Het Begin van de Maand Ramadan Vaststellen
Het begin van de maand Ramadan wordt op twee manieren vastgesteld:
- Als de maansikkel van de maand Ramadan te zien is na de zonsondergang op de 29ste dag van de maand Sja^baan. De maand Sja^baan is de maand die direct voorafgaat aan de maand Ramadan.
- Of, als de maansikkel niet gezien wordt, dan wordt de maand Sja^baan voltooid met dertig (30) dagen.
Zowel het begin als het einde van de maand Ramadan wordt bepaald door het zien van de maansikkel. Als de maansikkel niet wordt waargenomen, dan wordt de maand met 30 dagen voltooid. Dit geldt ook voor het bepalen van alle maanden van de maankalender, de Islamitische Kalender. Dit is overgenomen uit de uitspraak (Arabisch: Hadieth, حديث) van de Profeet Moehammed die door El-Boegariej en Moeslim overgeleverd is waarin de Profeet zei:
"صُومُوا لرُؤيَتِهِ وأفْطِروا لرؤيَتِهِ فإنْ غُمَّ علَيكُم فأكْمِلوا عِدّةَ شَعبَانَ ثلاثينَ".
Wat betekent: "Begin de maand (Ramadan) te vasten wanneer jullie de maansikkel zien, en eindig de maand wanneer jullie de maansikkel zien. Als jullie het niet kunnen zien, voltooi dan Sja^baan met dertig dagen."
Dus op de 29ste dag van de maand Sja^baan, direct nadat de zon ondergaat, kijken de Moslims naar de westelijke horizon. Als de maansikkel (van de nieuwe maan) wordt gezien, dan is de volgende dag de eerste dag van de maand Ramadan. Als de maansikkel niet gezien wordt, vanwege bewolking of een andere reden, dan is de volgende dag de dertigste (30ste) dag van de maand Sja^baan, en de dag daarop is de eerste dag van de maand Ramadan.
De rechter bevestigt het begin van de Ramadan als een oprechte Moslim, van wiens getuigenis acceptabel is voor de rechter, getuigt dat hij de maansikkel heeft gezien. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan men moet voldoen, zodat zijn getuigenis in deze zaak voor de rechter aanvaardbaar is. Hij moet bijvoorbeeld o.a. een Moslimman zijn, geen grote zonden begaan en zich aan de ethiek en de omgangsvormen van de mensen die van zijn klasse zijn houden.
Dus als een persoon die niet aan de voorwaarden voldoet voor de rechter getuigt dat hij de maansikkel zag, dan is zijn getuigenis onaanvaardbaar voor de rechter. Dat wil zeggen dat de rechter niet uitsluitend vertrouwend op de getuigenis van deze persoon het begin van de maand Ramadan kan bevestigen en de Moslims niet kan aankondigen om te beginnen met vasten. Als iemand bijvoorbeeld grote zonden begaat, dan is zijn getuigenis onaanvaardbaar voor de rechter. Dus op basis van de getuigenis van deze persoon zou de rechter het begin van de maand Ramadan niet kunnen bevestigen. Maar de getuige zelf is wel verplicht om te vasten, omdat hij de maansikkel heeft gezien.
Toch als slechts één oprechte Moslim, die aan de geldende voorwaarden voldoet, voor de rechter getuigt dat hij de maansikkel zag, dan zou de rechter het begin van de Ramadan voor de volgende dag bevestigen. Dit is bekend uit de Hadieth die overgeleverd is door Aboe Dauwoed van de route van ^Abdoel-Laah bnoe ^Omar. ^Abdoel-Laah bnoe ^Omar vertelde de Profeet dat hij de maansikkel had gezien, dus de Profeet vastte de volgende dag en beval de anderen om ook te vasten.
Wees gewaarschuwd voor degenen die de maand Ramadan bepalen op basis van astronomische berekeningen. Profeet Moehammed, vrede zij met hem, heeft ons geïnformeerd dat dergelijke berekeningen niet worden gebruikt bij het bepalen van dergelijke zaken. Imam Ahmad vertelde in zijn boek ‘Moesnad’ dat de Profeet zei:
"إنَّا أُمَّةٌ أُمّـِيَّةٌ لا نكتُب ولا نَحْسُبُ، الشهرُ هكذا وهكذا".
Wat betekent: “Wij zijn een gemeenschap die de start en het eind van de maanden niet baseren op berekeningen. Soms heeft een maand 30 dagen en soms heeft het er 29.” Alle lof behoort toe aan Allah, hoe gemakkelijk deze zaak is! Elke Moslim met gezond gezichtsvermogen kan de maansikkel waarnemen. Hij hoeft niet zich te verlaten op ingewikkelde berekeningen die maar weinig mensen begrijpen of kennen.
Moge Allah de eer en de rang van onze geliefde Profeet Moehammed verhogen en zijn gemeenschap beschermen tegen datgene waarvoor hij vreesde.