De beschrijving van het Paradijs
Ik begin met de naam van Allah. Degene Die veel genade geeft in ons dagelijks leven aan de gelovigen en de ongelovigen. Degene Die veel genade geeft in het Hiernamaals alleen aan de gelovigen.
Wij danken Allah, de Heer en Schepper der werelden en aarden, en prijzen Hem voor al Zijn weldaden die Hij ons heeft gegeven.
Wij vragen Allah om de eer en de rang van onze Profeet Moehammed te verhogen.
O Allah, geef ons de kennis die voor ons gunstig is, begunstig ons met de kennis die U ons heeft gegeven en vergroot onze kennis.
Allah zei in de Koran in Soerat El-Qa-ssass (Arabisch: سورة القصص) Ayah 83:
﴿تِلْكَ الدَّارُ الأخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الأرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ﴾
Wat betekent: [Allah schenkt de allerhoogste status in het Paradijs aan degenen die alle verplichtingen verrichtten en alle zonden vermeden. Degenen die bij de mensen op de aarde geen onrechtvaardigheid en geen agressie pleegden en die geen zonden begingen. Het prijzenswaardige goede einde met de hoge status zal voor degenen zijn die alle verplichtingen verrichtten en alle zonden vermeden.]
Allah zei in de Koran in Soerat El-Maa-ie-dah (Arabisch: سورة المائدة) Ayah 2:
﴿وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ﴾
Wat betekent: [Jullie gelovigen moeten elkaar helpen om de verplichtingen te verrichten en de zonden te vermijden. En de verplichtingen te bevelen en het ongeoorloofde te verbieden. En jullie moeten elkaar niet helpen om zonden te begaan en het ongeoorloofde te doen. En ook niet om onrechtvaardigheid en agressie bij mensen te plegen].
Vervolgens:
Er zijn mensen uit Jemen naar de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, gekomen en ze zeiden: "Oh Boodschapper van Allah, wij zijn gekomen om meer te leren over ons geloof en om u te vragen over het begin van de schepping". De Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, beantwoordde hun en begunstigde hun met wat belangrijker is voor hun om te weten dan waar ze over gevraagd hebben.
De Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei:
قَالَ رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((كَانَ الله وَلَم يَكُنْ شَىءٌ غَيْرُهُ وكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الماءِ، وكَتبَ فِي الذِّكْرِ كُلَّ شَىءٍ، ثُمَّ خَلَقَ السمٰواتِ والأَرْضَ)) رَوَاهُ البُخَارِيُّ.
Wat betekent: "Allaah bestond eeuwig zonder een begin en er bestond niets anders dan Hij. Allah schiep het water en schiep de Troon (El-^Arsj العرش) op het water. Allah schiep de Pen (El-Qalem القلم) en het Beschermde Bord (of de Bewaarde Tafel) (El-Lauwh El-Mahfoedz اللوح المحفوظ). En gaf een bevel aan de Pen om alle voorbestemmingen op het Beschermde Bord te schrijven. Daarna schiep Hij de hemelen en de aarde". Deze Hadieth (Arabisch: حديث) is overgeleverd door El-Boegariej (Arabisch: البخاري).
De Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, beantwoordde deze vraag met dat het bestaan van Allah geen begin heeft. Dat wil zeggen dat Hij Eeuwig is en geen begin heeft. En Hij is de Enige Die Eeuwig is en Die geen begin heeft en niemand anders dan Hij. Met andere woorden Allah bestond eeuwig zonder begin en er bestond niets anders dan Hij. Allah is de Schepper van alles en Hij heeft alles geschapen. Dat wil zeggen dat Allah alles uit het niet bestaan tot het bestaan heeft laten komen.
Wat de Profeet zei: wat betekent: "Allah bestond eeuwig zonder begin" betekent dat het bestaan van Allah geen begin heeft. En wat de Profeet zei: wat betekent: "en er bestond niets anders dan Hij" betekent dat Hij de Enige is Die geen begin heeft en niemand anders dan Hij. Er was in de eeuwigheid geen water, geen lucht/wind, geen licht, geen plaats geen duisternis, geen nacht en geen dag. En wat de Profeet zei: wat betekent: "Allah schiep het water en schiep de Troon op het water". Dat wil zeggen dat de Troon (Arabisch: El-^Arsj, العرش) later bestond op het water. Dat wil zeggen dat het water voor de Troon werd geschapen en daarna werd de Troon geschapen. En door het bestaan van het water bestond de tijd en de plaats. Maar voor dit was er geen tijd en geen plaats.
Hieruit weet men dat het water en de Troon de eerste schepsels zijn die Allah heeft geschapen, van de dingen die tastbaar zijn. Maar van de dingen die ontastbaar zijn, zijn er de tijd en de plaats. Die ontstonden door het bestaan van het water. De Troon is een groot bed dat vier poten heeft. Het is niet zoals onze bedden en er zijn vier Engelen die het dragen. Dus het water is de oorsprong van de anderen, maar het is geschapen zonder oorsprong. Dus het begin van de wereld is onstoffelijk. Het bestaan van de wereld uit het niets en dat het onstoffelijk is, is verstandelijk wel mogelijk. Allah heeft de Troon geschapen als een indicatie van Zijn Macht en heeft het niet als een plaats genomen voor Zichzelf. De Troon is het allergrootste schepsel dat Allah heeft geschapen. Allah Qahir (Arabisch: قاهِر) de Troon . De betekenis van dat Allah Qa-ha-ra El-^Arsj (Arabisch: قهر العرش) dat de Troon is onder de beschikking van Allah en dat Allah de Macht over de Troon heeft. Hij heeft de Troon geschapen en Hij is Degene Die het beschermt. Allah beschermt het bestaan van de Troon. Zonder de bescherming van Allah voor de Troon zal die dan uit de lucht naar beneden vallen en zal die neerstorten. Allah is Degene Die de Troon heeft laten ontstaan. Hij is Degene Die hem beschermt en Hij is Degene Die hem hoog heeft gehouden en hem beschermd heeft tegen het neerstorten. Dat is de betekenis van Qa-ha-ra El-^Arsj. Allah Degene Die op niets lijkt beschikt over de hele wereld. Allah is Degene Die de zon, de maan en de sterren beschermt en hoog houdt. Allah is Degene Die het systeem van het zonnestelsel beschermt zoals het werkt. Zonder de bescherming van Allah voor het systeem van het zonnestelsel zoals het werkt, zullen die dan uit de lucht naar beneden vallen en door elkaar gebroken worden. En daardoor zal het gehele wereldstelsel ontwricht worden.
Dit is het geloof van Ahloessoennah de oprechte Moslims. Degene die met dit geloof overlijdt, zal naar het Paradijs gaan. Allah heeft het Paradijs voorbereid voor degenen die in Allah en in Zijn Boodschapper geloven. Het Paradijs is de plaats van de vrede en de plaats van het genot.
Degene die naar het Paradijs gaat, is degene die Moslim is, zich aan de islam houdt en de blasfemie vermijdt.
De Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, heeft gezegd:
قال صلى الله عليه وسلم فيما رواه البيهقي: ((إنَّ اللهَ لَمَّا خَلَقَ الجَنَّةَ قالَ لَها تَكَلَمي فَقالَتْ قَدْ أَفَلَحَ المُؤمِنُون)).
Wat betekent: "Toen Allah het Paradijs schiep, zei Hij tegen haar: spreek. Ze zei: de Gelovigen zijn geslaagd en hebben gewonnen door hun geloof in Allah en Zijn Boodschapper. En ook doordat ze zich aan hun geloof hebben gehouden tot hun dood". Deze Hadieth (Arabisch: حديث) is overgeleverd door El-Beijhaqiej (Arabisch: البيهقي).
Degene die gelovig is, is degene die naar het Paradijs gaat.
Het Paradijs is waarachtig, dus het is verplicht om in het Paradijs te geloven en dat het nu geschapen is. Zoals het bevestigd is in de Koran en in de Profetische Overleveringen (Arabisch: Ahadieth, احاديث) die de graad van Sahieh (Arabisch: صحيح) hebben. Het Paradijs is boven de zevende Hemel, het sluit er niet aan. Het plafond van het Paradijs is de Troon. De bewoners ervan lijken qua lengte en breedte op hun vader Adam. Ze zijn 60 dhiraa^ (Arabisch: ذراع) lang, 7 dhiraa^ breed en ze zien er mooi uit. 60 dhiraa^ is ongeveer 27.9 m en 7 dhiraa^ is ongeveer 3.25 m. Ze hebben geen baarden en geen snorren, ze zijn 33 jaar oud. Ze verblijven er voor eeuwig in en ze komen er nooit meer uit. Het is bevestigd in de Profetische Overlevering dat de bewoners van het Paradijs de gelijkenis hebben van hun vader Adam. 60 dhiraa^ lang en 7 dhiraa^ breed.
Het Paradijs is waarachtig, betekent dat het bevestigd is dat het nu bestaat en dat het nu geschapen is. Het paradijs heeft acht deuren. Een van die deuren is Er-Reijjaan (Arabisch: الريان) genoemd. Via deze deur gaan de Moslims die gevast hebben het Paradijs in. Het Paradijs is boven de zevende hemel, ze scheiden elkaar door een grote afstand. Het Paradijs heeft een zelfstandig grondvlak en het plafond is de Troon. Zoals de Boodschapper van Allah het verteld heeft in zijn overlevering Hadieth (Arabisch: حديث), die overgeleverd is door El-Boegariej (Arabisch: البخاري). Hij zei:
قال رسولُ الله صلى الله عليه وسلم: ((إذا سألتُم الله الجنَّة فسلوهُ الفردوس فإنَّهُ أوسط الجنّةِ وأعلى الجنة وفوقه عرشُ الرَّحمٰن)). رواهُ البخاريّ.
Wat betekent: "Als jullie Allah vragen om het Paradijs te geven, vraag Hem dan de hoogste plaats in het Paradijs aan jullie te geven en dat is El-Firdauws. Want het is in het midden van het Paradijs en is de hoogste plaats in het Paradijs. En bovenaan is de Troon".
De bewoners van het Paradijs hebben de gelijkenis van hun vader Adam. 60 dhiraa^ lang en 7 dhiraa^ breed. Ze hebben mooie gezichten. Dus als een Moslim in dit leven een lelijk gezicht heeft, dan verdwijnt de lelijkheid bij hem. Allah geeft hem de schoonheid die hetzelfde is als de schoonheid die de Profeet Jozef (Arabisch: Yoesoef, يوسف) had. Allah laat hem lijken op Profeet Jozef in zijn schoonheid. En degene die kort is, zal dan niet meer kort zijn. Allah geeft ieder van hun een onderscheidend teken waarmee de ene door de ander wordt herkend. Dus daarmee wordt de persoon herkend wie hij is. Zelfs als iemand hem opzoekt die hem op de aarde kende, op dat moment herkent hij hem. Dus de bewoners van het Paradijs bezoeken elkaar. Hun bezoek bij elkaar gebeurt doordat het ene bed van diegene vliegt totdat het voor het bed van de andere landt die hij wil bezoeken. Dan zitten ze tegenover elkaar. Want het is daar heel makkelijk als men ergens naartoe wil om met het bed waar men op zit te gaan. Zodra dat de mens zijn vriend mist die hij wil zien, vliegt zijn bed met hem mee door de Macht van Allah en landt hij voor het bed van die persoon en dan zitten ze en praten ze met elkaar. Daarna wanneer hij terug naar zijn eigen huis wil, vliegt zijn bed terug. En dat is de betekenis van de Ayah (Arabisch: ءاية) in de Koran, Soerat El-Hi-djir (Arabisch: سورة الحِجر) Ayah 47, waarin staat:
﴿عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ﴾
Wat betekent: [Ieder van hen zal op zijn eigen bed zijn. Dus ze ontmoeten elkaar terwijl ieder van hen op zijn eigen bed is. Want voor ieder van hen is er een bed die met hen mee vliegt].
Maar wat betreft de Ayah 13 in Soerat El-Ghaa-sjiejah (Arabisch: سورة الغاشية), Allah zei:
﴿فِيهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ﴾
Wat betekent: [Er zijn in het Paradijs verhoogde bedden in de lucht]. De bedden zijn in de lucht verhoogd, zodat als de Moslim erop zit hij alles kan zien wat Allah hem van genot heeft gegeven. Ibnoe ^Abbaas (Arabisch: ابن عباس) heeft gezegd:
قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: "هِيَ سُرُرٌ أَلْوَاحُهَا مِنْ ذَهَبٍ مُكَلَّلَةٌ بِالزَّبَرْجَدِ وَالدُّرِ وَالْيَاقُوتِ مُرْتَفِعَةٌ ما لم يجئ أهلهَا، فإذا أرادَ أن يجلسَ عليها أصحابُهَا تواضَعَت لهم حتّى يجلسوا عليها، ثم ترتفِعُ إلى موضِعِهَا، وأحيانًا يركبونَ خيولا من ياقوتٍ لها أجنحةٌ من ذهبٍ تطيرُ بهم".
Wat betekent: "Het zijn bedden met bedplaten van goud. Bekroond met aquamarijn, parels en robijnen. Die in de lucht zijn verhoogd, zolang de eigenaars ervan niet daarbij zijn. Zodra dat de eigenaars erop willen zitten, gaan ze onderdanig naar hun toe zodat ze erop kunnen zitten. Dan gaat die omhoog terug naar zijn eigen stand. En soms klimmen ze op paarden die van robijnen zijn en die vleugels van goud hebben waarmee ze vliegen".
De bewoners van het Paradijs hebben geen baarden en geen snorren en zijn allen 33 jaar oud. Er groeien geen haren bij hun op de kin en op de wangen. Er zijn ook geen haren op hun armen, geen haren op hun buik en ook niet op hun onderbenen. Ze hebben alleen hoofdhaar en wenkbrauwen. Hun eten en drinken wordt niet tot ontlasting en urine verteerd. Maar dat wordt uit hun lichaam als zweet afgegeven die naar muskus ruikt. En het is niet zoals het zweten op de aarde of in dit leven. Het zweten op de aarde of in dit leven veroorzaakt viezigheid en luizen.
De Imam Moeslim (Arabisch: مسلم) heeft overgeleverd dat Aboe Hoerajrah (Arabisch: ابو هريرة) heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei:
روى مسلمٌ من حديثِ أبي هريرة أنَّ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم قال: ((إذا دخل أهل الجنة الجنة نادى مُنادٍ: إنَّ لكم أن تَحيوا فلا تموتوا أبدًا، وإنَّ لكم أَنْ تَصِحُّوا فلا تَسقموا أَبدًا، وإنَّ لكم أنْ تَشِبُّوا فلا تَهرموا أبدًا، وإنَّ لكم أنْ تنعموا فلا تَبأسوا أبدًا)).
Wat betekent: [Als de bewoners van het Paradijs er binnengaan, dan roept iemand: Jullie zullen voor eeuwig leven en nooit doodgaan. Jullie zullen voor eeuwig gezond zijn en nooit ziek worden. Jullie zullen voor eeuwig jong zijn en nooit oud worden. En jullie zullen voor eeuwig genieten en nooit ongelukkig zijn]. Bovendien de allerlaatste persoon van de Moslims die het Paradijs ingaat, heeft net zo veel als de aarde en tien keer dubbel dan dat. Er is hierover ook een bevestigde Profetische Overlevering, Hadieth, die door El-Boegariej (Arabisch: البخاري) en anderen overgeleverd is.
Allah heeft in het Paradijs El-Wildaan El-Moegalleddoen (Arabisch: الوِلدان المخلدون) geschapen. De persoon in het Paradijs die de laagste status in het Paradijs heeft, heeft 10000 tienduizend Wildaan Moegalleddoen die hem dienen. Ieder van hun draagt in de ene hand een dienblad van goud en in de andere hand een dienblad van zilver. Allah zei in de Koran in Soerat Ez-Zug-rof (Arabisch: سورة الزُخرف) Ayah 71:
﴿يُطَافُ عَلَيْهِمْ بِصِحَافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ﴾
Wat betekent: [In het Paradijs worden er voor de bewoners dienbladen van goud en bekers rondgedeeld]. Bekers is het meervoud van beker en dat is een ronde beker zonder oor. Allah zei ook in de Koran in Soerat At-Toer (Arabisch: سورة الطور) Ayah 24:
﴿وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ﴾
Wat betekent: [En bij hun gaan er dienaars rond die hun bedienen, hun schoonheid is als een goedbewaarde parel]. Een goedbewaarde parel betekent de parel die nog niet met de handen aangeraakt is. Deze dienaars zijn El-Wildaan El-Moegalleddoen. El-Wildaan El-Moegalleddoen zijn schepsels van Allah die Hij heeft geschapen. Ze zijn geen mensen, geen djinn en geen Engelen.
De Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei als een beschrijving van het Paradijs:
وقَالَ رسُولُ الله صلى الله عليه وسلم في وَصْفِها: ((هِيَ ورَبّ الكَعْبةِ نُورٌ يتَلأْلأُ ورَيْحَانَةٌ تَهتَزُّ، وقَصرٌ مَشِيدٌ ونَهرٌ مُطَّرِدٌ، وفَاكهةٌ كثيرةٌ نَضِيجَةٌ، وزَوجةٌ حَسناءُ جَميلةٌ، وحُلَلٌ كثيرةٌ في مُقَامٍ أبَديّ في حُبْرَةٍ ونَضْرَةٍ)). رواهُ ابنُ حبانَ.
Wat betekent: "Ik zweer bij Allah de God van de Ka^bah dat het Paradijs schitterend en glanzend licht bevat, aangename geurige planten, hoge kastelen, stromende rivieren, rijp fruit, een mooie echtgenote en speciale kleding. De bewoners van het Paradijs zullen mooie gezichten hebben. Zij zullen omgeven worden door eindeloze gelukzaligheid". Deze Hadieth is overgeleverd door Ibnoe Hibbaan (Arabisch: ابن حِبان).
Aan het begin van deze Hadieth zei de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, tegen zijn Metgezellen:
((هل مُشمّرٌ للجنّةِ، فإنَّ الجنّةَ لا خَطَرَ لها))
Wat betekent: "Is er iemand die hard wil streven naar het winnen van het Paradijs? Het Paradijs heeft geen gelijkenis". De Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, zei, wat betekent: Ik zweer bij Allah de God van de Ka^bah dat het Paradijs schitterend en glanzend licht bevat. Dat wil zeggen ik zweer bij Allah de God van de Ka^bah dat er in het Paradijs schitterend en glanzend licht is. Dus het Paradijs heeft geen zon en maan nodig. Er is geen duisternis in het Paradijs, zoals op de aarde in dit leven. Maar de dag en de avond worden herkend door een teken dat Allah hiervoor heeft vastgesteld. De Boodschapper van Allah beschreef een van de vrouwen van het Paradijs dat als ze naar de aarde zou kijken, zou ze het gebied tussen het oosten en het westen verlichten met licht. Als maar één vrouw zoveel licht zal geven, hoe zou dan daar in het Paradijs duisternis zijn?!!! En als de bewoners van het Paradijs dezelfde kracht van gezichtsvermogen als die van op de aarde in het Paradijs zouden hebben, dan zullen ze blind worden door het geweldige licht van het Paradijs. Maar Allah geeft hun kracht van gezichtsvermogen die vermeerderd en vermenigvuldigd is, tot een bepaalde grens waarvan Allah de Enige is Die het weet. Allah heeft de kracht in hun gezichtsvermogen gegeven, zodat ze de afstand van duizend jaar kunnen zien alsof het een handpalm is. Ze kunnen het heel duidelijk zien zonder verwarring of onduidelijkheid.
De Profeet beschreef het Paradijs met "aangename geurige planten". Dat betekent dat het Paradijs veel planten en vruchten bevat die mooi om te zien zijn. Er zijn geen bepaalde seizoenen voor de vruchten. Maar je vind altijd wat je lust en waar je zin in hebt. Allah zei in de Koran in Soerat El-Waa-qi-^ah (Arabisch: سورة الواقعة) Ayah 33:
﴿لَا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ﴾
Wat betekent: [Het fruit in het Paradijs is niet voor bepaalde tijden onverkrijgbaar. Het is altijd aanwezig en toegestaan en men hoeft er niet voor te betalen]. Dus als de gelovige zit of ligt en zin heeft in het eten van één van de bomen dan buigt de boom naar hem toe. Zodat hij ervan kan plukken wat hij wil en daarna gaat hij weer staan zoals hij stond. Terwijl dat Allah het fruit weer heeft laten groeien, op de plaats waar die geplukt is. Bovendien is de stam van elke boom in het Paradijs van goud. En als de bomen in het Paradijs bewegen dan komen er hele mooie en aangename geluiden uit. Imam El-Boegariej (Arabisch: البخاري) heeft overgeleverd dat er in het Paradijs een boom is die Toebaa (Arabisch: طوبى) wordt genoemd. De ruiter loopt onder zijn schaduw gedurende 100 honderd jaar en kan dan nog niet de grens ervan bereiken. Vanuit deze boom komen de kleren van de bewoners van het Paradijs die ze dragen. Hun kleren zijn of van dunne zijden stoffen of van dikke zijden stoffen. Hun wierookvaten (vat waarin wierook gebrand wordt) zijn met agarhout (Arabisch: El-^oed, العود) wierook gevuld. Agarhout heeft een unieke geur die aangenaam is. Hun haarkammen zijn van goud. De gesproken taal van de bewoners van het Paradijs is de Arabische taal. Ze doen Dhikir (Arabisch: ذِكر), Tesbieh (Arabisch: تسبيح) en ze reciteren de Koran. Wat betreft het bidden, hierover is geen overlevering. Dhikir betekent dat de Moslim een woord of korte zin langdurig herhaalt. Bijvoorbeeld Allah of Subhanal-laah (Arabisch: سبحان الله) zeggen. Tesbieh betekent dat de Moslim Subhanal-laah zegt en langdurig herhaalt.
In de genoemde Hadieth beschreef de Profeet het Paradijs met "hoge kastelen". Dat betekent dat er in het Paradijs hoge kastelen zijn die hoog in de lucht zijn. Het is bevestigd in de Profetische Overleveringen Ahadieth (Arabisch: احاديث) dat er in het Paradijs één tent van een holle parel voor de Moslim is. Die zestig mijl hoog is. In het Paradijs zijn er twee Paradijzen die zelf van goud zijn, hun tafelgerei en alles wat erin zit. Daar wonen bijvoorbeeld El-Awliejaa' (Arabisch: الأولياء). De Awliejaa' is het meervoud van Walliej (Arabisch: ولي). El-Walliej is een Moslim die alle verplichtingen verricht, de zonden vermijdt en meer Nawafil doet. Nawafil (Arabisch: نوافل) zijn Profetische aanbevelingen die niet verplicht zijn om te doen, men krijgt geen straf als hij het niet doet en krijgt er wel beloning voor als hij het wel doet. Daar zijn ook twee Paradijzen die van zilver zijn, hun tafelgerei en alles wat erin zit. Het is overgeleverd en bevestigd in de Profetische Overleveringen Ahadieth dat er in het Paradijs gebouwen zijn waarvan de ene bouwsteen van goud is en de andere bouwsteen van zilver. Het Paradijs is zoals de Profeet gezegd heeft, hij zei:
قالَ رسولُ الله صلى الله عليه وسلم: ((جنانٌ كثيرةٌ)). رواه البخاري.
Wat betekent: "Veel Paradijzen". Deze Hadieth is overgeleverd door El-Boegariej (Arabisch: البخاري). Er zijn in het Paradijs ook kamers waarvan binnenuit de buitenkant gezien kan worden en van buitenaf de binnenkant gezien kan worden.
De Profeet zei in de genoemde Hadieth: "stromende rivieren". Dat wil zeggen dat er in het Paradijs stromende rivieren zijn. Allah zei in de Koran in Soerat Moehammed (Arabisch: سورة محمد) Ayah 15:
﴿مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آَسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى﴾
Wat betekent: [In het Paradijs die de Moslims die geen partner aan Allah toeschrijven beloofd is, zijn er rivieren. Er zijn rivieren van water die zijn kleur, geur en smaak onveranderlijk is. Er zijn rivieren van melk die zijn smaak onveranderlijk is, niet zoals de melk op de aarde in dit leven die veranderlijk is. zoals dat de melk bedorven en zurig wordt enzovoort. En er zijn rivieren van heerlijke drank waar men niet dronken van wordt, geen hoofdpijn van krijgt en niet verstandeloos van wordt. En er zijn rivieren van honing die niet uit de buiken van de bijen met bijenwas gekomen zijn enzovoort]. De drank die in deze Ayah genoemd is, is een drank waar men niet dronken van wordt, geen hoofdpijn van krijgt en niet verstandeloos van wordt. En het is niet bitter van smaak, maar het heeft een hele lekkere smaak. En de honing die daar is, is anders dan de honing die van de bijen komt.
En wat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, in de Hadieth zei, wat betekent: "rijp fruit" betekent dat er in het Paradijs alle soorten fruit zijn die de mensen lusten. En alle soorten fruit die daar zijn, zijn allemaal rijp fruit. In het Paradijs zijn er ook vogels en schapen. Het is overgeleverd dat de Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, heeft gezegd:
قد وَرَدَ عن رسولِ الله صلى الله عليه وسلم أنّه قال: ((إنّك لتنظر إلى الطَّيرِ في الجنّةِ فتشتهيهِ فيخرّ بينَ يديكَ مشويًّا)).
Wat betekent: "Je zou naar een vogel kijken in het Paradijs en er zin in krijgen om te eten, dan zou die gebraden van boven naar je handen komen". Nadat de Moslim het heeft opgegeten, brengt Allah hem weer terug zoals hij was en dan vliegt hij weer.
De Profeet zei in de genoemde Hadieth, wat betekent: "een mooie echtgenote". Het is overgeleverd in de Hadieth door El-Boegariej en Moeslim:
وَرَدَ في الحديثِ الذي رواهُ البخاريُّ ومسلمٌ: ((لكلّ امرئ منهم زوجتانِ من الحورِ العينِ)).
Wat betekent: "In het Paradijs is er voor iedere man van hun, twee echtgenotes van El-Hoer El-^ien". Deze Hadieth is bevestigd door El-Boegariej en Moeslim. Het is bevestigd in de Profetische Overlevering Hadieth dat de vrouwen in het Paradijs hoofddoeken dragen. Deze hoofddoeken die de vrouwen in het Paradijs dragen, zijn beter dan dit leven en wat erin zit. Omdat het genot in dit leven zal verdwijnen maar het zal voor eeuwig blijven in het Hiernamaals. En zij dragen deze hoofddoeken om mooier te worden. De status van de Moslimvrouw die alle verplichtingen doet en de zonden vermijdt, is hoger bij Allah dan El-Hoer El-^ien (Arabisch: الحور العين).
El-Hoer El-^ien zijn vrouwen die bewoners van het Paradijs zijn, die anders zijn dan de mensen. Zij zijn geschapen zonder dat ze van een vader en een moeder geboren zijn. En dat is ter ere van de Moslim.
In het Paradijs zijn er geen ongehuwde mannen of ongehuwde vrouwen, maar ze zijn allemaal getrouwd. De Boodschapper van Allah, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, heeft gezegd:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((ما في الجنَّةِ أعزَب)). رواه مسلم.
Wat betekent: "Er is geen ongehuwde in het Paradijs". Deze Hadieth is overgeleverd door Moeslim.
En wat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, in de genoemde Hadieth zei: "Zij zullen omgeven worden door eindeloze gelukzaligheid". Dat wil zeggen in een lang leven die geen einde heeft.
En wat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, in de genoemde Hadieth zei: "fie habrah (Arabisch: في حبرة)". Dat wil zeggen dat ze altijd gelukkig zijn.
En wat de Profeet, ﷺ moge Allah zijn rang en eer verhogen, in de genoemde Hadieth zei: "De bewoners van het Paradijs zullen mooie gezichten hebben". Dat wil zeggen dat ze mooie gezichten hebben en ze zien er niet depressief uit.
Aan het eind van deze Hadieth zeiden de Metgezellen tegen de Boodschapper van Allah: "O Boodschapper van Allah wij streven hiernaar". Hij zei tegen hun: "Zeggen jullie als Allah het wil". De Boodschapper van Allah zei dat om hun te leren dat ze in al hun zaken zich aan Allah moeten overgeven. Degene die voor het Hiernamaals hard werkt, wordt gelukgewenst. Want het genot in dit leven in vergelijking met het genot in het Hiernamaals is als niets.