Het Geloven in de Boodschapper van Allah

Dank aan Allah, Degene Die Zijn glorieuze Boodschapper en Zijn meest uitmuntende Profeet gezonden heeft. 

De Boodschapper die door God met schitterende Wonderen werd gesteund en in staat werd gesteld om met diepe wijsheid te spreken.

Wij vragen Allah om de eer en de rang van onze Profeet Moehammed te verhogen bij elke keer dat de zon schijnt en bij elke keer dat de wisseling van de nacht en de dag plaatsvindt. Wij vragen Allah ook om de eer en de rang van de Moslimfamilie en de Metgezellen van de Profeet Moehammed te verhogen en zijn gemeenschap te beschermen tegen datgene waarvoor hij vreesde.

Allah zei in de Koran in Soerat El-Hidjr Aya 99:

﴿وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ﴾

Wat betekent: [En aanbid je Heer tot je dood.] God, de Almachtige, beval ons om tot de dood standvastig in het geloof te blijven. Want hierdoor bereikt men de verlossing en wordt men gered van het eeuwige verblijf in de Hel.

Degene die sterft met een onjuist geloof dat in tegenspraak is met de religie van God, zal in de Hel terechtkomen. Zo'n persoon zal ook voor altijd in de Hel verblijven. In het Hiernamaals zal de marteling voor hem niet eindigen, dus hij zal nooit uit de Hel komen.

Allah zei in de Koran in Soerat El-Ehzaab Aya 64 en 65:

﴿إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا ﴿64﴾ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا ﴿65﴾﴾

Wat betekent: [Allah heeft degenen die als ongelovigen sterven, vervloekt en heeft voor hen een laaiend vuur voorbereid. Daarin zullen zij voor altijd verblijven en zij zullen geen beschermers of helpers vinden.]

Het standvastig blijven in het juiste Islamitische geloof is de weg naar de redding in het Hiernamaals. Want zonder het juiste geloof zijn de daden van aanbidding ongeldig. Dus iemand moet Moslim zijn, zodat zijn goede daden geaccepteerd worden en hij ervoor beloond wordt.

Ibn Maadjah heeft in zijn boek ‘Soenan Ibn Maadjah’ overgeleverd dat Djoendoeb ibn ^Abdillaah zei:

روى ابن ماجه في سننه عن جندب بن عبد الله رضي الله عنه أنه قال:

"كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم ونحن فتيانٌ حَزَاوِرَة فتعلّمنا الإيمان قبل أن نتعلم القرءان ثم تعلّمنا القرءان فازددنا به إيمانًا".

Wat betekent: “We waren bij de Profeet als jongemannen, en we leerden de Islamitische geloofsovertuigingen voordat we de Koran hebben geleerd. Toen we de Koran leerden, heeft dat ons geloof versterkt.” In deze Hadieth is er een duidelijk bewijs dat de Profeet veel aandacht besteedde aan het onderwijzen van de Islamitische geloofsovertuigingen aan de Metgezellen. En dat de Profeet de voorrang gaf aan het onderwijzen van de Islamitische geloofsovertuigingen aan de Metgezellen voordat hij hen onderwees over andere zaken.

Het juiste geloof in God houdt in dat iemand een rotsvast geloof heeft dat God bestaat en dat er geen twijfel is over Zijn bestaan. Het is ook het geloven dat God de Perfecte Eigenschappen heeft en dat Allah de Enige is Die het verdient om aanbeden te worden, dus de absolute nederigheid verdient. Want Allah is de Schepper van de hele wereld. Allah schiep ons en Hij beschermt ons bestaan tot de tijd dat Hij het wil. Er is geen andere Schepper dan Allah. Allah heeft alles geschapen. Allah zei in Koran in Soerat Fatir Aya 3:

﴿هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ﴾

Wat betekent: [Er is geen Schepper, behalve Allah.]

Het is ook een verplichting om te geloven in de Boodschapper van God, Profeet Moehammed. De Profeet Moehammed is de zoon van ^Abdoellaah die de zoon van Abdoel Moettalib is, die de zoon van Hashim is en die de zoon van ^Abdoe Manaaf is. De Profeet Moehammed is van de stam Qoereisj en dit is de meest eerbare stam van de Arabische stammen.

De Profeet Moehammed is voor de hele schepping gestuurd, voor de mensen en de djinn. Het bewijs hiervoor is wat Allah in de Koran zei in Soerat El-Foerqaan Aya 1:

﴿لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا﴾

Wat betekent: [De Profeet is gestuurd om de hele schepping te waarschuwen.] Dit betekent dat de Profeet Moehammed voor alle mensen gestuurd is, dus voor de Arabieren en de niet-Arabieren en ook voor de djinn.

Dit wordt ook bewezen door wat al-Boegariey in zijn boek ‘de Sahieh’ heeft overgeleverd. Hij heeft overgeleverd dat de Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

روى البخاري في صحيحه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:

"كان النبي يُبعث إلى قومه خاصة وبُعثت إلى الناس كافة".

Wat betekent: “Elke Profeet werd vroeger specifiek naar zijn eigen volk gezonden, maar ik ben naar de hele mensheid gezonden.” Dat wil zeggen dat de voorgaande Profeten speciaal naar hun eigen volk werden gestuurd. Dus destijds werd aan de Profeet duidelijk gemaakt naar welk specifiek volk hij gezonden werd. Maar de Profeet Moehammed is naar alle mensen gestuurd en dat werd hem gezegd. Dit betekent niet dat de vorige Profeten alleen hun eigen volk de verplichtingen bevolen en het ongeoorloofde verboden en aan niemand anders dan dat. Nee, zij mochten dit ook aan anderen dan hun eigen volk overbrengen.

God zond de Profeet Moehammed om de mensen en de djinn op te roepen tot het aanbidden van God en het geloven in de Eenheid van God. Eveneens werd hij bevolen om op te roepen tot het stoppen met het aanbidden van idolen of afgoden, die geen schade of baat kunnen opleveren. God zond de Profeet Moehammed om de mensheid en de djinn uit de duisternis van het ongeloof naar het licht van het geloof te brengen. De Profeet beval hen om te getuigen dat er geen andere God is dan Allah en dat Moehammed de Boodschapper van Allah is, moge Allah zijn eer en rang verhogen. Vervolgens onderwees hij hen om de verplichtingen uit te voeren en de zonden te vermijden. De Profeet Moehammed vertelde hen dat degene die als Moslim sterft, voor eeuwig naar het Paradijs gaat. En dat degene die als ongelovige sterft, voor eeuwig naar de Hel gaat.

Het geloven in de Boodschap van de Profeet Moehammed, moge Allah zijn eer en rang verhogen, wordt gevolgd door het geloven dat hij werd geboren in Mekka en dat zijn moeder Amina bint (de dochter van) Wahb is. De Profeet Moehammed ontving de Openbaring van zijn Profeetschap in Mekka. Toen de Profeet de Openbaring ontving, was hij in een grot die ‘Ghaar Hiraa'’ heet.

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, ging van tijd tot tijd naar de Hiraa' grot om God daar te aanbidden. Toen de Profeet op een dag in deze grot was, kwam de Engel Djibriel (Gabriël) naar hem toe. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, was toen veertig jaar oud. De Engel Djibriel zei toen tegen de Profeet, wat betekent: “Reciteer.” De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei dat hij niet had geleerd wat hij moest reciteren. De Engel zei hem drie keer herhaaldelijk dat hij moest reciteren. Bij elke keer zei de Profeet dat hij niet had geleerd wat hij moest reciteren. De Engel omhelsde de Profeet en liet hem los. Na de derde keer gaf de Engel de Profeet de eerste Openbaring van de Koran, de eerste vijf verzen van Soerat El-^Alaq.

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿1﴾
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿2﴾
اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿3﴾
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿4﴾
عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿5﴾

Deze Koranverzen betekenen: [Reciteer, beginnend met de Naam van jouw Heer, de Schepper van alles. Degene Die de mens uit een bloedklomp heeft geschapen. O Moehammed, reciteer met de hulp van jouw Heer, Die de Meest Vrijgevige is en Vrij is van enig gebrek. Degene Die de mens onderwezen heeft om met de pen te schrijven. Degene Die de mens in staat heeft gesteld om datgene te leren wat hij niet kende, zoals het schrijven en het maken van dingen.]

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, keerde daarna terug naar zijn huis naar zijn vrouw Gadiedja, moge Allah haar belonen. De Profeet vroeg Gadiedja om hem te bedekken en vertelde haar toen wat er was gebeurd.

Daarna begon de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, mensen op te roepen om alleen God te aanbidden en de afgoderij te verbieden. De ongelovigen van Mekka hoorden van de oproep van de Profeet. Ze begonnen toen de Profeet zwaar lastig te vallen en hem en zijn Metgezellen ernstig pijn te doen.

Toen het aantal van de Ansaar, de inwoners van Medina die de Profeet steunden, toenam, beval God de Moslims om daar naartoe te emigreren. Dus de Moslims vertrokken uit Mekka in groepen. Daarna emigreerde de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, naar Medina en hij volgde hiermee het bevel van Allah op. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, vertrok samen met Aboe Bakr, moge Allah hem rijkelijk belonen, uit Mekka. De Profeet emigreerde van Mekka naar Medina 13 jaar nadat hij de Openbaring ontving. Al die jaren had hij de mensen opgeroepen tot het geloven in de Enige God, Allah.

De emigratie van de Profeet was niet om zich aan de strijd te onttrekken en ook niet uit lafheid of nalatigheid. Het was een emigratie op bevel van de Almachtige God. Want het is onmogelijk dat de Profeten van de Almachtige God lafheid vertonen. De Profeten zijn juist de moedigsten van de schepsels van God. God gaf onze Profeet de kracht van veertig sterke mannen. Lafheid en vluchten zijn eigenschappen die niet passen bij de Profeten van God, de Almachtige.

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, vestigde zich in Medina en al zijn Metgezellen volgden hem. De Moslims in Medina verwelkomden de Moslims uit Mekka. De Islamitische geloofsverkondiging werd toen versterkt in Medina.

De Moslims die de inwoners van Medina waren, werden de Ansaar genoemd. De Ansaar betekent de Supporters of de Helpers en zij hebben de Profeet gesteund en geholpen. De Moslims die oorspronkelijk inwoners van Mekka waren en die naar Medina emigreerden, werden de Moehaadjirien genoemd. De Moehaadjirien betekent de Emigranten.

De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, sloot broederschap tussen de Moehaadjirien en de Ansaar. Dus zij werden behulpzame geliefde broeders.

In het elfde (11) jaar na de emigratie stierf de Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen. De Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen, werd ook in Medina begraven, in de kamer van zijn vrouw ^A’iesjah, moge Allah haar belonen.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN