Waarschuwing tegen het uit de Islam treden

God, de Almachtige, heeft ons veel gunsten gegeven. Het zijn er zoveel dat ze ontelbaar voor ons zijn. 

Sommige van deze gunsten zijn zichtbaar en anderen zijn onzichtbaar. De grootste zegen en gunst die een persoon kan hebben, is de gunst van het geloof.

Allah heeft ons opgedragen om de gunst van het geloof tot onze dood te beschermen. Want wij zullen niet voor eeuwig in dit leven blijven, dus deze wereld is niet onze uiteindelijke bestemming. Onze uiteindelijke bestemming is het Hiernamaals. In het Hiernamaals krijgen de mensen de beloning of de straf die ze verdiend hebben en zij zullen niet onrechtvaardig behandeld worden.

Degene die God in dit leven gehoorzaamt, zal een winnaar zijn en een gelukkige in het Hiernamaals. Maar degene die ongelovig is, zal een verliezer zijn en heeft zichzelf vernietigd.

Het is belangrijk om te weten dat er geloofsovertuigingen, handelingen en uitspraken zijn die in strijd zijn met de twee Geloofsgetuigenissen van de Islam. Wanneer een Moslim één van deze drie zaken doet, wordt hij gelijk een afvallige, dus dan is hij geen moslim meer. Moge Allah ons daartegen beschermen.

Iedere Moslim wordt opgedragen om zijn geloof in de Islam te behouden door zichzelf te beschermen tegen de afvalligheid. Als een Moslim blasfemie begaat, dan spreken we over afvalligheid, want die persoon maakt zijn geloof ongeldig en wordt daarmee een ongelovige. Dus vanaf het moment dat een Moslim afvalligheid begaat, is hij direct geen moslim meer.

De Moslim geleerden hebben de afvalligheid in drie categorieën onderverdeeld: afvalligheid in het geloof, daden van afvalligheid en uitspraken van afvalligheid. Er zijn ook Koranverzen die verwijzen naar deze drie categorieën van afvalligheid.


Afvalligheid in uitspraken:

De eerste Aya (Koranvers) verwijst naar de categorie van afvalligheid in uitspraken. Allah zei in de Koran in Soerat Et-Tauwbah Aya 74:

﴿ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِمْ ﴾

Wat betekent: [Zij zwoeren bij Allah dat ze het niet hebben gezegd, maar in werkelijkheid spraken zij woorden van ongeloof uit en zijn zij ongelovig geworden nadat zij Moslims waren.] Uit deze Aya is het duidelijk te begrijpen dat er uitspraken van afvalligheid zijn die met de tong worden uitgesproken.

Voorbeelden van uitspraken van afvalligheid:

* Het vervloeken of het uitschelden van God.

* Het uitschelden van één van de Profeten. Zoals bijvoorbeeld Profeet Jezus, Profeet Mozes of Profeet Moehammed, moge Allah hun eer en rang verhogen.

* Het uitschelden van één van de Engelen. Zoals bijvoorbeeld de Engel Azraël (Arabisch: ^Azraa'iel, عزرائيل), de Engel van de dood.

* Het spotten met de Voorgeschreven Religieuze Handelingen. Hieronder vallen onder andere de oproep tot het Gebed, het Gebed, het Vasten, de Hadj, en de Zakat. Als een Moslim deze of soortgelijke zaken bespot of kleineert, dan wordt hij een afvallige. Zelfs als hij het voor de grap of uit boosheid bespot of gekleineerd heeft.

Iedere persoon moet zijn tong beschermen tegen kwade uitspraken. Iedereen moet voorzichtig zijn en zijn uiterste best doen om dit soort dingen te vermijden. Het is voor iedereen beter om geen dingen te zeggen die niet goed zijn. Want door teveel te praten, kan de persoon uitspraken doen waarvoor God het ons heeft opgedragen om deze te vermijden. Het komt vaak voor dat mensen door bepaalde uitspraken grote fouten maken, waardoor ze gestraft zullen worden in de Hel. Sommige uitspraken met de tong kunnen een vernietigend effect hebben voor iemand. De tong is slechts een klein orgaan, maar daarmee kan de persoon soms een zwaar onrecht plegen. Want in de Hadieth die overgeleverd is door at-Tabaraniey zei de Profeet, moge Allah zijn eer en rang verhogen:

"أَكْثَرُ خَطَايَا ابْنِ ءَادَمَ مِنْ لِسَانِهِ"

Wat betekent: “De meeste zonden die de kinderen van Adam begaan, worden verricht met hun tong”.

Hieruit weten we dat veel uitspraken met de tong zeer slechte gevolgen kunnen hebben. Dus men moet de tong beschermen tegen alles wat Allah verboden heeft, want anders zal men in zeer ernstige omstandigheden terechtkomen, moge Allah ons hiertegen beschermen. 

Aangezien het praten heel makkelijk is, hebben veel mensen de neiging om veel te praten. Dus daardoor zeggen mensen vaak maar alles wat ze willen zonder erover na te denken. Ze denken er niet over na wat de gevolgen kunnen zijn van wat ze zeggen. Ze vragen zich dan niet af: wat zal mij in het Hiernamaals of in dit leven overkomen door wat ik nu zal zeggen? Wij vragen Allah om ons te beschermen en dat we veilig blijven en geen fouten maken.


Afvalligheid van geloofsovertuigingen:

De tweede categorie van afvalligheid is afvalligheid in het geloof en dit vindt in het hart plaats. Allah zei in de Koran in Soerat El-Hoedjoeraat Aya 15:

﴿ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ ءامَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا ﴾

Wat betekent: [De gelovigen zijn degenen die geloven in Allah, en in Zijn Boodschapper en die aan dit geloof niet twijfelen.] Uit deze Aya is het duidelijk te begrijpen dat er geloofsovertuigingen zijn die tot de afvalligheid behoren en die in het hart plaatsvinden. Want twijfelen vindt in het hart plaats.

Voorbeelden van geloofsovertuigingen van afvalligheid:

* Twijfels hebben over het Bestaan van God, Allah.

* Het geloven dat Allah op Zijn schepsels lijkt. Zoals bijvoorbeeld het geloven dat Allah in een richting is of op een plaats.

* Het geloven dat Allah een licht is.

* Het geloven dat Allah op de Troon zit.

* Het geloven dat Allah een ziel is.

* Het ontkennen van de Herrijzenis of de Verzameling of de Dag des Oordeels of het Paradijs of de Hel of de bestraffing in het graf.

* Het twijfelen over of de Islam het ware geloof is.

* Het geloven dat één van de Profeten iets heeft verkondigd wat in strijd is met de Islam, moge Allah ons hiertegen beschermen.


Daden van afvalligheid:

De derde categorie van afvalligheid is de afvalligheid in daden. Hieronder vallen de daden die uitgevoerd worden met de verschillende lichaamsdelen waardoor iemand een afvallige wordt. Allah zei in de Koran in Soerat Fossilet Aya 37:

﴿ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَهُنَّ ﴾

Wat betekent: [Kniel niet neer voor de zon of de maan, maar kniel neer voor Allah, Degene Die de zon en de maan geschapen heeft.] Uit deze Aya is het duidelijk te begrijpen dat er daden van afvalligheid zijn die door verschillende lichaamsdelen plaatsvinden.

Voorbeelden van daden van afvalligheid:

* Het neerknielen voor een afgod, de zon, de maan, een steen of voor een ander mens met de intentie om die andere persoon te aanbidden.

* Om de Koran bewust bij het afval te gooien, is ook een daad van afvalligheid. En dit is zelfs het geval als die persoon die dit deed, beweert dat hij dit niet deed met de intentie om de Koran te kleineren of te vernederen. En dit is zo, omdat de daad zelf al kleinerend en vernederend is.

* Het schrijven van de Aya’s (Koranverzen) met urine.

* Het staan op het boek van de Koran of op papieren waarop Islamitische informatie staat, als men weet wat hetgeen is waar men op gaat staan.

De Moslim geleerden hebben deze drie categorieën van afvalligheid in hun boeken vermeld.


Het berouw van afvalligheid:

Als een Moslim een afvallige wordt of afvalligheid begaat, dan is hij geen moslim meer. Het is een verplichting voor deze persoon om onmiddellijk terug te keren naar de Islam. Het terugkeren naar de Islam gebeurt door te stoppen met de desbetreffende soort van afvalligheid en zich daarvan te ontdoen door te geloven in de twee Islamitische Geloofsgetuigenissen en deze uit te spreken. De twee Islamitische Geloofsgetuigenissen zijn: Er is geen andere God dan Allah en Moehammed is de Boodschapper van Allah. Als men zich ontdoet van de godslastering, dan wordt men weer Moslim. Men kan ook andere woorden gebruiken voor de Geloofsgetuigenissen, mits die dezelfde betekenis hebben.

Het terugkeren naar de Islam gebeurt niet door het zeggen van ‘O Allah, vergeef mij’ of ‘Asteghfiroel-laah’ (Arabisch: أستغفر الله). Nee, terugkeren naar de Islam kan alleen door het uitspreken van de twee Islamitische Geloofsgetuigenissen.

Het bekeren tot de Islam gebeurt ook door te geloven in de twee Islamitische Geloofsgetuigenissen en deze uit te spreken.

Het is zeer belangrijk voor ons om onszelf te beschermen tegen alle drie categorieën van afvalligheid. Want degene die als ongelovige of afvallige sterft, zal zijn grote ondergang tegemoet gaan, en zal voor eeuwig in de Hel verblijven. Voor wat betreft degene die voor zijn dood terugkeert naar de Islam en daarna stierf: deze persoon is gered van het eeuwige verblijf in de Hel. En uiteindelijk zal deze persoon voor eeuwig in het Paradijs verblijven.

Wij moeten dus oppassen met wat we zeggen. Wij moeten oppassen voor het geloven in verkeerde geloofsovertuigingen. Dat is van groot belang. Wij moeten voorkomen dat we een uitspraak of een daad doen of iets geloven wat in strijd is met de Islam.


Hoe jezelf te beschermen tegen afvalligheid:

Wij moeten ons beschermen tegen het plegen van afvalligheid. De manier om jezelf te beschermen tegen afvalligheid is om over de Islamitische Godsdienst te leren. Als je over de Islam leert, dan weet je wat verboden is om te zeggen en wat verboden is om te doen. Dus doordat je de essentiële zaken van het geloof leert, bescherm je jezelf tegen de afvalligheid. Want door deze kennis voorkom je dat je afvalligheid begaat en daardoor kun je ervoor zorgen dat je tot je dood standvastig in de juiste Islamitische geloofsovertuigingen blijft geloven. Dit is de enige manier waarop je na de dood in het Paradijs terecht komt en daar eeuwig zult verblijven.

Dit is de manier om je tong, je hart en je lichaamsdelen te beschermen tegen afvalligheid. Dus zorg ervoor dat je deze kennis van een betrouwbare bevoegde geleerde krijgt.

Wij vragen Allah om ons tot onze dood standvastig in de juiste Islamitische geloofsovertuigingen te laten blijven geloven.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN