De Profeten en de Boodschappers

Alle lof behoort toe aan Allah, de Heer van de werelden. Van Hem ontvangen wij de gunsten en Hij heeft de Perfecte Eigenschappen. Moge Allah de rang en de eer van onze Meester Moehammed en van zijn Moslim Familie en Metgezellen verhogen en zijn gemeenschap beschermen tegen datgene wat hij voor hen vreesde.

Ik getuig dat er geen andere God is dan Allah, Degene Die geen partner of deelgenoot in de Goddelijkheid heeft en Die op niets lijkt. En ik getuig dat de Profeet Moehammed een Dienaar en Boodschapper van Allah is. Hij verkondigde de Boodschap en waarschuwde zijn gemeenschap, moge Allah hem meer belonen dan welke Profeet dan ook.

Dienaren van Allah, Ik herinner mezelf en jullie eraan om Allah te vrezen. Hij is de Enige God, Degene Die niet op Zijn schepsels lijkt en Degene Die de aanbidding beslist verdient.

Allah zei:

﴿ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴾

Allahoe Tabaraka wa Ta^alaa Openbaarde deze woorden in de Edele Koran en het staat in Soerat En-Nehl, Aya 18. Deze woorden betekenen het volgende: [Als je de gunsten van Allah probeert te tellen, zal je dit nooit kunnen doen. Allah is zeker vaak Vergevingsgezind en Genadig.]

Allah eerde de mensheid en schonk hun vanuit Zijn Genade zoveel gunsten dat ze niet te tellen zijn. Hij schiep de mensen in de mooiste vorm, zorgde ervoor dat ze rechtop konden staan en dat hun lichaam in de juiste verhoudingen was. Hij eerde ze verder door ze een brein te geven en onderscheidde ze van andere scheppingen. Hij schiep de mensheid, zodat ze hun Schepper, Zijn Eigenschappen en Zijn schepping zouden erkennen. Hij schiep de mensen, zodat zij zouden geloven dat Allah hen tot bestaan ​​heeft gebracht.

Want Allah is Degene Die alles heeft geschapen. Hij is de Enige God, en heeft geen deelgenoten in de Goddelijkheid. Hij bestond Eeuwig, dus zonder een begin, en Zijn Bestaan is Oneindig, wat inhoudt dat het geen eind heeft. Allah is Levend, Almachtig en Alwetend. Hij heeft de Eigenschap van de Wil, het Horen, het Zien en de Spraak, zonder dat deze Eigenschappen vergelijkbaar zijn met iets.

Dus de mensheid zou de verantwoordelijkheid die hun Heer aan hen heeft gegeven moeten nemen. De mensen zouden Allah moeten aanbidden en Hem dankbaar moeten zijn voor Zijn gunsten. Want Hij is Degene Die hen in deze wereld heeft laten bestaan.

Deze wereld is vol met verleiding en met rampspoed. De mensen worden getest als satan hen opwacht om hen van het rechte pad af te brengen. De duivel heeft het doel om de Gelovigen op een dwaalspoor te brengen en ze weg te lokken van het ware Geloof. Hij gebruikt een hele verzameling trucs tegen de Gelovigen. De duivel probeert verwarring en verlangens in hun harten te brengen, en zal doorgaan totdat hij hun harten heeft besmet met zieke verlangens. Hij probeert om hen zover te krijgen dat zij zich afkeren van hun God. De duivel leidt schepselen van Allah, de Verhevene in status, af met wereldse zaken. Met de versieringen van deze wereld en haar lustobjecten.

Broeders in de Islam, het beschermen van de harten tegen die ziekelijke verlangens die de duivel in de harten probeert te krijgen, vind plaats door de Leiding van de Alwetende Schepper. Er is geen manier om veilig te zijn en bescherming te hebben als men niet op het pad van de Profeten is, moge Allah hun eer en rang verhogen. Dus we moeten hun leiding volgen. Want het hart wordt gezond door het leren over onze Schepper, over Zijn Namen, Eigenschappen, en de regels van de Religie. Het hart wordt schoon als men daden doet die de goedkeuring van Allah hebben, en als men kiest voor de dingen die door Allah worden geaccepteerd. Bovendien moet men vermijden wat door God verboden is.

Het is onmogelijk om zelf te kunnen weten wat Allah accepteert en wat Hij verboden heeft. Daarom is het van belang dat wij deze kennis ontvangen van Boodschappers die het van Allah hebben overgebracht. Daarom is de behoefte van de schepselen aan Profeten en Boodschappers enorm groot. Het is dus een grote Genade van Allah dat Hij Boodschappers en Profeten heeft gestuurd. Want zij onthullen het pad dat leidt naar bescherming, veiligheid, gelukzaligheid en succes in deze wereld en in het Hiernamaals.

De Profeten zijn de beste van Gods schepselen. Allah koos hen uit en gaf hen de hoogste rang boven alle andere schepselen. De Profeten hebben de meeste kennis. Zij zijn degenen die Allah het meest vrezen en zij zijn de meest vrome mensen. Zij zijn ook de meest rechtvaardige, geduldige, standvastige, barmhartige en de beste mensen.

Allah schonk de Profeten het Profeetschap uit genade en vrijgevigheid. Het was niet door hun verdienste dat ze het Profeetschap verkregen. Want Allah schenkt Zijn genade aan de specifieke schepselen die Hij wil, zonder dat hij enige plicht heeft om dat te doen.

Allah beschermde de Profeten tegen alles wat niet zou passen bij de positie van het Profeetschap. Allah leidde hen naar de goedheid. Allah gaf hen nobele eigenschappen en beschermde hen tegen alle eigenschappen die de acceptatie van hun Boodschap afstoten. De Profeten zijn onze grootste rolmodellen. Allah zei in de Koran in Soerat El-Enbieyaa' Aya 73:

﴿ وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ ﴾

Wat betekent: [En Wij maakten hen tot leiders, die mensen leidden door Ons bevel. En Wij inspireerden hen om goede daden te doen, en om de Gebeden regelmatig te verrichten en de Zakat te geven. En zij aanbaden Ons.]

Broeders in het geloof, een Profeet is een man aan wie Allah openbaarde om de wetgeving van de voorgaande Boodschapper te volgen. Daarnaast is een Profeet ook verplicht om deze wetgeving of regels aan zijn volk over te brengen.

Een Boodschapper is een Profeet aan wie Allah bovendien een nieuwe wet heeft geopenbaard, en hij is bevolen om deze wet aan zijn volk te verkondigen. Dus elke Boodschapper is een Profeet, maar niet elke Profeet is een Boodschapper. Elke Profeet, of het nu een Boodschapper was of niet, werd bevolen om te verkondigen wat Allah aan hem geopenbaard had. Allah zei in de Koran in Soerat El-Baqarah Aya 213:

﴿ كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ ﴾

Wat betekent: [De mensheid was één gemeenschap, ze waren allemaal Moslims. En nadat het ongeloof onder de mensen was ingetreden, zond Allah de Profeten als brengers van goede berichten en dragers van waarschuwingen.]

Dus alle Profeten zijn naar hun volken gestuurd om hen de regels van de religie te onderwijzen. Daarnaast verkondigden alle Profeten het goede nieuws dat er beloning zal zijn in het Paradijs voor degenen die in God en in de Profeten geloofden en de goede daden verrichtten. De Profeten waarschuwden ook degenen die hen tegenspraken voor de bestraffing in het Hellevuur. Het is niet waar als sommige mensen zeggen dat een Profeet die geen Boodschapper is, niet de opdracht heeft om de Boodschap over te brengen. Want hun meest specifieke missie is om de Boodschap over te brengen, zelfs als ze door andere personen onrecht aangedaan werden of als er tegen hen is gevochten.

Broeders in het geloof, weet dat alle Profeten Moslims waren, van de eerste Profeet Adam tot de laatste Profeet Moehammed. En alle Profeten hebben hun volk tot de Islam opgeroepen. Want Allah zei in Soerat Èl-^Imran Aya 85:

﴿ وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴾

Wat betekent: [Als iemand een andere godsdienst dan de Islam omarmt, zal dit nooit van hem geaccepteerd worden en in het Hiernamaals zal hij één van de verliezers zijn.]

Dus Noeh (Noach), vrede zij met hem, was een Moslim en riep schepselen op tot de Islam. Ibrahiem (Abraham), vrede zij met hem, was een Moslim en riep schepselen op tot de Islam. Ja^qoeb (Jacob), vrede zij met hem, was een Moslim en riep zijn kinderen en zijn volk op tot de Islam. Moesaa (Mozes), vrede zij met hem, was een Moslim en riep zijn volk op tot de Islam. ^Iesaa (Jezus), vrede zij met hem, was een Moslim en riep zijn volk op tot de Islam.

Al-Hakim heeft in zijn boek ‘el-Moestedrak’ overgeleverd dat de Boodschapper van Allah, moge Allah zijn eer en rang verhogen, zei:

" الأَنْبِيَاءُ إِخْوَةٌ لِعَلَّاتٍ أُمَّهَاتُهمْ شَتَّى وَدِينُهُمْ وَاحِدٌ ".

Wat betekent: “De Profeten zijn net als halfbroers die dezelfde vader en verschillende moeders hebben. Want zij hebben slechts één godsdienst, maar hun wetten verschillen van elkaar.” Dus hun godsdienst is de Islam.

Ik vraag Allah om mij en jullie te vergeven.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN