Hoe de dag tijdens de Ramadan nuttig te besteden

Alle lof behoort toe aan Allah, de Heer van de werelden. Van Hem ontvangen wij de gunsten en Hij heeft de Perfecte Eigenschappen. Moge Allah de rang en de eer van onze Meester Moehammed en van zijn Moslim Familie en Metgezellen verhogen en ons beschermen tegen datgene wat hij voor ons vreesde.

Dienaren van Allah, ik adviseer jullie en mijzelf om gehoorzaam te zijn aan Allah, Wiens Grootsheid niet te vergelijken is met de schepsels, en Degene Die vrij is van alle imperfectie.

O dienaren van Allah, Ramadan, de maand van vergeving, is aangebroken. Dit is de maand van het zich onthouden van wereldse genoegens en het weerstaan van verlangens. Het is de maand van de oprechte intenties en het zuiveren van de ziel. Het is de maand van Koran reciteren, meer Gebeden verrichten en goede daden doen.

Dus, ga ervoor om je dagen te vullen met daden van gehoorzaamheid aan Allah. Want degene die zijn tijd niet nuttig besteedt, zal uiteindelijk zijn tijd aan onnuttige zaken verspillen.

Om deze reden en uit onze liefde voor gehoorzaamheid aan Allah, wil ik jullie vertellen over daden die voor de vastende Moslim gunstig zijn om in deze maand te doen.

Als je wakker wordt, begin je de dag als eerste met het prijzen van Allah door te zeggen:

«بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَىْءٌ فِي الأَرْضِ وَلا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»

Klik om de uitspraak te beluisteren:

Wat betekent: “In de naam van Allah, door Wiens Naam het kwaad in de Hemel of op aarde wordt vermeden. En Hij wordt toegeschreven met de Eeuwige en Oneindige Eigenschappen van het Horen en de Perfecte Kennis.”

Zeg dit drie keer 's ochtends en drie keer 's avonds in het Arabisch. Het is overgeleverd dat onze geliefde Profeet Moehammed zei dat degene die dit drie keer per dag en nacht zegt, geen kwaad zal overkomen.

Vervolgens, mijn geliefde broeders, reciteer de Smeekbeden ter bescherming, zodat je, als God het wil, tegen het kwaad beschermd wordt. Daarna verricht het Ochtendgebed voordat je naar je werk gaat.

Wanneer je naar je werk gaat, vergeet dan niet om de juiste intentie in je hart te hebben. Dat wil zeggen dat je de intentie in je hart doet dat je vandaag gaat werken met als doel je vrouw en kinderen te voorzien van het verplichte levensonderhoud in gehoorzaamheid aan Allah alleen. Wees gehoorzaam aan Allah op je werk, dus lieg niet en bedrieg niet. Denk aan de uitspraak van het beste schepsel Profeet Moehammed, waarin hij zei: “Door de Wil van Allah leidt het vasten tot de bescherming tegen de Hel.”

Als je vast, moet je je onthouden van geslachtsgemeenschap en afschuwelijke uitspraken. Als iemand tegen je vecht of je belastert, zeg dan tegen hem: Ik vast, ik vast.

Dit is de handelwijze die de Profeet ons beval. Houd je aan de goede manieren. Onthoud dat tijdens de Ramadan de deuren van het Paradijs open zijn, de deuren van de Hel dicht zijn en de grote leiders van de duivels geketend zijn. Onthoud ook dat je nooit een Moslim mag uitschelden, vervloeken of belasteren, vooral niet tijdens de Ramadan.

Gehoorzaam Allah O dienaren van Allah.

Besteed je tijd aan daden van gehoorzaamheid aan Allah en verricht alle gebeden op tijd. Als je dat doet, wordt je tijd waardevol, en Allah zal het gevoel van dorst en honger voor je verlichten.

Ga na je werk terug naar huis om je gezin te helpen. Help je gezin bij het bereiden van de maaltijd als ze hulp nodig hebben. Moedig je gezin aan tot het doen van goede daden en benader ze met een glimlach en aangename woorden. Verlicht voor hen de ontberingen van de dag met complimenten en leuke opmerkingen, zoals we het geleerd hebben van onze dierbare Profeet Moehammed. Moge Allah zijn eer en rang verhogen.

Als je het eenmaal gecheckt hebt en er zeker van bent dat de zon ondergegaan is, verbreek dan snel je vasten. Dit is in overeenstemming met de uitspraak van de Profeet: Het is prijzenswaardig voor de vastende man en vrouw om hun vasten te verbreken kort nadat de zon is ondergegaan. Verbreek je vasten door dadels te eten en als je die niet hebt, dan door water te drinken. Dan, als je wilt, kun je het Avondgebed doen voordat je verder gaat met eten.

Nadat je klaar bent met eten, sta je actief en vol energie op en ga de Ramadan gebeden doen. Reciteer ook veel uit de Koran en verspil nooit je tijd aan televisie kijken.

Weet mijn beste broeders dat de Waardevolle Nacht (Arabisch: Lijlettoel-Qadr, ليلة القدر) in elke nacht van de Ramadan kan vallen. Doe dus elke avond veel Smeekbeden en Gebeden, vooral in de laatste tien dagen van de maand Ramadan. De daden van aanbidding die worden gedaan in de Waardevolle Nacht zijn meer beloningswaardig dan daden van aanbidding die in duizend maanden worden gedaan waarin geen Lijlettoel-Qadr is.

Tenslotte vragen we Allah om ons vasten en onze gebeden te accepteren en te belonen Amien.

Ik vraag Allah om vergeving voor jullie en voor mijzelf.

Deel deze pagina




GERELATEERDE ARTIKELEN