Dat zijn de vrienden waarvan hun vriendschap gebaseerd is op vroomheid. Voor deze vrienden zal hun liefde voor elkaar en kameraadschap zeker blijven bestaan in het Hiernamaals.

De vrome Moslims zijn de Moslims die doen wat Allah hen bevolen heeft om te doen en die zich onthouden van alles wat Allah verboden heeft. Dat wil zeggen dat ze alle verplichtingen doen en de zonden vermijden. Zij zijn degenen die de mensen met vriendelijkheid behandelen, zoals het hoort in de Islam en ze zijn ook eerlijk tegen de mensen.

De vraag is: Hoeveel mensen zijn er deze dagen die zorgvuldig de gelovige, Godvrezende vriend kiezen? Hoeveel ouders zijn er deze dagen echt bezorgd om de juiste vriend te kiezen voor hun kinderen? Zeer weinig, inderdaad. Dit is voornamelijk omdat ze wegblijven van de bijeenkomsten waar de kennis over het Geloof wordt geleerd.

De vrome Moslims zijn degenen die samenwerken met elkaar om de daden te verrichten die Allah accepteert en hierdoor komen ze samen om gehoorzaam te zijn aan Allah.

Een gelovige vriend zal je naar de goedheid begeleiden. Hij begeleidt jou ook naar de daden die voor jou in dit leven en in het Hiernamaals voordelig zijn. Dus de goede vrienden zijn de vrienden die elkaar aanmoedigen om de goede daden te verrichten. Ze verraden elkaar niet en ze gaan elkaar zeker niet aanmoedigen om iets wat verboden of onrechtvaardig is te doen.

Een vrome vriend is iemand die jou adviseert en waarschuwt als je een verboden daad verricht, omdat hij wenst dat je goed bezig blijft met het geloof.

De Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei wat betekent:

“De gelovige is als een spiegel voor zijn broer.”

Dit betekent dat hij zijn broeder waarschuwt en adviseert totdat hij zijn situatie verbetert. Want de spiegel wordt gebruikt om datgeen te onthullen wat we van onszelf niet leuk vinden, zodat het verwijderd of gecorrigeerd wordt. De Profeet vergeleek de gelovige met de spiegel, zodat hij de fouten van zijn broeder herkent en hem begeleidt totdat hij de fouten corrigeert. Want de vrome vriend is degene die van jou houdt omwille van Allah en niet vanwege wereldse zaken. Zoals bijvoorbeeld jouw geld of omdat hij met iemand van je familie wil trouwen.

Degenen die echt van elkaar houden omwille van Allah zullen op de Dag des Oordeels in de schaduw van de Troon zijn, waar de Profeten en de martelaren blij zullen zijn om ze te zien. De Troon is het Plafond van het Paradijs.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN